کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محوطه‌سازی امامزاده شاه‌جمال افتتاح می‌شود

پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم , 26 تير 1397 ساعت 16:01

بهره‌برداری از محوطه‌سازی امامزاده شاه‌جمال با اعتبار 300 میلیون تومان از جمله پروژه‌های قابل افتتاح منطقه دو شهر قم در دهه کرامت است.


به گزارش قم نیوز منطقه دو قم در سال 68 تشکیل شده و با توجه به اینکه در سال 90 مناطق چهارگانه قم به هشتگانه تبدیل شدند منطقه 2 نیز به مناطق دو و 6 تقسیم شد. از ابتدای پل شهید مصطفی خمینی، خیابان توحید تا کمربندی امام علی(ع) در قسمت جنوبی محدوده منطقه دو است؛ از طرف دیگر از تقاطع بلوار زائر و خیابان توحید تا نیروگاه حرارتی محدوده این منطقه را شامل می‌شود. محدوده خدماتی منطقه دو حدود هزار و 280 هکتار است که حدود 11 درصد کل مساحت شهر را در بر گرفته است. البته این منطقه حدود 7 هزار هکتار حریم دارد. جمعیت منطقه دو حدود 210 هزار نفر است که به بیش از این میزان افراد خدمات ارائه می‌شود چراکه افراد غیرایرانی در سرشماری محسوب نمی‌شوند. 60 هزار واحد مسکونی در این منطقه وجود دارد و بافت منطقه ریزدانه است. در منطقه دو حدود 200 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد که از خیابان سواران تا میدان نبوت ادامه دارد. محدوده منطقه سکونت‌گاه‌های غیررسمی هم در منطقه واقع شده که از خیابان یادگار امام تا کمربندی شامل منطقه شیخ‌آباد، شادقلی خان و... است. بلوارهای توحید، امام‌رضا(ع)، یادگار امام و بخشی از کمربندی امام علی(ع) ازجمله مهم‌ترین معابر در این منطقه محسوب می‌شود.
برای سال 97 بالغ بر 50 میلیارد تومان درآمد برای منطقه دو پیش‌بینی شده است. مبلغی حدود 2 برابر این درآمد پروژه عمرانی در منطقه پیش‌بینی شده است. سال گذشته حدود یک میلیارد تومان از منابع ملی و استانی برای پیشبرد پروژه‌های منطقه دو اختصاص یافت. سال گذشته اجرای 80 پروژه تا سقف 50 میلیارد تومان در این منطقه را پیش‌بینی شده بود که از این تعداد حدود 73 مورد تکمیل شده و در اختیار شهروندان قرار گرفت و به طور کلی می‌توان گفت این 80 پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
همچنین سال گذشته بیش از 81 پلاک با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان تملک در منطقه دو صورت گرفت که شامل بلوک‌های ریزدانه و درشت‌دانه بود؛ احداث خیابان جمهوری حدفاصل خیابان مالک اشتر تا میدان امام حسین به عرض 45 متر با اعتبار 23 میلیارد تومانی یکی از پروژه‌های شاخص سال گذشته در منطقه دو بود. این خیابان شامل دو باند کندرو و دو باند تندرو است و تمام الزامات ایمنی و رفاهی در این معبر دیده شده است.
در راستای جمع‌آوری آب‌های سطحی و حذف نقاط آب‌گرفتگی در منطقه بیش از 200 میلیون تومان اعتبار برای لوله‌گذاری هزینه شد که امسال هم همین مقدار برای این کار هزینه می‌شود.
توزیع 20 هزار تن آسفالت در معابر منطقه 2
سال گذشته حدود 40 هزار تن شامل 300 هزار مترمربع توزیع آسفالت صورت گرفته است؛ از ابتدای امسال تاکنون نیز 20 هزار تن آسفالت توزیع شده که تا پایان سال باید به حدود 40 هزار تن برسد و این میزان توزیع آسفالت همزمان با دهه کرامت به بهره‌برداری می‌رسد.
از دیگر پروژه‌های منطقه دو می‌توان به احداث یک سوله ورزشی اشاره کرد؛ برای این کار تاکنون 6 میلیارد تومان هزینه شده است که بخشی از آن بابت تملکات پروژه بوده است.
احداث ادامه بلوار فردوسی حدفاصل پل انقلاب تا بلوار امام‌رضا(ع) نیز یکی از پروژه‌های ویژه منطقه است؛ تاکنون برای تملک دو قطعه پلاک این پروژه بیش از 10 میلیارد تومان هزینه شده است. در اجرای پروژه‌های عمرانی بیش از 70 درصد هزینه‌ها مربوط به تملکات است که برای شهرداری مشکل ساز شده است. طول پروژه 650 متر و عرض آن 55 متر است که پل انقلاب را به بلوار یادگار امام متصل می‌کند.
سال گذشته سه هکتار به محوطه‌سازی بوستان جوان اضافه شده است و امسال یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده تا تکمیل بهسازی و ایجاد روشنایی صورت گیرد؛ همچنین برنامه شهرداری بر این است تا سالیانه همین مقدار به ظرفیت بوستان جوان اضافه شود.
اجرای ادامه بلوار جمهوری در اولویت منطقه 2
اجرای ادامه خیابان جمهوری یکی از برنامه‌های جدی منطقه دو است؛ 125 پلاک در مسیر این پروژه وجود دارد که امسال قرار شده از تقاطع خیابان نور شرقی و سواران شامل حدود 80 پلاک با رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان تملک و بازگشایی شود. طول این پروژه حدود یک کیلومتر است.
اجرای تقاطع امینی بیات نیز از دیگر‌ پروژه‌های در دستور کار منطقه دو است؛ مهم‌ترین هدف در اجرای این پروژه بحث تملکات است و اولویت همین کار بوده تا امکان آغاز عملیات عمرانی فراهم شود. احداث پروژه در بین مناطق دو و 6 مشترک است که در منطقه دو 38 پلاک برای تملک وجود دارد و امسال 5 میلیارد تومان برای تملکات این پروژه منطقه دو پیش‌بینی شده است.
2 میلیون مترمربع نظافت شهری روزانه در منطقه دو صورت می‌گیرد
در حال حاضر حدود 3 تن در ماه تفکیک زباله از مبدأ صورت می‌گیرد و منطقه دو رتبه هفتم را در بین مناطق از این نظر دارد؛ 2 میلیون مترمربع نظافت شهری روزانه در منطقه دو صورت می‌گیرد و بیش از 120 تن زباله نیز روزانه در این منطقه جمع‌آوری می‌شود. آموزش شهروندان در زمینه تفکیک زباله از مبدأ در دستور کار منطقه بوده و در مدارس نیز دوره‌های آموزشی برگزار شده است.
یکی از مشکلات گذشته منطقه وجود برخی انبارهای غیرمجاز ضایعات و پسماند بوده که به تمام مکان‌هایی که به صورت غیرقانونی در بافت مسکونی اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کردند اخطار داده شده و جمع‌آوری شده‌اند و برای باقی مکان‌ها نیز اخطارهای لازم داده شده تا آماده جابجایی باشند. مکانی در جاده کوه‌سفید قرار است آماده شده و این واحدها به این مکان منتقل شوند. در منطقه دو شرایط این مکان‌ها بحرانی نیست و در حاشیه مناطق فضاهایی هستند که شهرداری در صدد جمع‌آوری آن‌ها است.
شهرداری منطقه پروژه‌هایی را برای بهره‌برداری در ایام دهه کرامت آماده کرده است. 9 کیلومتر باغچه سازی صورت گرفته که همزمان با دهه کرامت به بهره‌برداری می‌رسد؛ 52 هزار اصله نهال هم در منطقه کاشته شد و سه هکتار نیز به سرانه‌های فضای سبز اضافه شد و از نظر ارزیابی عملکرد فضای سبز شهرداری منطقه دو رتبه نخست را کسب کرده است. 705 هکتار فضای سبز در منطقه شامل بوستان شهری و جنگلی در این منطقه وجود دارد و همچنین 32 بوستان در منطقه وجود دارد که سرانه جنگلی فضای سبز 35 مترمربع و سرانه فضای سبز شهری حدود 3.2 مترمربع است. امسال احداث 5 بوستان در دستور کار منطقه بوده و 7.5 میلیارد تومان برای احداث آن‌ها پیش‌بینی شده است.
500 میلیون تومان نیز در ایمن‌سازی معابر شامل نصب تابلوهای انتظامی، شناسایی، ایمنی، خط کشی معابر و... هزینه شد. 400 میلیون تومان نیز برای احداث و توسعه پل‌های فلزی معابر هزینه شده که در دهه کرامت این پروژه‌ها افتتاح خواهد شد.
توزیع بیش از 20 هزار تن آسفالت در معابر منطقه دو شامل خیابان‌های توحید، سواران، باهنر، شادقلی‌خان، شیخ‌آباد و... در دهه کرامت به بهره‌برداری خواهد رسید و این کار با اعتبار 3 میلیارد تومان شامل 175 هزار مترمربع صورت گرفته است.
همچنین 20 کیلومتر جدول‌گذاری معابر نیز به مناسبت دهه کرامت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که 3 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است.
افتتاح محوطه‌سازی امامزاده شاه‌جمال همزمان با دهه کرامت
بهره‌برداری از محوطه‌سازی امامزاده شاه‌جمال با اعتبار 300 میلیون تومان از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در دهه کرامت است؛ سال گذشته حدود 9 کیلومتر شبکه آب خام در منطقه دو با اعتبار 10 میلیارد ریال اجرا شده که موجب شده آب مصرفی فضای سبز از آب شرب نباشد و منطقه دو تنها منطقه ای باشد که از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کند.
تملک 81 پلاک با اعتبار 30 میلیارد تومان، پیاده رو سازی با اعتبار 350 میلیون تومان، توسعه روشنایی معابر با اعتبار 400 میلیون تومان، توسعه فضای سبز منطقه به مساحت 2.5 هکتار که پل 9 دی از آن جمله است، نصب 7 دستگاه کمپلکس بازی و هزار و 800 مترمربع کفپوش و 32 ست ورزشی در بوستان‌های منطقه و اصلاح هندسی معابر با اعتبار 2 میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های منطقه دو بوده که آماده بهره‌برداری شده است.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 66523

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/66523/محوطه-سازی-امامزاده-شاه-جمال-افتتاح-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir