کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

بررسی فنی عبور قطار سریع السیر از ایستگاه مرکزی قم/ مشکلات منوریل

خبرگزاری مهر , 13 شهريور 1397 ساعت 16:30

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: در صورتی که از نظر فنی ایستگاه مرکزی قطار قم پاسخگو باشد، قطار سریع السیر از همین ایستگاه عبور می‌کند.


به گزارش قم نیوز سید حسن رضوی قبل از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری که در محل خانه مطبوعات استان قم برگزار شد، تعداد پروژه‌های عمرانی قم را ۶۰۰ پروژه دانست و اظهار کرد: عمر هریک از این پروژه‌ها بین یک تا ۱۰ سال است که به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای تکمیل آن‌ها هستیم.

وی بیان کرد: برای واگذاری این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران به دنبال پروژه‌هایی هستیم که برای سرمایه‌گذار آورده خوبی داشته باشد که در بهترین حالت تنها یک سوم این پروژه‌ها چنین ویژگی را دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم پروژه‌های ورزشی، آب و فاضلاب، برق و کشاورزی را از اولویت‌های مهم برای یافتن سرمایه‌گذار دانست و گفت: در این راستا اقداماتی صورت گرفته و تسهیلاتی نیز فراهم شده که در صورت دارا بودن شرایط تسهیل واگذاری صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر برخی از پروژه‌های بر زمین مانده به صورت رایگان هم به بخش خصوصی داده شود تا به پایان برسد، منفعت کرده‌ایم، تصریح کرد: متأسفانه برخی از پروژه‌ها توجیه اقتصادی ندارد و با درصد کمی پیشرفت متوقف شده است و صرفاً مقطعی تعریف شده تا جایی که حتی تمام شدن آن نیز برای شهر کارایی ندارد.

رضوی ادامه داد: یکی از پروژه‌های شاخصی که نه بخش خصوصی و نه دولت تمایل دارد آن را برعهده بگیرد پروژه مونوریل است و حتی اگر به بخش خصوصی پیشنهاد دهیم که این پروژه را به‌صورت رایگان به اتمام برساند قبول نمی‌کند، به همین دلیل باید پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند متوقف شود.

نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های تکمیل نشده هستیم

وی با تأکید براینکه اتمام پروژه‌های بر زمین مانده در استان قم بودجه فراوانی لازم دارد که از عهده دولت خارج است، بیان کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اتمام پروژه‌های بر زمین مانده نیاز است که در این راستا از بخش خصوصی مدد می‌گیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با تأکید بر اینکه استان قم مشکلات فراوانی را به دلیل زمین ماندن پروژه‌های عمرانی متحمل شده است، گفت: متأسفانه فضای قم به گونه‌ای است که افراد با نفوذی وارد می‌شوند و برخی پروژه‌ها را برای این استان تک شهرستانی در نظر می‌گیرند که نه تنها سودی برای مردم ندارد بلکه ادامه آن نیز توجیه ندارد.

وی اضافه کرد: متأسفانه اجرای برخی پروژه‌های کلان در قم که مشکلاتی را به وجود آورده شخص محور است و به دلیل نفوذ افرادی که پشت این پروژه بودند به اجرا رسیده و بی نتیجه مانده است.

ذوق‌زدگی در اجرای پروژه فرودگاه

رضوی در بخش دیگری از سخنان خویش به مسئله فرودگاه قم اشاره کرد و توضیح داد: این پروژه در حالی کلید خورد که سرمایه‌گذار آن ورشکسته بود و موانع تجارتی داشت ولی این مسائل از دید مسئولان مغفول ماند و در نتیجه مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

وی ادامه داد: ذوق‌زدگی در اجرای یک پروژه از سوی مدیران، موجب شد که فرودگاه قم نتیجه‌ای به دنبال نداشته باشد در حالی که اگر اجرای این پروژه به مزایده بین‌المللی گذاشته می‌شد، سرمایه‌گذاری مطلوبی تا کنون صورت گرفته و امروز شاهد فعالیت این فرودگاه بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم اضافه کرد: بر اساس تصمیمات اخذ شده مقرر است که سرمایه‌گذار جدید برای اجرای پروژه فرودگاه بیاوریم تا این پروژه به پایان برسد.

وی در بخش پایانی سخنان خویش، در پاسخ به شایعه‌هایی که در ارتباط با چگونگی عبور قطار ملی از قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی از سوی مسئولان امر در ارتباط قطار ملی برگزار و در مورد محل‌های گوناگونی از جمله ایستگاه مرکزی قم، ایستگاه جمکران بحث شده است. همچنین ایجاد ایستگاهی بین بلوار مرجعیت و مسجد جمکران نیز پیشنهاد شده که توسط کارشناسان در حال بررسی است که مزایا و معایب آن ارزیابی شود ولی نظر اکثریت بر این است که اگر از نظر فنی ایستگاه مرکزی پاسخگو باشد، قطار ملی از همین ایستگاه حرکت داشته باشد.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 68730

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/68730/بررسی-فنی-عبور-قطار-سریع-السیر-ایستگاه-مرکزی-قم-مشکلات-منوریل

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir