چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : 59594
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله جوادی آملی تبیین کرد

چگونگی بهره برداری کامل از ایام فاطمیه/ عزای ائمه را فقط به اشک خلاصه نکنيم

قم نيوز : استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنيم، فهميدن کمتر از گريه کردن ثواب ندارد. دو جور مي‌شود از فاطمیه بهره برد، يکي خطبه فدکيه آن حضرت را درسي کرد و بعد خواند و فهمید و گريه کرد، يکي فقط گريه کرد.
چگونگی بهره برداری کامل از ایام فاطمیه/ عزای ائمه را فقط به اشک خلاصه نکنيم
چگونگی بهره برداری کامل از ایام فاطمیه/ عزای ائمه را فقط به اشک خلاصه نکنيم

به گزارش قم نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، در خصوص عظمت علمی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ابراز داشت: مرحوم کلینی(رضوان الله تعالی علیه) نقل می‌کند وجود مبارک حضرت امیر بار دوم که برگشت تا لشکر را برای صفین آماده کند یک خطبه‌ای دارد. این خطبه در نهج البلاغه هست. مرحوم کلینی(رضوان الله تعالی علیه) می‌گوید اگر جن و انس جمع بشوند و در بین این‌ها پیغمبر نباشد، هرگز نمی‌توانند این جور خطبه بخوانند! می‌دانید کلینی اهل غلو و این‌ها هم نیست بعد می‌گوید «بأبی و أمی» یعنی پدرم و مادرم فدای او، درباره حضرت امیر می‌گوید؛ بعد دلیلش را هم ذکر می‌کند. می‌گوید به اینکه این شبهه مادیین را که از دیرزمان چندین قرن مانده بود چه کسی می‌تواند پاسخ بدهد؟ آن‌ها که می‌گویند معاذالله خدایی نیست و قیامتی نیست، یک شبهه‌ای دارند در ازلیت ماده. می‌گویند شما که می‌گویید خدا هست، خدا عالم را یا «من شیء» خلق کرد یا «من لا شیء». از این دو چیز که بیرون نیست؛ یا از چیزی خلق کرد «من شیء»، یا «من لا شیء». اگر خدا عالم را «من شیء» خلق کرد پس قبلاً یک ذراتی بودند و خدا نداشتند و خدا از این‌ها عالم را ساخت. پس می‌شود یک موجودی بی‌خدا باشد! اگر بگویید عالم را «من لا شیء» خلق کرد، «لا شیء» که عدم است از عدم چیزی ساخته نمی‌شود. رفع نقیضین هم مثل جمع نقیضین محال است. خدا عالم را از چه خلق کرد؟ این شبهه ازلیت عالم که از چندین قرن چند هزار سال بود در همه آکادمی‌ها. گفت این را علی بن ابیطالب پاسخ داد و آن جمله را هم می‌گوید. اصرار ما این است که این جمله‌ای که مرحوم کلینی(رضوان الله تعالی علیه) از خطبه حضرت امیر می‌گوید این خطبه پاسخ آن شبهه هست، عین این جمله را وجود مبارک فاطمه(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه 25 سال قبل از خطبه علی بن ابیطالب این را فرمود. حالا ببینید زهرا کیست!؟ چون آن وقتی که حضرت وارد مسجد شد و خطبه فدکیه را ایراد کرد، تا جنگ صفین، 25 سال فاصله شد.

وی اذعان داشت: وجود مبارک فاطمه(سلام الله علیها) در همین اول خطبه فدکیه دارد: «الحمدلله الذی خلق الاشیاء لا من شیء»، این یعنی چه؟ یعنی شما که دارید اشکال می‌کنید باید بفهمید نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، چون هر دو می‌شود وجودی. نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این را یک زهرا(س) می‌خواهد بفهمد. شما همین شبهه را با خیلی‌ها در میان بگذارید ببینید که می‌مانند، چون خیلی از علما ماندند. فرمود: «خلق الاشیاء لا من شیء»، نه «من لا شیء». اگر «من شیء» بود بله اشکال وارد بود معلوم می‌شود که قبلاً ذراتی بود و خدا این ذرات را جمع کرد و این عالم را ساخت. اگر «من لا شیء» بود باز اشکال وارد بود، برای اینکه عدم چیزی نیست که آدم عدم را جمع و جور بکند و آسمان را بسازد، ولی نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، چون هر دو موجبه است. «نقیض کلّ رفع أو مرفوع»؛ نقیض هر شیئی سلب آن است. نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این در خطبه نورانی حضرت زهراست. 25 سال قبل از اینکه حضرت امیر آن خطبه را بخواند، فاطمه(سلام الله علیها) خوانده است.

این مرجع تقلید تاکید داشت: عزای ائمه را ما فقط به اشک خلاصه نکنیم فهمیدن کمتر از گریه کردن ثواب ندارد. دو جور می‌شود از فاطمیه بهره برد: یکی خطبه فدکیه آن حضرت را درسی کرد و خواند و فهمید و بعد گریه کرد، یکی فقط گریه کرد؛ فرق است بین دو جور بهره‌برداری کردن از فاطمیه حضرت زهرا(سلام الله علیها): یکی آن روایاتی که جبرئیل می‌آید و مطالب را می‌گوید را می‌خواند و گریه می‌کند ولو کسی برایش مدّاحی نکند؛ یکی تا کسی برایش مدّاحی نکند گریه نمی‌کند. خیلی فرق است. فرمود شما می‌توانید این جوری باشید، اگر این درجات برای انسان ممکن است، چرا به درجه واحده اکتفا کند؟

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcbasbs.rhb99piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما