کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در درس خارج مطرح شد؛

توصیه مهم آیت الله سبحانی به استادان و طلاب حوزه

خبرگزاری مهر , 22 آذر 1396 ساعت 22:34

یکی از مراجع تقلید شیعیان در توصیه‌ای به طلاب و استادان حوزه گفت: اگر چیزی را که در آن تخصص ندارید از شما پرسیدند از گفتن «نمی‌دانم» واهمه نداشته باشید.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: امام باقر(ع) فرمودند حق خداوند بر بندگانش این است که اگر چیزی را می‌دانند بیان کنند و اگر چیزی را نمی‌دانند بازگو نکنند.

وی اضافه کرد: اگر چیزی را نمی‌دانیم به مردم بگوییم نمی‌دانم و باید به کتب مراجعه کنم و جواب بدهم ولی اگر پاسخ نادرستی بدهیم آبروی خودمان را می‌بریم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه زبان یکی از اعضای لازم و مهم‌ترین عضو بدن است ادامه داد: یکی از زبان اگر لطمه ببیند شخصیت انسان از بین خواهد رفت و این زبان می‌تواند مرتکب ۲۴ گناه شود که اعضای دیگر مانند گوش و چشم به این اندازه مبتلا به گناه نیستند.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: ما از مرحوم علامه طباطبایی حتی یک‌بار «منم منم» نشندیم ولی بارها کلمه «نمی‌دانم» را شنیدیم بنابراین اگر چیزی از ما پرسیدند که نمی‌دانیم بگوییم الآن نمی‌دانم.

وی خطاب به طلاب و استادان حوزه اظهار داشت: اگر سؤالی از تخصص شما بیرون است وارد حیطه پاسخگویی به آن نشوید و این عیب هم نیست زیرا انسان می‌تواند در یک یا چند رشته متخصص شود.

آیت الله سبحانی تأکید کرد: تصور نکنید اگر چیزی را نمی‌دانید بگویید نمی‌دانم باعث تنزل مقام شما در نزد خدا و مردم می‌شود بلکه موجب افزایش مقام شما خواهد شد.

این مرجع تقلید با ذکر خاطره‌ای از انیشتین در یکی از مجلات مصری، گفت: «انیشتین بیان کرده بود که نسبت نادانی من به دانایی‌ام مانند نشستن بر پله اول و آخر یک عمارت است» و عالم دیگری بیان کرده بود اگر انیشتین می‌گفت «نسبت نادانی من به داناییم مانند نشستن بر پله اول نردبان و قله آسمان است» جمله نیکوتری را بیان کرده بود.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 57320

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/57320/توصیه-مهم-آیت-الله-سبحانی-استادان-طلاب-حوزه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir