کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قم:

سهم استان‌ها از حوضه آبریز دریاچه نمک تعیین نشده است

خبرگزاری فارس , 17 فروردين 1397 ساعت 20:03

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قم گفت: هنوز سهم هر استان از حوضه آبريز درياچه نمك بين استان‌های تهران، اصفهان، سمنان، قم و مركزي تعیین نشده است.


به گزارش قم نیوز مجتبی علیمددی امروز با اشاره به مسئله حقابه‌های زیست محیطی اظهار کرد: این حقابه‌ها در نامه‌ای از سوی وزیر نیرو به سازمان حفاظت محیط زیست در قالب حوضه آبریز اعلام شده که برای منطقه قم نیز حوضه آبریز دریاچه نمک معین شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز سهم هر استان از حوضه آبریز دریاچه نمک بین استان‌های تهران، اصفهان، سمنان، قم و مرکزی تعیین نشده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه 154 میلیون متر مکعب در سال حوضه آبریز دریاچه نمک است گفت: سال آبی جاری که از مهر ماه سال گذشته شروع شده با خشکسالی شدید همراه بوده است و در واقع منابع آبی برای در اختیار گذاشتن رودخانه و محیط زیست وجود ندارد.

وی عنوان کرد: باید منتظر دو عامل باشیم از طرفی وزارت نیرو سهمیه تفکیکی استان‌ها را مشخص کند و به سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ کند و نکته دوم این است که متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیمی قابل تأمین باشد ولی اکنون شرایط خوبی وجود ندارد و با بارندگی این امر فراهم می‌شود.

علیمددی با بیان اینکه تعویق اعلام سهمیه حقابه‌ها و موارد دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند گفت: مشکل بزرگتری وجود دارد و این است که ظرفیت آبی وجود ندارد که آن را محصور کرده باشیم. به عنوان مثال رودخانه به طور طبیعی آب ندارد و سدهای بالادستی نیز ذخیره‌سازی آب ندارند که بیان شود آب وجود دارد ولی وزارت نیرو رهاسازی نمی‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قم با اشاره به شرایط خشکسالی و کمبود بارندگی گفت: کاری که می‌توان انجام داد این است که مصرف بهینه آب انجام شود. هر اندازه آب بهتر و مناسب‌تر مصرف شود منابع بیشتر حفظ می‌شود.

وی عنوان کرد: هنوز فرصت بارندگی وجود دارد. امیدواریم در یک ماه آینده بارندگی صورت گیرد. به هر میزان که در بالادست استان بارندگی بیشتر باشد راحت‌تر می‌توان به رهاسازی آب کمک کرد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 62301

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/62301/سهم-استان-ها-حوضه-آبریز-دریاچه-نمک-تعیین-نشده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir