دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : 72157
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله اعرافی: پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیتی ویژه و مضاعف دارد

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: ورود به پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیت ویژه و مضاعفی دارد و درحوزه مسائل دینی دقت ما باید مضاعف باشد.
پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیتی ویژه و مضاعف دارد
پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیتی ویژه و مضاعف دارد
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و تجلیل از ممتازین علمی و پژوهشگران برتر این مرکز گفت: خلأهای بزرگی در قلمرو علوم اسلامی داریم که هرقدر مراکز حوزوی پای کار بیایند و تلاش کنند باز هم کم است.

وی با بیان اینکه ما در باب فقه و فقاهت که ستون فقرات حوزه‌های علمیه است باید پژوهش کنیم، گفت: دستگاه اجتهاد جامع ما هم امروز در دستگاه فقاهت ما تجلی یافته و هر قدر در این زمینه بخوانیم و پژوهش کنیم و بیاندیشیم باز هم کم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: یک نکته در فقه ما این است که دانش پیوسته تاریخی است و انقطاع تاریخی در فقه نداریم و به عبارتی همانطور که در قلب کتاب‌ها و متون معتبر پیوسته صیانت شده همانطور در یک فرایند تعلیم و تعلم استمرار پیدا کرده است.

فقه ما درخت تنومند و تناوری است که ریشه در کتاب و سنت دارد

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقه ما درخت تنومند و تناوری است که ریشه در کتاب و سنت دارد و در گذر زمان هیچ‌گاه بر آن انقطاع حاصل نشده است، اظهار داشت: تنوع مکاتب در عین وحدت روش‌های بنیادین نکته مهمی است که باید توجه شود.

وی گفت: فقه ما تنوع مکاتب دارد ولی قالبا در چهارچوب تعریف شده و گاهی ممکن است این طیف دیدگاه‌ها کلیت یک دانش را بر هم بریزد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: رشد فقه بخشی از آن در اثر تحقیقات مستمری است که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شده اما بخش بزرگی از تحولات فقهی ما در اثر پرسش‌ها و مسائل تازه‌ای بوجود آمده که جامعه به فقه ما عرضه می‌کرده.

وی افزود: در عصر ما فرصت‌های بی‌نظیری برای رشد فقه پیدا شده است و به رقم همه کارها در این حوزه اما در عرصه‌های جدید نیازهای ما فراتر از آن چیزی است که انجام گرفته است.

باید در هر بابی به مسئله مستحدثه آن توجه کنیم

آیت الله اعرافی توضیح داد: باید در هر بابی به مسئله مستحدثه آن توجه کنیم، در خیلی کتاب‌های موجود فصل‌های جدید پایه‌ریزی نماییم و کتاب‌های فقهی با روش درست را تأسیس کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در ادواری که فقه ما و فقیهان ما با مذاهب و مکاتب دیگری مواجه می‌شدند شاهد رویش و تکامل بودیم.

وی ادامه داد: ورود در پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیت ویژه و مضاعفی دارد و درحوزه مسائل دینی دقت ما باید مضاعف باشد؛ آن طهارت نفس و دقت‌هایی که در جاهای دیگر داریم در فضای دین امری ویژه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه دقت‌ها، وسواس‌ها و احتیاط‌هایی که بزرگان ما داشتند باید ما نیز در حوزه دین پژوهشی داشته باشیم، افزود: دفاع از نظام فقهاهتی و دستگاه فقه ما در کنار کار برای رشد و بالندگی باید باشد چرا که دستگاه فقاهتی ما در معرض هزاران هجمه و شبهه است که باید عالمانه به آن‌ها  پاسخ داده شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcbz8bz.rhb5spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما