کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانه تاریخی ملاصدرا در قم ظرفیت گردشگری بین‌المللی دارد

قم نیوز , 5 آبان 1400 ساعت 11:12

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک در استان قم ظرفیت گردشگری بین‌المللی دارد.


به گزارش قم نیوز علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در بازدید از خانه تاریخی ملاصدرا در قم گفت: این مکان تاریخی همچون نگینی درخشان در این استان می‌درخشد که می‌تواند علاوه بر جذب گردشگران داخلی، گردشگران خارجی را نیز مجذوب خود کند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این‌که ملاصدرا از فلاسفه مشهور عصر صفوی است، که به دلیل عقاید خاص او را از مدرسه اخراج و درنهایت تبعید کردند گفت: ملاصدرا به مدت پنج یا هفت سال در کهک در تبعید زیست، اما هرگز تحقیق و پژوهش را رها نکرد.

ارجمندی با اشاره به اینکه کهک منزلگاه ملاصدرای شیرازی بود، تصریح کرد: ملاصدرا یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام و بنیان‌گذار حکمت متعالیه است و خانه تاریخی بجای مانده از او در شهر کهک، قابلیت تبدیل به موزه فلاسفه را دارد.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی نیز در این بازدید گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان کهک در استان قم به موزه فلسفه تبدیل خواهد شد.

هادی میرزایی افزود: استان قم ۱۶ بنای تاریخی قابل‌واگذاری از سوی صندوق احیاء دارد که یکی از این آثار، خانه حکیم‌باشی، معروف به خانه ملاصدرا است.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی با بیان این‌که محوریت خانه ملاصدرا تبدیل آن به موزه فلسفه است، تصریح کرد: از بنا‌های اطراف این خانه می‌توان برای احداث واحد‌های پذیرایی و اقامتی نیز استفاده کرد.

میرزایی ادامه داد: بنای عصاری و حلوایی که جنب خانه ملاصدرا قرار گرفته است، قابلیت تبدیل به موزه‌های تجربه‌گرا را دارد.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به مزایای موزه‌های تجربه‌گرا افزود: در این نوع موزه‌ها، بازدیدکنندگان با دو شیوه عصاری و تولید حلوا به‌صورت سنتی و مدرن از نزدیک آشنا خواهند شد.

خانه تاریخی ملاصدرا در کهک یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند در قم است. این خانه از خشت خام، ملات گل و سقف با تیر‌های چوبی ساخته‌شده است و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوار‌های سیاه و اندود گل و تزئینات گچ‌بری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضا‌هایی چهارگوش مسقف است.

خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین و ملاصدرا از بزرگان فلسفه اسلامی و از دانشمندان برجسته جهان است.

شهرستان کهک تا مرکز شهر قم حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 100657

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/100657/خانه-تاریخی-ملاصدرا-قم-ظرفیت-گردشگری-بین-المللی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir