کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت:

رویکرد اجتماعی مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت است

خبرگزاری فارس , 26 دی 1396 ساعت 10:05

کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت، رویکرد اجتماعی است و برای تحقق این رویکرد نیاز به یک ساختار وجود دارد.


به گزارش قم نیوز محمد علی گل شامگاه دوشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به تعریف سلامت اظهار کرد: سلامت یک حالت رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی، و معنوی و نه فقدان بیماری یا نقص عضو است.
وی ادامه داد: عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل رفتاری و سبک زندگی، خدمات بهداشتی درمانی و عوامل زیستی بر سلامت مردم موثر است، در طول تاریخ چهار رویکرد پزشکی، رفتاری، اجتماعی و محیطی نسبت به ارتقای سلامت وجود داشت.
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: برای ارتقای سلامت جامعه باید همه بخش‌ها به صورت هماهنگ در این زمینه فعالیت کنند، تنها 25 درصد از تامین سلامت در اختیار وزارت بهداشت و 75 درصد دیگر آن بسته به فعالیت سایر بخش‌ها است.
علی گل با اشاره به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت اظهار کرد: این مولفه‌ها شرایطی هستند که افراد در آن به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند، زندگی می‌کنند و مسن می‌شوند، این شرایط در سلامت، عملکرد و کیفیت زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: سلامت در دنیای امروز بیشتر محور بیمارهای غیر واگیر دار است که اساس و مبنای آن بر خودپرهیزی و خودکنترلی است، مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت، رویکرد اجتماعی است.
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: برای تحقق رویکرد اجتماعی به سلامت نیاز به یک ساختار وجود دارد، در این راستا شورای عالی و کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی در کشور و استان‌ها تشکیل شدند، به دنبال این مساله از سال گذشته مجمع ملی سلامت برای تغییر خط مشی سلامت به وجود آمد و در این راستا مجمع‌های استانی در استان‌های مختلف شکل گرفتند.
علی گل، مجمع سلامت را یک گردهمایی سالیانه دانست و تصریح کرد: در این گردهمایی بخش‌های مختلف دولتی و غذایی گردهم می‌آیند و تبادل دانش، نظرات و تجربیات در خصوص سلامت در مجمع سلامت صورت می‌گیرد، هدف این مجمع افزایش آگاهی و پاسخگویی همه بخش‌ها در زمینه سلامت است.
وی ادامه داد: تبیین محوریت سلامت در اهداف توسعه سلامت، نهادینه سازی رویکرد مولفه‌های اجتماعی سلامت، هم راستاسازی اقدامات سلامت استان، تبیین و پیگیری اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های ملی حوزه سلامت از اهداف برگزاری مجمع سلامت است.
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ارکان مجمع استانی سلامت کمیته برنامه ریزی و کمیته اجرایی است، اعضای این مجمع، اعضای شورای اداری استان، اعضای شورای برنامه ریزی استان، اعضای کارگروه‌های تخصصی شورای برنامه ریزی استان، اعضای کمیته پیوست اسلام و افراد دیگر هستند.
علی گل با اشاره به مراحل و فرآیند برگزاری مجمع سلامت اظهار کرد: تعیین موضوع محوری و شعار مجمع، تعیین زمان، مکان، مدعوین و شرکت کنندگان از جمله مراحل برگزاری این مجمع است، مجمع ملی سلامت هرسال در اردیبهشت ماه و مجامع استانی سلامت هر سال یک بار در فصل زمستان برگزار می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خروجی‌های مورد انتظار مجمع سلامت، تعیین اولویت‌های کلیه بخش‌های در زمینه سلامت، تعیین شاخص‌ها و استانداردهای لازم برای بهبود سلامت در بخش‌های زیربط و مشارکت در تدوین و اجرای برنامه عملیاتی فرابخشی سلامت است.

انتهای پیام/136
 


کد مطلب: 58839

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/58839/رویکرد-اجتماعی-مهم-ترین-زمینه-سلامت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir