پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : 62572
منبع : خبرگزاری مهر

نفوذ معنوی امام موسی کاظم(ع) در زندان هم فراگیر بود

قم نيوز : یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام موسی کاظم(ع) چنان نفوذ معنوی داشتند که در زندان نیز همگان مجذوب روحیه معنوی ایشان شده و زندانبانان نتوانستند امام را در آنجا تحمل کنند.
نفوذ معنوی امام موسی کاظم(ع) در زندان هم فراگیر بود
نفوذ معنوی امام موسی کاظم(ع) در زندان هم فراگیر بود
به گزارش قم نیوز حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام امام هفتم شیعیان هستند که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام جعفر صادق علیه‌السلام به امامت رسیدند و از سال ۱۴۸ تا ۱۸۳ یعنی مدت ۳۵ سال رهبری شیعیان را بر عهده گرفتند.  

ایشان معاصر با چهار تن از خلفای عباسی یعنی منصور عباسی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون‌الرشید بودند.

ربیع بن عبدالرحمن درباره امام موسی کاظم(ع) گفته‌اند: به خدا قسم موسی بن جعفر علیه السّلام از کسانی بود که آثار جلالت و کمال دانش و اطلاع از حقایق عالم در چهره‌ ایشان دیده می‌شد و می‌دانست چه کسی ادعای مقامش را خواهد کرد و منکر امامت و جانشینش می‌گردد ولی این خشم را فرومی‌خورد و آنچه می‌دانست اظهار نمی‌کرد از همین جهت لقب کاظم یافت.

دورانی که امام کاظم علیه السّلام در آن زندگی می‌کردند، مصادف با نخستین مرحله استبداد و ستمگری حکّام عباسی بود. این اعمال فشار از زمان امام صادق علیه السّلام آغاز شد و تا زمان امام رضا علیه السّلام که دوره خلافت مأمون بود با شدّت هرچه‌ تمام‌تر ادامه یافت.

مردم در زمان مأمون اندکی احساس امنیت سیاسی کردند، ولی دیری نپایید که دستگاه خلافت بدرفتاری و اعمال فشار بر مردم را دوباره از سر گرفت. فشار سیاسی عباسیان در دوره‌ای آغاز شد که پیش از آن امام باقر و صادق علیهما السّلام با تربیت شاگردان فراوان، بنیه علمی و حدیثی شیعه را تقویت کرده بودند و جنبشی عظیم در میان شیعه پدید آورده بودند. رسالت امام موسی کاظم آن بود تا در این حرکت علمی، توازن و تعادل فکری را میان شیعیان برقرار کنند.

عصر امام کاظم علیه السّلام دوران بسیار سختی برای شیعیان بود و در این دوران حرکت‌های اعتراض‌آمیز متعددی از ناحیه شیعیان و علویان نسبت به خلفای عباسی صورت گرفت

عصر امام کاظم علیه السّلام دوران بسیار سختی برای شیعیان بود و در این دوران حرکت‌های اعتراض‌آمیز متعددی از ناحیه شیعیان و علویان نسبت به خلفای عباسی صورت گرفت که از مهم‌ترین آن‌ها قیام حسین بن علی، شهید فخ - در زمان حکومت هادی عباسی- و نیز جنبش یحیی و ادریس فرزندان عبدالله بود که در زمان هارون رخ داد.

در واقع مهم‌ترین رقیب عباسیان، علویان بودند و طبیعی بود که حکومت آنان را سخت تحت نظارت بگیرد. امامان شیعه همگی بر لزوم رعایت تقیه پافشاری کرده و می‌کوشیدند تا تشکّل شیعه و رهبری آن‌ها را به‌طور پنهانی اداره نمایند. طبعاً این وضعیت سبب می‌شد تا تاریخ نتواند از حرکات سیاسی آن‌ها ارزشیابی دقیقی به عمل آورد.

همه ائمه نور واحد هستند

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همه ائمه نور واحد هستند و ما باید با شناخت درست از آنان خود را در مسیر عبودیت قرار دهیم.

قاسم جعفری بیان داشت: یکی از ویژگی‌های امام موسی(ع) کثرت فرزندان است. ایشان ۱۸ پسر و ۱۹ دختر داشتند و خودشان به داشتن فرزند زیاد بسیار تأکید می‌کردند و آن را مایه افتخار در روز قیامت می‌دانستند.

وی دراین‌باره ادامه داد:  به‌رغم دشمنی‌های دستگاه امیه شجره طیبه سادات متکثر شده است. دستگاه امیه علویان و فرزندان رسول گرامی را همواره تعقیب کرده و به شهادت می‌رساندند تا جایی که آنان سیادت خود را مخفی می‌کردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور تهران افزود: مقام معظم رهبری نیز از سال ۹۱ بر کثرت فرزند تأکیددارند و آن به این دلیل است که بقای تمدن و پیروزی به ازدیاد نسل است. اگر می‌خواهیم راه اهل‌بیت(ع) و اسلام واقعی ادامه یابد باید به این نکات توجه کنیم.

وی گفت: امام موسی کاظم(ع) در زندان به سر می‌بردند که به شهادت رسیدند. علت زندانی شدنشان این بود که دستگاه خلافت از ازدیاد علاقه‌مندی مردم به امام ترس داشتند و ایشان را زندانی کردند تا از نفوذ معنوی‌شان در جامعه اسلامی جلوگیری کنند اما آنان نمی‌دانستند که در زندان نیز همگان مجذوب روحیه معنوی امام موسی کاظم(ع) می‌شوند تا جایی که دشمنان نتوانستند در زندان نیز ایشان را تحمل کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: عده‌ای عدم حفظ اسرار از سوی برخی شیعیان را علت زندانی شدن امام عنوان کرده‌اند که امام مورد سوءظن دستگاه خلافت قرار گرفتند.

جعفری تصریح کرد: این برای ما درس بزرگی است که هر سخنی را در هر محفل و جمعی نزنیم.

امام موسی کاظم(ع) بهترین الگو برای نمایش جنگ اراده‌ها هستند

وی بیان کرد: امام که بیشتر عمر گرامی‌شان را در زندان به سر بردند روزها روزه‌دار بوده و شب را به عبادت می‌پرداختند و حتی زندانبانان هم تحت تأثیر روحیه معنوی امام بودند.

وی بیان داشت: امام موسی کاظم(ع) بهترین الگو برای نمایش جنگ اراده‌ها هستند. ایشان در هر شرایطی که حاکمیت در دست طاغوت بود توانستند وظیفه خود را عمل کنند. ما نیز امروز باید با هر شرایط زمانی و مشکلات پیش رو بر وظیفه ایمانی خود پایبند بوده و به آن عمل کنیم.

وی ابراز کرد: حضرت موسی کاظم علیه‌السلام مقام علمی والایی داشتند و پاسخگوی نیازهای زمان و مردم خود بودند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به حدیثی از حضرت موسی علیه‌السلام اظهار کرد: امام می‌فرمایند دعایی به اجابت نزدیک است که انسان غیابی برای برادر مؤمن دعا کند.

وی ادامه داد: حضرت موسی علیه الاسلام می‌فرمایند کسی که دو روزش یکی باشد مغبون است و کسی که روز دومش از روز اول بدتر باشد ملعون است.

وی اضافه کرد: همچنین فرموده‌اند هیچ‌چیز به‌اندازه حسن ظن به خدا موجب عاقبت‌به‌خیری انسان در دنیا و آخرت نمی‌شود. مال حرام رشد ندارد اگر هم داشته باشد برکت در آن نیست. کسی که تحمل فقر ندارد اگر ثروتمند هم شود طغیان می‌کند.

وی بیان داشت: از برخی احادیث امام موسی کاظم علیه‌السلام متوجه می‌شویم کسی که طعم فقر و نداری را نچشیده قدر نعمت را نخواهد دانست و نمی‌تواند برای مردم درست تصمیم بگیرد. مسئولان ما باید به این نکته توجه ویژه کنند.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcb5sb0.rhb5zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما