کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری:

"جامعه المصطفی" نظریه سیاسی مشترک بین مذاهب اسلامی را تدوین کند

روابط عمومی جامعةالمصطفی العالمیه , 12 مرداد 1394 ساعت 19:50

قم نیوز: معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروزه جوانان دنیای اسلام بیدار شد‌ه‌اند و می‌خواهند در زمینه دینی و اعتقادی پیشرفت کنند. باید نظریه فلسفه سیاسی‌ تبیین کنیم که بین همه مذاهب اسلامی مشترک باشد.


به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی در نهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی با اشاره به شرایط کنونی و درگیری در جبهه فرهنگی اظهارداشت: وضعیت کنونی المصطفی، سرمایه معنوی انباشته ‌شده ۱۴ قرن تشیع است. این گنجینه، ذره‌ ذره انباشته شده و علمای شیعه کوشیده‌ و حوزه‌های علمیه را حفظ کرده‌اند و این کار به دست من و شما رسیده است. همواره، شهدای بزرگی در این مسیر اهدا شده‌اند. باید قدر‌شناس این نعمت ارزشمند باشیم و کوچک‌ترین کاستی‌ای نشان ندهیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با ابراز امیدواری در زمینه تدوین نقشه راه جامعةالمصطفی گفت: در چند مسئله می‌خواهیم دست استمداد به سوی المصطفی دراز کنیم، یکی از آن‌ها حوزه‌های علمیه جهان اسلام است؛ باید به دقت بررسی کنیم و دریابیم که در هر کشور، حوزه‌های علمیه جهان اسلام چه قدر مورد تأثیر وهابیت است، در این باره به آمار دقیقی نیاز داریم، گرچه می‌دانیم که متأسفانه، نفوذ وهابیت بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر حامد الگار، بیشترین ضربه وهابیت به دنیای اهل سنت بوده است؛ وهابیت کوشیده است در جوامع اهل سنت نفوذ کند و از سوی دیگر آن‌ها برای نفوذ در جوامع شیعی کوشیده‌اند.

قمی بر لزوم مطالعه درباره متون درسی در حوزه‌های علمیه جهان تأکید کرد و ادامه داد: باید بررسی شود که چه نقشی می‌توانیم در تدوین متون درسی و استادان اهل سنت داشته باشیم، نباید اجازه دهیم که استادان حوزه‌های علمیه، تکفیری و ضد شیعه پرورش یابند.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: در زمینه دانش‌آموختگان المصطفی باید گفت که درصد کمی از آنان جذب فعالیت‌های دینی می‌شوند. باید آنقدر انگیزه دینی آنان قوی باشد که با وجود مشکلات بودجه‌ای به گسترش معارف دین اهتمام ورزند.

وی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی خاطرنشان کرد: در این باره، المصطفی کارهای زیادی انجام داد. از شما درخواست دارم با توجه به فضایی که این نامه ایجاد کرد، هدف از نوشتن این نامه را دنبال کنید؛ رهبری می‌خواستند جوانان را ترغیب کنند تا اسلام را از منابع اسلامی یاد بگیرند. در این باره لازم است کتابی تدوین کرده و یا دوره آموزشی ویژه‌ای طراحی کرد تا بتوانیم اهداف این نامه را محقق کنیم.

قمی نوع آموزش‌های مورد نیاز را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: مقام معظم رهبری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت را مورد تقدیر قرار داده‌اند. لازم است برای طراحی دوره‌هایی بکوشیم تا با حداقل هزینه، بیشترین نتیجه و تأثیر را به دست آوریم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: امروزه جوانان دنیای اسلام بیدار شد‌ه‌اند و می‌خواهند در زمینه دینی و اعتقادی پیشرفت کنند. باید نظریه فلسفه سیاسی‌ تبیین کنیم که بین همه مذاهب اسلامی مشترک باشد.

وی از گفتمان انقلاب اسلامی و تبیین آن سخن به میان آورد و گفت: باید دوره آموزشی یا کتابی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشیم. امروزه، سه گفتمان لیبرالی، وهابیت و انقلاب اسلامی در منطقه وجود دارد. اوج تحقق عملی گفتمان وهابیت بوکوحرام، داعش و طالبان است. تحقق عملی گفتمان لیبرالی نیز مایکل جکسون است. گفتمان انقلاب اسلامی هنوز پوینده است و المصطفی باید بیش از این در این عرصه همت گمارد. باید بررسی شود که در دانشگاه‌های کشورهایی که حضور دارید چند پایان‌نامه درباره انقلاب اسلامی نوشته شده است و از نظر علمی، پشتوانه فکری و منطقی داشته باشیم.

قمی نحوه تعامل با اهل سنت و تبیین جایگاه مکتب اهل‌بیت (ع) را لازم دانست و ابراز کرد: روایات ائمه درباره نحوه تعامل با اهل سنت می‌تواند موضوع پایان‌نامه‌های متعدد باشد. از سوی دیگر وظیفه داریم بررسی کنیم که علمای شیعه چه نسبت و تعاملی با علمای اهل سنت داشته‌اند؛ برای نمونه، دو تن از استادان شیخ کلینی از اهل تسنن بود. شیخ صدوق روایات زیادی از زبان اهل سنت نقل کرده است. شهید اول هم استادان اهل سنت داشت و از اهل سنت، در درس ایشان شرکت می‌کردند.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: حضور علمی در جوامع اهل سنت و مراوده با آنان، وظیفه ماست. ما به دنبال وحدت هستیم و منادی وحدت به شمار می‌رویم. علما و طلاب ما باید بدین منظور تربیت علمی شوند و تقریب، بُعد علمی‌تر و جامع‌تر شود.

انتهای پیام/۱۳۲


کد مطلب: 31814

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/31814/جامعه-المصطفی-نظریه-سیاسی-مشترک-بین-مذاهب-اسلامی-تدوین-کند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir