کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولین یادواره «ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» برگزار شد

خبرگزاری حوزه نیوز , 19 شهريور 1396 ساعت 15:45

قم نیوز: اولین یادواره «ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد» با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید و همچنین علما، فضلا، طلاب و جمعی از مردم از ملیت های مختلف در مسجد امام زین العابدین(ع) قم برگزار شد.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی امام جماعت مسجد طوس افغانستان در این بزرگداشت با تبریک عید ولایت و امامت گفت: خداوند حکیم، پیامبران، ائمه اطهار(ع) و علمای ربانی را سفیران هدایت انسان ها به صراط مستقیم قرار داده است.

امام جماعت مسجد طوس با بیان اینکه قرآن کریم، در هشتاد مورد از علم و علما تجلیل و تکریم می کند، خاطرنشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در سخنان و سیره خود تاکید ویژه ای به جایگاه برجسته، ارزشمند و متعالی دانش و علما در جامعه داشته اند که مهمترین دلیل و سند بر ضرورت تکریم و تجلیل علما از سوی مسلمانان است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی، بیان داشت: حضرت آیت الله العظمی سیدمحمدحسن رئیس و آیات سیداسدالله و سیداحمدحسین احسانی رئیس، فقهایی برجسته، علمایی مبارز و شخصیت های مردم دار بودند که کرسی فقه و اصول محمد و آل محمد را در دوران اختناق و ستمگری کمونیست ها برگزار می کردند.

این پژوهشگر حوزوی، گفت: آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، فقیه مجاهد و آزاده ای بود که اولین فتوای جهاد علیه رژیم ساقط شده شوروی را صادر کرد و در آن دوران، مردم ستمدیده کشور خود را رها نکرد و همپای شیعیان عزیز و مبارز در برابر دشمنان دین و انسانیت ایستادند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی خاطرنشان کرد: بزرگداشت شخصیت آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، تکریم و تعظیم علم و علمای مبارز، مجاهد، آزاده و با بصیرت است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، از  پژوهشگران حوزوی، در ادامه این مراسم با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: آیت الله  سیدمحمدحسن رئیس از شخصیت های برجسته اخلاقی، علمی و سیاسی بودند که متاسفانه جایگاه برجسته و ارزشمند ایشان مورد غفلت قرار گرفته است.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به روایتی نورانی خاطرنشان کرد: آیت الله احسانی رئیس، نمونه برجسته و کامل یک سیاستمدار بااخلاق، پرهیزگار و مبارز بودند که دشواری های زندگی و خفقان حاکمیت، ایشان را از اشاعه فرهنگ نورانی تشیع و برگزاری دروس فقه و اصول بازنداشت.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله رئیس باوجود اینکه در قله اجتهاد و فقاهت قرار داشتند، تعامل و احترام متقابل با مراجع معظم تقلید نجف اشرف، مانند آیات عظام حکیم، خویی و شاهرودی داشتند. ایشان هیچگاه سخن منفی نسبت به هیچ یک از مراجع تقلید بیان نکردند و همواره مصلحت جهان تشیع را سرلوحه امور قرار می دادند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جوادی غزنوی، نیز در ادامه اولین یادواره “ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد” گفت: آیت الله العظمی سیدمحمدحسن رئیس، مورد احترام و تکریم مراجع معظم تقلید بودند و نماینده تام الاختیار آن بزرگواران در کشور افغانستان بودند.

وی اضافه کرد: آیت الله احسانی رئیس دارای احکام نمایندگی از امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری بودند و نقش ایشان در توسعه معارف قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در میان مسلمانان بسیار برجسته و کم نظیر بود. ایشان توجه جدی به برگزاری دروس حوزوی و آشنایی گسترده مردم با احکام نورانی اسلام داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی غزنوی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، همچون پدرشان (مرحوم آیت الله العظمی احسانی رئیس) مصلح حکیم، مجتهدی مسلم، عالمی مردم دار و مجاهدی آزاد بودند و هیچگاه از مبارزه برای آزادی شیعیان و حتی سایر مسلمانان از یوغ ستم و اختناق حکومت های ستمگر حاکم بر کشور مظلوم افغانستان برنداشتند و در این مسیر، سختی های زیادی به جان خریدند.

وی با بیا اینکه آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، شاگردان برجسته ای داشتند که هر یک به درجات عالی فقه و اجتهاد رسیده اند، اضافه کرد: رساله عملیه “مرحوم آیت الله سیداسدالله رئیس” به نام یکی از مراجع معظم تقلید منتشر شد.

این پژوهشگر تاریخ گفت: آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، مجامع و شوراهای مبارزاتی، علمی و فرهنگی متعددی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ ناب تشیع، و همچنین تقویت عزت و سربلندی مردم مظلوم کشورش تاسیس کردند. هرچند بنابراظهار نظر حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد احسانی رئیس، قدر و ارزش ایشان حفظ نشد، مظلومانه از میان ما رفتند و ما باید برای تکریم بیت و خاندان “رئیس” تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالواحد احسانی رئیس در بخش پایانی اولین یادواره “ستاره های درخشان عرصه فقه و اجتهاد” گفت: تکریم علما، انجام دستور قرآن کریم و چهارده معصوم(ع) است، زیرا قرآن و عترت(ع) به ما دستور داده اند، احترام علما به عنوان مرزبانان عقیدتی و معنوی جامعه را حفظ کنیم.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله سیداسدالله احسانی رئیس، تحصیل کرده حوزه علمیه نجف اشرف، همچون پدرشان (مرحوم آیت الله العظمی احسانی رئیس) مصلح حکیم، مجتهدی مسلم، عالمی مردم دار و مجاهدی آزاد بودند و هیچگاه از مبارزه برای آزادی شیعیان و حتی سایر مسلمانان از یوغ ستم و اختناق حکومت های ستمگر حاکم بر کشور مظلوم افغانستان برنداشتند. ایشان، در عَمَل، اعتقاد راستین خود به مبارزه با ستمگران را نشان دادند و حتی یک لحظه مردم مظلوم و مجاهد کشور خود را تنها نگذاشتند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 53416

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/53416/اولین-یادواره-ستاره-های-درخشان-عرصه-فقه-اجتهاد-برگزار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir