شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 38340
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم:

۲۳۹ واحد تولیدی تعطیل در شهرک‌های صنعتی قم وجود دارد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه ۲۳۹ واحد صنعتی تعطیل در شهرک‌های صنعتی این استان قرار دارد، افزود: ۹۰ درصد از صنایع استان قم را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.
۲۳۹ واحد تولیدی تعطیل در شهرک‌های صنعتی قم وجود دارد
به گزارش قم نیوز، امیر طیبی‌نژاد اظهار داشت: بیشترین مشکلات شهرک‌های صنعتی را در حال حاضر سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، تأمین مواد اولیه، مالیات‌ها و ارزش افزوده‌ها، بیمه‌ها، تسهیلات بانکی و تأمین نیروهای انسانی متخصص تشکیل می‌دهند.

وی گفت: طبق آخرین آمار به‌دست آمده ۲۳۹ واحد تعطیل در شهرک‌های صنعتی استان قم وجود دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه برخی از واحدهای صنعتی تعطیل در شهرک‌ها مجدد فعال شده‌اند، افزود: تمام تلاش شرکت شهرک‌های صنعتی این بوده که با تشکیل کمیته رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی که متشکل از کار‌شناسان صنایع کوچک، اجرایی، مالی و فنی و برنامه ریزی است و با تشکیل جلسات خصوصی و انفرادی با سرمایه گذاران، مشکلات آن‌ها به صورت جدی رسیدگی و برای رفع آن‌ها تلاش لازم صورت پذیرد.

وی بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال ۹۵ با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، شرکت شهرک‌های صنعتی نیز این شعار را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و کمیته رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی فعالیت‌های خود را بر محور این شعار قرار داده‌اند و امیدواریم بتوان در سال جدید تعداد واحدهای صنعتی تعطیل را کاهش داد.

طیبی‌نژاد گفت: وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی توسط این شرکت به صورت دوره‌ای و ماهیانه پایش می‌شود و چنانچه واحدی با مشکلی مواجه باشد درصدد رفع مشکلات آن بر می‌آیند اما رفع برخی از مشکلات واحدهای صنعتی از جمله سرمایه در گردش، مالیات، بیمه و گمرک بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی نیست.

وی عنوان کرد: برخی از واحدهای صنعتی پول و آورده خود را در تهیه تأسیسات، خرید تجهیزات، وسائل مورد نیاز و ساخت ابنیه استفاده کرده‌اند و سرمایه‌ای برای خرید مواد اولیه و تجهیزات تولیدی خود ندارند و نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند.

مشکلات واحدهای صنعتی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی را بالا بودن سودهای بانکی عنوان کرد و افزود: تأمین مواد اولیه نیز از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی است که در دوران تحریم این مشکل بیشتر نمایان بود ولی با برداشته شدن تحریم‌ها در حال برطرف شدن است.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی نداشتن تجهیزات تخصصی در برخی از این واحد‌ها است زیرا برخی از واحد‌ها برای تولیدات خود نیاز به دستگاه‌های خاصی داشتند که باید از کشورهای دیگر وارد می‌شد و به دلیل تحریم‌ها این امر امکان پذیر نبود.

طیبی‌نژاد یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی را مالیات‌ها دانست و افزود: گاهی ارزش افزوده پرداختی توسط واحد‌ها بیش از مالیات‌ها است.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر کارخانه‌ها اجناس خود را با چک می‌فروشند در حالی که اداره دارایی، مالیات و ارزش افزوده را به صورت نقدی دریافت می‌کند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم بیان کرد: متأسفانه بازار قاچاق کالا و وجود انبوه کالاهای خارجی یکی از موانع شکوفایی واحدهای تولیدی محسوب می‌شود که باید این مشکل مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ایران تقسیم بندی صنایع بر اساس تعداد نیروهای شاغل در واحد صنعتی انجام می‌گیرد، افزود: واحدهای با کمتر از ۵۰ نفر شاغل صنایع کوچک، و واحدهای بالای ۵۰ نفر شاغل صنایع متوسط و بزرگ را تشکیل می‌دهد.

طیبی‌نژاد بیان کرد: در کشور ۹۲ درصد از صنایع کل کشور به صنایع کوچک اختصاص دارد که ۴۵ درصد از سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در استان قم نیز ۹۰ درصد از صنایع استان قم را صنایع کوچک و ۴۰ تا ۵۰ درصد از اشتغال نیز به صنایع کوچک اختصاص داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در خصوص مزیت‌های صنایع کوچک افزود: ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان، قدرت بالا در جذب و بومی کردن تکنولوژی، بر‌ترین در صرفه جویی در مقیاس تولید، قابلیت تراکم بیشتر در فرایند تولید، قدرت بالا در تربیت کارآفرینان و مدیران اقتصادی، کاهش عدم تعامل‌های بخش در اقتصاد، ایجاد محیط رقابتی در اقتصاد و افزایش کارآیی، قدرت تصمیم گیری سریع و انعطاف پذیری بالا و ایجاد شبکه اقماری با صنایع بزرگ جهت به هم پیوستگی بیشتر صنایع از جمله مزیت‌های صنایع کوچک محسوب می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchvxnx.23n6kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما