چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : 38286
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛

بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست حتی محاسن بانکداری غربی را ندارد

قم نيوز : قم نیوز: حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بنده طرح جامع بانکداری اسلامی را مطالعه کرده و با حضور اعضای این گروه، نکاتی را به آنان عرضه داشتیم که امیدوارم این طرح در عمر باقیمانده مجلس نهم، در مجلس ارائه؛ به تصویب رسیده و به مجلس دهم ارجاع نشود.
بانکداری ما نه تنها اسلامی نیست حتی محاسن بانکداری غربی را ندارد
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تبریک فرارسیدن مبعث نبی مکرم اسلام(ص) به موضوع بانکداری اسلامی اشاره کردند و گفتند: بانکداری از غرب برای ما آمده و ما اسم اسلامی را برای آن گذاشته ایم که متأسفانه نه محاسن بانکداری غربی را دارد؛ و نه اسلامی است.

ایشان اظهار داشتند: سود بانکی در کشورهای غربی بین 4 تا 6 درصد است؛ اما در بانکداری اسلامی تا 28 درصد از مردم سود می گیرند و اخیرا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که تا 35 درصد هم سود گرفته می شود؛ آن هم در قالب عقود شرعیه.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بانکداری امروز ما با مشکلات بسیاری روبروست، ابراز داشتند: برخی خیال می کنند که مشکل بانکداری امروز ما فقط جریمه و دیرکرد است؛ ولی در اصل با مشکلات بسیاری روبروست؛ اما این بشارت را به شما بدهم که اخیرا گروهی از نمایندگان مجلس که اغلب آنان روحانی هستند به همراه جمعی از حقوق دانان نشست هایی را برگزار کرده و طرح جامع بانکداری اسلامی را در طی دو سال تهیه کرده اند که بسیار مناسب می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: بنده این طرح را مطالعه کرده و با حضور اعضای این گروه، نکاتی را به آنان عرضه داشتیم که امیدوارم این طرح در عمر باقیمانده مجلس نهم، در مجلس ارائه و به تصویب برسد.

این مفسر قرآن کریم افزودند: این طرح نباید به مجلس آینده واگذار شود؛ چراکه ممکن است به درازا انجامیده و طولانی گردد.

معظم له تصریح کردند: مشکلات اقتصادی کشور بدون حل مشکلات نظام بانکداری سامان پیدا نخواهد کرد و باید برای رفع آن تلاش کرد.

ایشان بیان داشتند: امروز بخش بسیاری از مطالبات بانک ها از سرمایه داران است و متأسفانه تسهیلات کلان در اختیار آنان قرار داده شده و طبعا کارخانه های متوسط و ضعیف تر از دریافت تسهیلات جا مانده اند.

این مرجع تقلید با انتقاد از نحوه توزیع تسهیلات در بانک های کشور، اظهار داشتند: باید نظام بانکداری در اختیار توده مردم بوده و کار و اشتغال ایجاد نماید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: اگر سرمایه در اختیار افراد گردن کلفت قرار بگیرد، از میان آنان مفسدان اقتصادی و اختلاس گر بیرون خواهد آمد.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساختند: یکی از درآمدها بانک ها، حساب جاری مردم است که از این پول، به دیگران وام داده شده و سود 25 تا 30 درصدی گرفته می شود و درآمد آن در جیب بانک قرار می گیرد؛ در حالی که اصل پول برای مردم بوده است.

این استاد برجسته حوزه تأکید کردند: طرحی که این گروه برای بانکداری اسلامی به رشته تحریر درآورده، بسیار مناسب است و باید مسئولان بانکی و مجلسیان با همکاری و تعامل آن را به تصویب برسانند تا بتوان از مشکلات موجود کاست.

معظم له اظهار داشتند: این نوع از بانکداری مناسب ما نیست که هنوز نتوانستیم پس از 37 سال از انقلاب اسلامی آن را اصلاح نماییم.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از عوامل تورم، بانکداری ناسالم است، ابراز داشتند: اگر بانکداری سالم شود، تورم به مقدار زیادی افت کرده و پایین خواهد آمد.

این استاد برجسته حوزه در ادامه با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) ابراز داشتند: حضرت در این حدیث فرمودند: «أبغَضُ العِبادِ إلَى اللَّهِ مَن كانَ ثَوباهُ خَيراً مِن عَمَلِه: أن تَكونَ ثِيابُهُ ثِيابَ الأنبياءِ وَ عَمَلُهُ عَمَلَ الجَبّارِينَ/ منفورترين بندگان در پيش خدا كسى است كه جامه وى از كارش بهتر باشد، يعنى جامه او جامه پيمبران باشد و كار وى كار ستمگران».

این مرجع تقلید ادامه دادند: ما به شخصیت مورد نظر این روایت، منافق می گوییم؛ چراکه منافق کسی است که دو شخصیت داشته باشد؛ مؤمن و مسلمان در ظاهر و آلوده و بی ایمان در باطن.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: ما به عنوان یک روحانی نیز باید بسیار مراقب باشیم؛ چراکه لباس ما،  لباس پیامبر(ص) است  و اگر عمل ما خلاف این لباس باشد، صدمات بسیاری خواهد زد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: ما به طلابی که ملبس به لباس روحانیت می شوند همیشه می گوییم که با این که لباس افتخار سربازی امام زمان (عج) نصیب شما شده؛ اما مسئولیت سنگینی نیز بر دوش شما گذاشته خواهد شد.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: روحانیون، مداحان، شیعیان و ... منتسب به اهل بیت(ع) هستند و باید کاری انجام دهند که افعال آنان به نام امامان معصوم(ع) نوشته نشود.

معظم له در پایان اظهار داشتند: روایت زیبای: «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شینا» اشاره به همین مطلب مذکور دارد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcg3x9w.ak9774prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما