کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم در رتبه دوم مطلوبیت سرانه مطالعه در کشور قرار دارد

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 7 ارديبهشت 1401 ساعت 11:03

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: با راه اندازی قریب الوقوع کتابخانه مرکزی تعداد کتابخانه‌های عمومی قم به ۲۵ باب خواهد رسید.


به گزارش قم نیوز سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم روز سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان قم، با اشاره به تشکیل انجمن کتابخانه‌های عمومی در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور، گفت: این انجمن به ریاست استاندار و با حضور تعدادی از مسئولان حقیقی و نهاد‌های حقوقی باید در طول سال جلسات خود را بصورت مستمر برگزار نماید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به عدم برگزاری انجمن کتابخانه‌های عمومی قم طی سه سال گذشته، گفت: بر اساس آیین نامه کتابخانه‌های عمومی، جلسات این انجمن باید هر دو ماه یک بار با حضور استاندار برگزار و مصوبات آن برای اجرا ابلاغ شود.

حسینی کاشانی گفت: احداث کتابخانه‌های جدید در سطح شهرستان‌های استان، بررسی مباحث مالی کتابخانه‌های عمومی و تصمیم‌گیری‌های کلی در حوزه کتابخانه‌ها در حوزه وظایف این انجمن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: از محل سفر رئیس جمهوری به قم در دی ماه سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان برای تجهیز و راه اندازی کتابخانه مرکزی اختصاص یافته که هم اکنون ۵ میلیارد تومان از آن جذب شده‌است.

حسینی کاشانی گفت: یکی از معضلات مهم شهر قم این است که در برخی نقاط آن تجمیع کتابخانه و در برخی نقاط نیز فقر شدید کتابخانه عمومی احساس می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه ۴۰ کتابخانه تخصصی نیز در این استان فعال است، گفت: لازم است از ظرفیت این کتابخانه‌های بزرگ و غنی نیز در توسعه مراکز عمومی مطالعه استفاده دقیق تری صورت بگیرد.

پروژه کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام خمینی (ره) واقع و در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۴۲۶ مترمربع با اعیان ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع در ۴ طبقه احداث شده‌است.

مخزن این کتابخانه به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام با مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع، آمفی تئاتر با ظرفیت ۱۴۰ صندلی و کاربر‌هایی نظیر سالن نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰۷۰ متر مربع است.

در استان قم ۲۴ کتابخانه عمومی و ۴۰ کتابخانه تخصصی وجود دارد. ۳۲ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی قم هستند.


انتهای پیام / 106


کد مطلب: 104030

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/104030/قم-رتبه-دوم-مطلوبیت-سرانه-مطالعه-کشور-قرار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir