چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : 66922
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

آیت الله اعرافی: آماده سازی جامعه برای عصر غیبت راهبرد ائمه(ع)

قم نيوز : عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: ائمه اطهار(ع) همیشه از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند که جمع بین صیانت از گفتمان شیعی در کنار گفتمان کلان اسلامی بود و جهت گیری ائمه(ع) نگاه داشتن پیروان، حفظ شرایط و جلوگیری از ریزشها و انحرافات بوده است.
ائمه اطهار(ع) از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند/آماده سازی جامعه برای عصر غیبت راهبرد ائمه(ع)
ائمه اطهار(ع) از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند/آماده سازی جامعه برای عصر غیبت راهبرد ائمه(ع)
به گزارش قم نیوز آیت الله اعرافی امروز در اردوی تابستانی موسسه تخصصی امیر بیان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) به تشریح سیره علمی و عملی آن امام همام پرداخت.

وی گفت: پیشرفت سیره شناسی بدون منطق استوار اجتهادی، میسر نیست و سیره شناسی ائمه هدی(ع) نیازمند تحقیقات متدولوژیک و روش شناسی عمیقی است که این روش شناسی کم و بیش در اصول موجود است و پژوهشگران هم کم و بیش به این مقوله ها پرداختند، اما اگر سیره شناسی پیشوایان دین رشد جدی تری داشته باشد نیازمند تحقیقات عمیق تری در حوزه روش شناسی است.

امام جمعه قم خاطر نشان ساخت: وقتی ما وارد سیره شناسی پیامبر(ص)، معصومان و ائمه هدی(ع) می شویم از یک منطق استوار و دقیق روش شناسی باید برخوردار باشیم که این منطق خیلی برجسته و قوی نیست بویژه که ما این سیره شناسی را باید از مفهوم سیره مداقه کرده و شمول آن را به اقسام دیگر در نظر بگیریم.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به این مطلب که اختلاف مواضع در افراد مختلف به دو عامل درونی و بیرونی بستگی دارد خاطر نشان ساخت: در مورد ائمه هدی(ع)  تنها یک عامل موثر است و آن عامل و شرایط محیطی و بیرونی است نه اینکه حالات درونی ائمه اطهار(ع) با یکدیگر متفاوت باشد چرا که آنها اصطلاحا" کلهم نور واحد" هستند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: یکی از راهبرد های کلان اهل بیت(ع) شکل دادن و صیانت از هویت مذهبی و اهل بیتی(ع) است که هرگز منفصل نشده است؛ دقیقا مانند زندگی ۲۵۰ ساله یک انسان کامل که گفتمان صیانت از راهبرد اهل بیت(ع) را همواره حفظ کردند که در این سیر، مبارزه با ریزش ها، حفظ شیعیان و آماده سازی شیعیان برای ورود به یک دنیای جدید با توجه به شرایط غیبت بود.

آیت الله اعرافی گفت: در دوران حیات مبارک ائمه معصومین(ع) با اینکه همه عرصه های زندگی آنان برجسته بود اما در این دوران سه یا چهار قله مهم و برجسته وجود دارد که هر کدام از این قله ها جای بحث مفصلی دارد که عبارتند از دوران حکومت حضرت علی(ع)، واقعه عاشورا، دوران امام صادق و آن حوزه علمی و دوران مبارک امام رضا(ع) که می توان گفت امام هشتم(ع) قهرمان تبدیل تهدید به فرصت می باشد، چرا که مامون به صورت پیچیده ای درصدد هضم و ذوب امامت در دستگاه ظلم خلافت بود.

وی افزود: دوران امام صادق(ع) قله درخشانی است به صورتی که حدود 60درصد میراث شیعی از آن امام صادق(ع) می باشد و این دوران و جریان سازی امام صادق(ع) می رفت تا همه دستگاه های ظلم و ستم رای برای همیشه نابود سازد.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: ائمه اطهار(ع) همیشه از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند که جمع بین صیانت از گفتمان شیعی در کنار گفتمان کلان اسلامی بود و جهت گیری ائمه(ع) نگاه داشتن پیروان، حفظ شرایط و جلوگیری از ریزشها و انحرافات بوده است.

وی آماده سازی جامعه برای عصر غیبت را راهبرد ائمه(ع) عنوان کرد و افزود: این راهبرد در دوران چهار امام آخر یعنی از امام رضا(ع) تا امام حسن عسکری(ع) بیشتر مشهود است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی ها و بایسته های یک مبلغ و تبلیغ خوب گفت: یک مبلغ خوب و نمونه ویژگی هایی باید داشته باشد که اولین و مهم ترین این ویژگی اخلاص و عشق است.

آیت الله اعرافی در پایان گفت : توقع مزد نداشتن از مردم، مهاجرت کردن جهت ترویج دین الهی و گره گشایی از مردم دیگر ویژگی هایی است که باید هر مبلغ داشته باشد تا در عرصه تبلیغ دین الهی موفق شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcewo8p.jh8pwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما