کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با مشارکت شهرداری قم صورت می پذیرد:

نصب تابلوی تعیین حدّ ترخص و مسافت شرعی شهر مقدس قم در جاده‌ها

17 تير 1392 ساعت 10:44

قم نیوز: شهرداری قم در نصب تابلوهای حد ترخص در اطراف شهر قم مشارکت می کند.


به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، شهردار کلانشهر قم در نشست هماهنگي تعيين حد ترخص و مسافت شرعي شهر مقدس قم  از نصب تابلوی تعیین حد ترخص و مسافت شرعی شهر مقدس با مشارکت مدیریت شهری قم در جاده های منتهی به شهر خبر داد.

حد ترخص محدوده ای است که از آخرین نقطه عرفی شهر یا روستا آغاز می شود و تا جایی که ساختمانهای اقامتی دیده نشود پایان می یابد .

این نشست با حضور شهردار کلانشهر قم،معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری قم،حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين فلاح زاده مدیر مرکز موضوع شناسي احکام فقهي، جمعي از نمايندگان مراجع عظام تقليد، کمیته مشاوران طلاب جوان و برخي از نمایندگان ادارات شهر مقدس قم منجمله مسوولان راهداري، در مرکز مديريت حوزه علميه قم برگزار گردید.

محمد دلبری در این نشست که با هدف هماهنگي جهت نصب تابلوهاي مخصوص نشان دهنده حد ترخص در ورودي هاي شهر مقدس قم برگزار شد،گفت: این تابلوها برای اطلاع رسانی به مسافرین و زائرین گرامی جهت اطلاع  و آگاهی از حد ترخص در خروجی های شهر قم نصب می شوند.

وی افزود: شهرداری تنها در محدوده شهری که مشخص و تعریف شده است، قادر به ارایه خدمات است و خارج از این منطقه، امکان ارایه خدمات شهری وجود ندارد، هر چند شهرداری امکان نصب این تابلوها را بر اساس مقررات قانونی ندارد اما با توجه به اینکه  تاکنون ارگانهای ذیربط در این خصوص اقدامی نکرده اند شهرداری نسبت به ساخت این تابلوها  اقدام می نماید.

شهردار کلانشهر قم از آمادگی همکاری مشترک با مرکز موضوع شناسي احکام فقهي در تهیه احکام مربوط به زندگی شهروندی و مسایل روز را که در شهرها برای شهروندان پیش می آید خبر داد و گفت: طرح این تابلوها توسط مرکز موضوع شناسي احکام فقهي تهیه و پس از تأیید در اختیار شهرداری قرار می گیرد و پس از ساخت این تابلوها توسط شهرداری قم،اداره کل راه و شهرسازی در مکانهای مشخص شده نسبت به نصب آنها اقدام خواهد کرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمين فلاح‌زاده نیز در این نشست با اشاره به اهميت نصب تابلوهاي حد ترخص و مسافت شرعي در سطح شهرهاي ايران، گفت: تابلوها براي اطلاع مسافران و زائران در خروجي دو شهر مقدس قم و مشهد، با عنوان حدترخص و مسافت شرعي تا اوايل ماه مبارک رمضان نصب مي‌شود.

مدیر مرکز موضوع شناسي احکام فقهي در قم، توسعه جفرافياي شهرها را عامل سردرگمي مردم براي تشخيص مسافت شرعي و حد ترخص دانست و از تعيين حد ترخص مشهد براي اولين بار و با همکاري شهرداري این شهر خبر داد و گفت: شهرهای مشهد و قم در نصب تابلوهای تعیین مسافت شرعی و حدود ترخص در اولویت قرار دارند.

مدیر مرکز موضوع شناسی احکام فقهی کشور افزود : جانمایی و مکان یابی نصب تابلوهای تعیین مسافت شرعی و حدود ترخص با نظر کارشناسان و فقهای دینی و نیز با استفاده از دستگاه های جی پی اس انجام می شود.

شایان ذکر است: در این جلسه برخي از فضلاي حوزه علميه قم با بيان ضرورت مشخص شدن حد ترخص مسافت شرعي براي مومنان مخصوصاً در ماه مبارک رمضان، بر تعيين اين حدودات تاکيد کردند.


انتهای پیام/122


کد مطلب: 14999

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/14999/نصب-تابلوی-تعیین-حد-ترخص-مسافت-شرعی-شهر-مقدس-قم-جاده-ها

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir