کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تا پایان سال

22 هزار اهداکننده مستمر خون در برابر «هپاتیت» واکسینه می‌شوند

خبرگزاری فارس , 7 آبان 1397 ساعت 6:38

طرح واکسیناسیون رایگان حدود 22 هزار اهداکننده مستمر خون در استان قم و علیه بیماری هپاتیت بی به اجرا در می آید.


به گزارش قم نیوز با توجه به هدف عالی سازمان انتقال خون برای به صفر رساندن خطر انتقال بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون و فرآورده‌های آن، این طرح برای اهداکنندگان مستمر خون به‌ویژه متولدان ابتدای سال 1368 و قبل از آن به اجرا درآمده است که در آن، این اهداکنندگان به طور رایگان و در سه نوبت تا پایان سال جاری، واکسن هپاتیت B را از طریق تزریق در عضله بازو دریافت می‌کنند.

در استان قم، حدود 60 درصد اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر هستند یعنی اهداکنندگانی که بیش از دو بار در سال به یاد همنوعان خود هستند و ایثار می‌کنند. همین آمار نشان می‌دهد که متوسط اهداکنندگان مستمر خون در کشور، حدود 50 درصد کل اهداکنندگان است و بر این اساس، استان قم 10 درصد از میانگین کشوری جلوتر است.

با اجرای این طرح 22 هزار نفر خیر در استان قم تا پایان سال و از طریق مراجعه در سه نوبت به یکی از 28 مرکز بهداشتی درمانی استان قم مانند مرکز امام خمینی (ره)، مرکز مسجد جامع، مرکز شاهد، مرکز کیوانفر، مرکز شهدای هفتم تیر یا مرکز امام رضا (ع) پردیسان، واکسن هپاتیت B را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد؛ مراکزی که البته 87 پایگاه در زیرمجموعه آن‌ها و در سراسر استان فعال بوده و آماده پذیرایی از این 22 هزار نفر هستند.

همه این اقدامات از آن جهت است تا هپاتیت، به عنوان بیماری خطرناک التهاب کبد – که فعالیت‌های آن را مختل می‌سازد و می‌تواند به سیروز کبدی یا همان تنبلی کبد بینجامد - ریشه کن شود چراکه کبد به عنوان مرکز فعالیت‌های حیاتی بدن مانند مقابله با عفونت‌ها، متوقف کردن خونریزی‌ها و همچنین پاک کردن خون از سموم و ذخیره انرژی بدن، عضوی مهم و البته حساس تلقی می‌شود که باید توجه خاصی به آن وجود داشته باشد. به‌ویژه آن که برخی بیماری‌های کبد مانند ویروس هپاتیت، ممکن است تا سال‌ها بدون علامت و به صورت نهان در بدن افراد وجود داشته باشد.

آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند و از این رو، این بیماری پس از سل و مالاریا، شایع ترین بیماری عفونی و مُسری است. البته آمار منطقه‌ای هم بیانگر آن است که در ایران حدود یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلای پنهان و آشکار به این بیماری وجود دارد که 70 درصد آنان ناشناخته‌اند.

در عین حال اشاره به این نکته ضروری است که هپاتیت بی از راه خون و فرآورده‌های خونی و همچنین از طریق انتقال از مادر آلوده به نوزاد یا راه جنسی منتقل می‌شود و بهترین راه مقابله با آن، تزریق واکسن است. بر این اساس شایسته است تا ریشه کن کردن این بیماری – که در مرحله نخست، به واکسیناسیون رایگان اهداکنندگان مستمر خون اختصاص یافته است – مورد توجه خاص این عزیزان قرار گیرد تا مراحل بعدی این طرح نیز ادامه یابد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 70574

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/70574/22-هزار-اهداکننده-مستمر-خون-برابر-هپاتیت-واکسینه-می-شوند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir