شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : 69651
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله اعرافی:

تحصیل ۱۰۰ هزار نفر از بانوان در قم تجربه جدیدی در جهان اسلام است

قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه، پرداختن به علوم اسلامی در قلمرو بانوان و گشودن دریچه علوم انسانی به روی زنان در ابعاد وسیع را تجربه جدیدی در جهان اسلام دانست و تاکید کرد: امروزه نزدیک به صد هزار نفر از زنان در قم و سایر شهرهای ایران و کشورهای جهان در حال تحصیل در رشته های مختلف علوم اسلامی هستند که نتیجه آن تربیت قشر عظیمی از بانوان اندیشمند و عالم خواهد بود.
تحصیل ۱۰۰ هزار نفر از بانوان در قم تجربه جدیدی در جهان اسلام است
تحصیل ۱۰۰ هزار نفر از بانوان در قم تجربه جدیدی در جهان اسلام است
به گزارش قم نیوز آیت الله اعرافی در دیدار فراگیران روسی دوره اندیشه اسلامی در ایران معاصر،‌ ضمن خوش آمدگویی به دانش پژوهان این دوره اظهار امیدواری کرد، مجموعه مباحث مطرح شده در این دوره مفید و سودمند بوده و زمینه ای برای تعمیق روابط علمی و فرهنگی دو کشور باشد.

وی با اشاره به فراز و فرودهای پرشمار در تاریخ روابط ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: با وجود این تاریخ پر فراز و فرود، روابط میان دو ملت همواره مثبت بوده است و امروز نیز در شاهد اوج روابط خوب فرهنگی، اقتصادی و سیاسی میان دو کشور هستیم.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم آشنایی مردم کشورهای منطقه با یکدیگر بدون واسطه دستگاه های تبلیغاتی غرب، اظهار داشت: حذف دستگاه های واسط که با تحریف و غرض ورزی موجب تیرگی و دوری روابط میان کشورها می شوند ضرورتی انکارنشدنی است و برگزاری این دوره علمی یکی از مصدایق حرکت در جهت این ضرورت راهبردی است.

وی، قم را یکی از قطب های مهم فکری و معرفتی جهان اسلام در عصر معاصر دانست و تصریح کرد: بدون تردید امروز قم قلب تپنده معرفتی است که دانش و علوم اسلامی را تولید و به سراسر ایران و جهان منتشر می نماید. هم اکنون بیش از صد هزار نفر از ایران و جهان در قم در حال تحصیل در ده ها رشته از علوم اسلامی و انسانی هستند و بیش از ده هزار استاد و پژوهشگر در بیش از صد مرکز علمی و پژوهشی، در حوزه های مختلف علوم اسلامی ، مشغول به تدریس و تحقیق هستند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به بیان ویژگی های قم به عنوان قطب یک معرفتی در مقایسه با سایر مراکز علمی در جهان اسلام پرداخت و اظهار داشت: توسعه مرزهای علوم اسلامی در دهه های گذشته در قم صورت گرفته است. تنها در جامعه المصطفی با اجرای طرح تحول آموزشی نزدیک به چهارصد رشته و گرایش تعریف شده است در حالی که در قرن های گذشته، علوم اسلامی تنها محدود به پنج یا شش رشته بود.

وی با اشاره به رویکرد توسعه مطالعات تطبیقی در حوزه های ادیان، مذاهب اسلامی، فلسفه های متنوع غربی و شرقی و فرهنگ ها که طی دهه های اخیر در قم صورت گرفته است، تصریح کرد: در حوزه علمیه قم با نهایت دقت، ادیان شرقی وابراهیمی مورد مطالعه قرار می گیرد و مباحث تطبیقی دقیقی در این زمینه ارائه می شود.

آیت الله اعرافی، قم را یکی از پایگاه های مهم علوم فلسفی و عقلی خواند و افزود: عمق اندیشه فلسفی در قم بسیار برجسته و نمایان است. در دوران معاصر، تلاش ویژه برای امتداد فلسفه اسلامی و مولد فلسفه های مضاف به علوم جدید آغاز شد تا گنجینه ذی قیمت ما در حوزه علوم فلسفی، به سمت قلمروهای علمی جدید بسط می یابد.

وی پرداختن به علوم انسانی و اجتماعی را ویژگی بعدی حوزه های علمیه دانست و یادآور شد: در ایران و قم طی چند دهه اخیر، شاهد پرداختن عالمان دین به حوزه علوم اجتماعی و انسانی در سطحی وسیع هستیم. هم اکنون مطالعات علوم انسانی و اجتماعی و بررسی این علوم از منظر اسلام توسعه یافته است و دستاوردهای قابل توجهی نیز در این بخش داشته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، رواج رویکرد نظام ساز و تمدن گرا را ویژگی بعدی حوزه های علمیه برشمرد و گفت: در قرائتی که علوم اسلامی را نظامند و تمدن ساز می داند، گزاره ها و علوم اسلامی مجزا از یکدیگر نیست، بلکه مجموعه ای از نظام های جامع و پاسخگوی به نیازهای جهان امروز است که می تواند مولد یک تمدن نوین باشد.

آیت الله اعرافی رویکرد بین المللی را ویژگی بعدی حوزه علمیه قم دانست و ادامه داد: قم در دهه های اخیر تلاش کرده است با نگاهی وسیع به جهان بنگرد و ضمن بهره مندی از تجربه های بین المللی، میراث گرانبهای خود را جهانی نماید. یکی از مهم ترین نماد های این رویکرد، جامعه المصطفی است که در منطقه و جهان اسلام، از تنوع ملیتی و زبانی کم نظیری برخوردار است.

وی ادامه داد: هم اکنون ترجمه آثار اسلامی و دینی به زبان های گوناگون در مقیاس خوبی آغاز شده است و بیش از 50 هزار اثر به 40 زبان در المصطفی و مراکز دیگر ترجمه شده است و هزاران نفر از طلاب ایرانی با زبان های مختلف جهان آشنا شده اند.

رئیس جامعه المصطفی مولفه بعدی قم را تنوع و تکثر نظریات و دیدگاه ها در جامعه علمی آن دانست و ابراز داشت: این تنوع و تکثر در حوزه های مختلف فلسفی، حدیثی، فقهی و... موجب تسریع پیشرفت و توسعه علوم اسلامی شده است.

آیت الله اعرافی، حوزه علمیه قم را دارای رویکردی باز در تعامل با ادیان و مذاهب مختلف دانست و تاکید کرد:جامعه المصطفی به عنوان بخش بین الملل حوزه علمیه، تنها نهاد علمی در جهان اسلام است که از همه مذاهب اسلامی دانش پژوه می پذیرد و با اندیشمندان و مراکز دانشگاهی سایر ادیان، روابط علمی دوستانه و شفاف دارد.

وی بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری های جهان را ویژگی بعدی نظام علمی قم برشمرد و اظهار داشت: هم اکنون پیشرفته ترین فناوریهای علمی و نرم افزاری در حوزه علمیه قم در حال استفاده است و چندین پروژه در زمینه هوش مصنوعی و بهره گیری آن در توسعه مرزهای دانش اسلامی و روان سازی پژوهش ها در دست اقدام قرار دارد.

مدیر حوزه های علمیه پرداختن به علوم اسلامی در قلمرو بانوان و گشودن دریچه علوم انسانی به روی زنان در ابعاد وسیع را تجربه جدیدی در جهان اسلام دانست و تاکید کرد: امروزه نزدیک به صد هزار نفر از زنان در قم و سایر شهرهای ایران و کشورهای جهان در حال تحصیل در رشته های مختلف علوم اسلامی هستند که نتیجه آن تربیت قشر عظیمی از بانوان اندیشمند و عالم خواهد بود.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تشکر از برگزارکنندگان نهمین دوره اندیشه اسلامی در ایران معاصر، تلاش های صورت گرفته در مسیر تحکیم روابط علمی میان دو کشور را شایسته تقدیر دانست.

شایان ذکر است در بخشی از این جلسه، شماری از فراگیران روسی طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در نهمین دوره اندیشه اسلامی در ایران معاصر، برگزاری این دوره علمی را مفید و رضایت بخش دانسته و از میزبانی جامعه المصطفی تقدیر و تشکر نمودند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgq393.ak9yn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما