شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 68583
منبع : خبرگزاری فارس

آیت الله اعرافی: حوزه هیچگاه در مسیر سکولاریسم حرکت نمی کند

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه حوزه علمیه هیچگاه مسیر سکولاریسم و دوری از ارزش‌های بلند اجتماعی و سیاسی اسلام را طی نمی‌کند، گفت: رویکردهای کلان مدیریت حوزه با هدایت مرجعیت و رهبری عظیم الشان ناظر به نیازهای روز بوده و خواهد بود.
حوزه هیچگاه در مسیر سکولاریسم حرکت نمی کند/رویکردهای کلان حوزه ناظر به نیازهای روز است
حوزه هیچگاه در مسیر سکولاریسم حرکت نمی کند/رویکردهای کلان حوزه ناظر به نیازهای روز است
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، فرارسیدن عید سعید غدیر خم و سالروز ولادت امام کاظم(ع) را تبریک گفت و بیان کرد: مسئله بازسازی و بالندگی حوزه‌های علمیه امری است که باید مورد توجه قرار گیرد اما در عین حال باید به حفظ اصالت و پایه‌های استوار حوزه اهتمام داشته و از آنها صیانت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه در طول تاریخ شرایط دشواری را پشت سر گذاشته است یادآور شد: مراجع تقلید، علما و حوزویان همواره به رسالت الهی که بر عهده داشته اند پایبند بوده و در مسیر عمل به وظیفه جانفشانی داشته اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه تراث ارزشمندی در حوزه‌های فقهی، تفسیری، کلامی و... اکنون در اختیار ما قرار دارد، بیان کرد: راه نقد بر حوزه نه تنها مسدود نیست بلکه باز است ولی باید نقد، منصفانه و آگاهانه باشد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه هیچگاه مسیر سکولاریسم و دوری از ارزش‌های بلند اجتماعی و سیاسی اسلام را طی نمی‌کند، تاکید کرد: بزرگان و مراجع تقلید در برابر خون‌های پاک شهیدان احساس مسؤولیت کرده و نسل جوان و انقلابی در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی در صحنه حضور دارند.

اعرافی با بیان اینکه حوزه جوشنده بوده و در مسیر بالندگی حرکت می کند، افزود: امروز حجم بالای تولیدات حوزوی نشان دهنده پویایی است و حوزه در کنار دارا بودن جایگاه اجتماعی بین مردم، محلی برای پرورش انسان‌های بزرگ، مهذب و اخلاق مدار است.

وی مرجعیت را رکن رکین و قله عظیم معرفت دانست و یادآور شد: اصول اساسی حوزه‌های علمیه مرجعیت و ولایت است و مدیریت حوزه‌های علمیه در پرتو مرجعیت و ولایت و با هدایت‌های شورای عالی حوزه در مسیر تعالی گام‌های اساسی بر می دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه رویکردهای کلان مدیریت حوزه با هدایت مرجعیت و رهبری عظیم الشان ناظر به نیازهای روز بوده و خواهد بود، تصریح کرد: در حوزه علمیه به دنبال توسعه کمی نیستیم بلکه ارتقاء کیفی را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای هجرت طلاب به استان‌ها بیان کرد: سطح پذیرش در حوزه‌های علمیه کاهش یافته و امسال تعداد کمتری طلبه پذیرفته شده اند و باید استعدادهای ناب در حوزه حضور یابند.

اعرافی از اتمام طرح کار ویژه‌های و آمایش روحانیت خبر داد و گفت: نظام جامعه رشته‌های حوزه‌های علمیه پایان یافته و با نگاهی عمیق در این مسیر وارد شده ایم.

وی تحول در امتحانات طلاب را مورد توجه قرار داد و افزود: ارتقاء تقویم تحصیلی از دیگر برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه بوده و تعطیلی حوزه‌های علمیه نسبت به سایر مراکز کمتر شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjtiem.uqeoozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما