چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 68483
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان قم مطرح شد

رسیدن نرخ با سوادی در قم به 91 درصد/ 33 هزار فرد بی سواد در قم زندگی می کنند

قم نيوز : در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان قم، گزارشی از آخرین وضعیت بی سوادی در استان و راهکارهای افزایش نرخ باسوادی در قم ارائه شد.
رسیدن نرخ با سوادی در قم به 91 درصد/ 33 هزار فرد بی سواد در قم زندگی می کنند
رسیدن نرخ با سوادی در قم به 91 درصد/ 33 هزار فرد بی سواد در قم زندگی می کنند
به گزارش قم نیوز جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان قم ظهر امروز در سالن جلسات معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم برگزار شد.

سید محمدرضا هاشمی در ابتدای این جلسه با اشاره به میزان با سوادی در استان قم اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی درصد با سوادی در این استان 47 درصد بود که به 91 درصد رسید، نرخ با سوادی زنان هم در هنگام پیروزی انقلاب اسلامی 34 درصد بود که اکنون 87 درصد است، همچنین در این مدت نرخ با سوادی در روستاییان از 30 درصد به 80 درصد رسید.

 

وجود 33 هزار فرد بی سواد در قم

وی ادامه داد: نرخ با سوادی در استان قم از میانگین کشوری بالاتر است و عملکرد دستگاه‌های استان در زمینه سوادآموزی افراد بی سواد خوب بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم افزود: تعداد افراد بی سواد در استان قم در سال 90، 44 هزار نفر بود که اکنون تعداد این افراد به 33 هزار نفر کاهش پیدا کرده است، این انتظار از استان قم با توجه به ویژگی‌هایی این استان می‌رود که بی سوادی در آن ریشه کن شود، امیدوارم به روزی برسیم که جشن ریشه کن شدن بی سوادی را در استان قم بگیریم.

هاشمی، تشکیل نهضت سوادآموزی را از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: اقدامات ارزشمندی در زمینه با سواد کردن افراد بی سواد صورت گرفته است و ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای فعالیت‌های این نهاد در استان قم وجود دارد.

 

معرفی سوادآموزان برتر در قم

وی ادامه داد: باید یک طرح عملیاتی برای کاهش آمار بی سوادی در استان قم تدوین و اجرا شود، در راستای این طرح باید شاهد برگزاری جلساتی به صورت ماهیانه باشیم و از ظرفیت مبلغان ماه محرم برای تشویق بی سوادی به امر سوادآموزی استفاده کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم افزود: قانون، دهیاران را در روستاها مکلف کرده است که برای باسواد کردن افراد بی سواد فعالیت داشته باشند، قم می‌تواند به استان پایلوتی برای اجرای طرح عملیات ریشه کن کردن بی سوادی تبدیل شود، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی می‌توانند که جامعه هدف اصلی برای طرح ریشه کنی بی سوادی در استان باشند.

هاشمی با اشاره به ضرورت معرفی سوادآموزان برتر در جامعه اظهار کرد: باید افراد موفقی در جامعه که تحصیل را از نهضت سوادآموزی شروع کردند و به مراتب بالای موفقیت رسیدند، معرفی شوند و از آن‌ها تقدیر صورت بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش سطح سواد و آگاهی مردم بر همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر خواهد داشت.

 

ثبت نام 3242 نفر در دوره‌های سوادآموزی در قم

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا در ادامه با اشاره به تکلیف برنامه ششم توسعه در خصوص سوادآموزی اظهار کرد: براساس این برنامه باید افراد بی سواد 10 تا 49 سال در کشور با سواد شوند، البته آمادگی آموزش به افراد بی سواد بالای 49 سال را در مجموعه نهضت سوادآموزی داریم.

وی ادامه داد: امسال در دوره‌های سه گانه سوادآموزی استان ظرفیت ثبت نام برای هفت هزار و 407 نفر وجود دارد، آخرین زمان ثبت نام در این دوره‌ها تا دی ماه سال جاری است، امسال تاکنون سه هزار و 242 نفر در دوره‌های سوادآموزی در قم شرکت کردند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم افزود: اتباع غیرایرانی هم در دوره‌های سوادآموزی شرکت می‌کنند، اکنون در حال آموزش دو هزار و 700 فرد بی سواد غیرایرانی در نهضت سوادآموزی در قم هستیم، 260 نفر از این افراد بی سوادی سنینی بین 10 تا 20 سال دارند.

 

اجرای طرح هر کارمند یک سوادآموز در قم

وی داد: باید به دنبال اجرای طرح هر کارمند یک سوادآموز در استان قم باشیم، باید از کارمندانی که در جذب افراد بی سواد به دوره‌های سوادآموزی و آموزش به آن‌ها در استان قم مشارکت داشته باشند، به صورت ویژه تشویق شود.

قاسمی نیا، کمک اقشار برای با سواد کردن افراد بی سواد در استان قم را ضروری دانست و تصریح کرد: از نهادها، اصناف و قشرهای مختلف استان درخواست می‌کنم که برای ریشه کنی بی سوادی در قم به نهضت سوادآموزی کمک کنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: به کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) و 18 کتابخانه عمومی، هزار و 700 کتاب ویژه افراد کم سواد بزرگ سال اهدا کردیم، مساله آموزش این افراد اهمیت زیادی دارد و در راستا دوره‌های آموزش رایانه را برای آن‌ها برگزار کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که ناشران و نویسندگان کتاب‌هایی را در زمینه‌های گوناگون برای افراد بزرگسال کم سواد تهیه و منتشر کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcip5aq.t1avv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما