يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : 61356
منبع : ایسنا
آیت‌الله مدرسی:

برخی خود را منتسب به حوزه می‌کنند و در عین حال به توجیه حجاب می‌پردازند

قم نيوز : عضو فقهای شورای نگهبان به انتقاد شدید از برخی برنامه‌های خلاف از جمله تداوم اجرای سند ۲۰۳۰، جشن‌های غیراخلاقی و ترویج سکولاریسم توسط برخی افراد و جریانات پرداخت.
برخی خود را منتسب به حوزه می‌کنند و در عین حال به توجیه حجاب می‌پردازند
برخی خود را منتسب به حوزه می‌کنند و در عین حال به توجیه حجاب می‌پردازند

به گزارش  قم نیوز  آیت‌الله مدرسی یزدی، شامگاه شنبه در جمع اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: در تفسیر فرات کوفی روایتی در ذیل سوره مبارکه قدر نقل شده است که «من عرف فاطمة فقد ادرک لیلة القدر»؛ این روایت بسیار عجیب است زیرا فاطمه هم‌ردیف لیله قدری شده است که خداوند به پیامبرش فرمود تو نمی‌دانی لیلة القدر چیست؛ بنابراین شناخت و معرفت به فاطمه آنچنان که حق آن ادا شود برای غیرمعصوم به هیچ وجه ممکن نیست.

مدرسی یزدی با بیان اینکه تنها معصومین(ع) هستند که می‌توانند مدعی شناخت فاطمه(س) شوند ادامه داد: یکی از جهاتی که فاطمه، فاطمه شده این است که دیگران قدرت شناخت او را ندارند؛ بانویی که این همه آیه در قرآن در قدر و شان و منزلت او وارد شده است؛ آیه مباهله و تطهیر و روایات متعددی از پیامبر در مورد آن حضرت که در روایات متواتر شیعه و سنی وارد شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: در دو خطبه منقول از فاطمه(س) چقدر معارف سنگین، عمیق و گسترده در زمینه توحید، نبوت و اسرار خلقت و فلسفه احکام و تاریخ و ... وجود دارد به گونه‌ای که می‌توان خطبه فدکیه را دائرة‌المعارف کوچک اعتقادی، اخلاقی و فلسفه احکام و لایحه کوتاه و کوبنده فاطمه دانست که تا ابد برای همه، حجت است.

هماهنگی غضب و رضایت خدا با قاطمه(س) هیچ استبعادی ندارد

مدرسی یزدی بیان کرد: روایاتی در صحیحین اهل سنت در مورد آن حضرت بیان شده است؛ از جمله روایت« ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک»؛ ما نباید آسان از کنار این تعبیر بگذریم زیرا بسیار عجیب است؛ عجیب از این که یک رضایت و غضب یک مخلوق هماهنگ با رضایت و غضب خالق قرار گیرد.

وی با رد هر گونه استبعادی در این زمینه تصریح کرد: برخی چنین مسئله‌ای را بعید می‌دانند در صورتی که این روایت متواتر در شیعه و سنی است؛ ضمن اینکه ما روایتی در مورد قرب نوافل داریم که فرمود که با تامل در آن حل این موضوع بسیار آسان است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: حدیث قربن نوافل در صحیحین اهل سنت و در کافی بیان شده است؛ پیامبر در این روایت ظاهرا قدسی فرمودند که هیچ چیزی در نزد خداوند محبوب‌تر از آن نیست که خدا چیزی را بر عبد نازل کرده است و عبد به آن عمل کند؛ لذا هر انسان مومن و اهل اطاعت و طاعت اگر به دستورات الهی عمل کند آنقدر می‌تواند مقام پیدا کند و بالا برود که دست او و گوش و چشم او دست و گوش و چشم خدا شود.

مدرسی یزدی عنوان کرد: این روایت در سرحد متواتر است اگر متواتر نباشد؛ بنابراین اگر کسی با نوافل به این مرتبه از قرب الهی نائل شود چه استبعادی دارد که غضب و رضایت فاطمه عین غضب و رضایت خداوند شود؛ بنابراین مشیت معصومین(ع) همان مشیت خداست و این دو از هم تفکیک نمی‌شود.

قرآن؛ بالاترین هنر

وی در بخش دوم سخنانش با اشاره به سال‌روز بیست و پنجمین سال تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: در مساجد به اندازه لازم به هنر توجه نمی‌شود؛ هنر در طول تاریخ در زندگی، اخلاق و رشد و ترقی و یا سقوط مردم موثر بوده و ثمرات مثبت و منفی داشته است و خود قرآن کریم به عنوان برترین هنر، هنرمندانه‌ترین وجه را دارد و در اوج بلاغت و فصاحت است تا جایی که به آن تحدی کرده است.

مدرسی یزدی با بیان اینکه در روایات بر کراهت شعر اشاره شده است ادامه داد: بنده دنبال روایاتی در این زمینه در منابع بودم تا اینکه به روایت عجیبی رسیدم و آن اینکه پیامبر در حین طواف وقتی اشعاری حکمت‌آمیز از یکی از شاعران برای ایشان خواندند استقبال کردند؛ یعنی شعر حتی در طواف مسجد الحرام هم مطلوب است.

وی تاکید کرد: باید با استفاده از هنر، کاری کنیم که مساجد برای جذب دانش‌آموزان و نوجوانان و جوانان جذاب شود و کشش در آنان ایجاد کند.

انتقاد از جشن‌های ضد اسلامی

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد شدید از جشن‌های خلاف شرع پرداخت و ادامه داد: برخی کسانی که در مسانید امور هستند نه تنها توجه کافی به احکام اسلامی ندارند بلکه حرکت‌های نا مناسب و بر ضد اخلاق و احکام اسلامی انجام می‌دهند؛ فاطمه(س) برای همه دختران ما الگو هست ولی به بهانه میلاد آن حضرت کارهایی صورت می‌گیرد که دور از دین است.

وی افزود: چرا باید کودکان معصوم را با بی حیایی در این جشن‌ها شرکت دهیم؛ مگر آنان چه تقصیری دارند که باید کاری کنیم که از حیا و عفت اسلامی دور شوند؛ اسلام آنقدر بر روی حیا و عفت تاکید فرموده است و جالب وقتی صدای علما در می‌آید حتی به مراجع اهانت می‌کنند که چرا شما اعتراض می‌کنید.

مدرسی یزدی بیان کرد: سند ۲۰۳۰ نیز با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و الغای آن در برخی مدارس  در حال انجام است و در مجموع می‌بینیم که روحیه سکولارکردن جامعه در روح برخی از مسئولان نفوذ دارد.

وی افزود: در برخی رسانه‌ها روحیه ترویج سکولاریسم به صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد و فضلا و محققان حوزه باید دست به قلم شوند و مردم را بیدار کنند.

برخی خود را منتسب به حوزه می‌کنند و در عین حال به توجیه حجاب می‌پردازند

مدرسی یزدی با اشاره به برخی سخنان در مورد حجاب نیز گفت: برخی می‌گویند  امر به معروف مبهم است؛ چه ابهامی دارد وقتی این همه در قرآن و روایات بر آن تاکید و مصادیق و روش‌های آن بیان شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: این چه حرفی است که بگوئیم چون مردم به دنبال معروف نیستند و دنبال منکرند ما هم فقط وظیفه داریم آنان را نهی و یا امر به معروف کنیم و وظیفه‌ای در تحقق حکم شرعی نداریم؛ کجای این حرف با مشی فاطمه سازگار است؛ مگر فاطمه وقتی دید همه مردم از دور علی(ع) پراکنده شدند دست از امر به معروف و نهی از منکر کشید؟.

وی تاکید کرد: برخی خود را منتسب به حوزه می‌کنند و در عین حال می‌بینیم که به توجیه مسئله حجاب می‌پردازند.

 

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcaieni.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما