پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب : 72320
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

تولیدات حوزوی پیرامون علوم انسانی اسلامی کمتر از جنس حل مسئله است

قم نيوز : رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این نقد وجود دارد که فعالیت‌های پژوهشی حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی بیشتر متوجه مبانی و خیلی کمتر متوجه مسائل کاربردی است. تولیدات حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی کمتر از جنس حل مسئله و ارائه راه حل است.
تولیدات حوزوی پیرامون علوم انسانی اسلامی کمتر از جنس حل مسئله است
تولیدات حوزوی پیرامون علوم انسانی اسلامی کمتر از جنس حل مسئله است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام احمد واعظی در اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که ظهر امروز در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد اظهار کرد: بخش قابل توجهی از تولیدات پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت می‌گیرد.

وی افزود: بخش‌های دیگری بجز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همانند دانشگاه و سایر شعب حوزوی نیز در عرصه پژوهشی فعالیت خوبی دارند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: متخصصان بازدید‌کننده از نمایشگاه بیان کردند که آثار پژوهشی این دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی هم از نظر کمی و هم کیفی رشد محسوسی داشته‌اند.

واعظی بیان کرد: مسئله پژوهشی حوزه به صورت عمومی مورد قضاوت‌هایی قرار می‌گیرد که این قضاوت‌ها از منطق مشترکی برخوردار نیست و اغلب افراد از جهاتی که برخاسته از نظر شخصی‌شان است به ارائه نظر می‌پردازند.

وی ادامه داد: احیای منابع علمی شیعی و چاپ صحیح نوشته‌های بزرگان دینی که مایه مباهات جهان اسلام به ویژه تشیع است به عنوان برجسته‌ترین کارهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تلقی می‌شود.  

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: دیدگاه‌ها نسبت به فعالیت‌های پژوهشی به حدی متفاوت است که چاپ نوشته‌های بزرگان دینی توسط دفتر تبلیغات که مورد تمجید بسیاری از افراد قرار می‌گیرد توسط عده‌ای دیگر اصلا به عنوان فعالیت پژوهشی محسوب نمی‌شود.

واعظی با بیان اینکه عده‌ای معتقدند تمام فعالیت‌های پژوهشی حوزوی باید در راستای رفع نیازهای نظام صورت گیرد افزود: عده‌ای پرداختن به نیازهای نظام و یافتن راه حل برای مشکلاتی که بالفعل بر سر راه نظام اسلامی قرار دارد را معیار سنجش فعالیت‌های پژوهشی می‌دانند و هرگونه فعالیت پژوهشی غیر از این جریان را حتی انحراف یا بیراهه‌روی تلقی می‌کنند.

وی عنوان کرد: عده‌ای دیگر سنجش پژوهش موفق را درگیری محتوای پژوهشی با مسائل جهانی یعنی با نواندیشی جهان اسلام و به‌روز‌ترین مسائل غرب می‌دانند.

‌ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد:  داوری منصفانه درباره پژوهش‌های حوزوی مراکز حوزوی این است که دستاوردهای پژوهشی هر مرکز با نظر به اهداف آن مرکز مورد سنجش قرار گیرد.

واعظی در ادامه تشریح نوع سنجش منصفانه دستاوردهای پژوهشی با توجه به اهداف هر مرکز گفت: فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه باید بر اساس اهداف این مرکز که از پیش تصویب شده و شامل توانمندسازی علوم اسلامی، پرداختن به مسائل مستحدثه فقهی، پرداختن به مسائل فکری نو و رویکردهای نوگرایانه در جهان اسلام و جهان غرب، مبارزه فکری با فرق انحرافی و مرزبانی اعتقادی از مکتب، پرداختن به نیازهای اسلامی، تقویت و تثبیت نگاه تمدنی به دین و تولید دانش انسانی اسلامی می‌شود، باشد.

وی با بیان اینکه پژوهش حوزوی مجموعه‌ای از رسالت‌ها را دنبال می‌کند گفت: حوزه مجموعه‌ای از مسائل مختلف بر دوش دارد که برای هرکدام، به جهت خاص پژوهشی نیازمند است.

‌ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت دوری جستن از نگاه تک بعدی به مسائل پژوهشی ادامه داد: نگرش جامعه‌نگر اقتضا می‌کند که با توجه به نیاز روز حوزه و جامعه فعالیت‌های پژوهشی را پیش‌ برد.

واعظی افزود: فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه پیرامون هفت رسالت اصلی دفتر تبلیغات متوازن نیست که این نوعی ضعف به شمار می‌آید و برای رفع آن باید تدبیری اندیشید.

وی عنوان کرد: در کشور پیوند طبیعی بین جنبش با تصمیم‌سازی برقرار نشده است. ممکن است محققی به یک راه حل برسد ولی ریل‌گذاری طبیعی بین پژوهش، صنعت، تجارت و خلق ثروت در ایران هنوز ایجاد نشده است که این مسئله در حوزه پژوهش‌های حوزوی سنگین‌تر است و موجب افت انگیزه در پژوهشگران حوزوی می‌شود.

‌ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اذعان کرد: درباره فعالیت‌های پژوهشی حوزوی در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی گاهی قضاوت‌های عجولانه‌ای صورت می‌گیرد و گفته می‌شود که حوزه در این زمینه فعالیتی انجام نمی‌دهند در حالی که اقدامات مهم حوزوی در زمینه تولید محتوای علوم انسانی اسلامی صورت گرفته و این مسئله همواره در دستور کار فعالیت‌های پژوهشی حوزه‌ها بوده است.

واعظی تصریح کرد: البته این نقد وجود دارد که فعالیت‌های پژوهشی حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی بیشتر متوجه مبانی و مسائل هنجاری و غایت‌شناسانه است و خیلی کمتر متوجه مسائل کاربردی و مباحث توسعه‌ای است. تولیدات حوزوی در زمینه علوم انسانی اسلامی کمتر از جنس حل مسئله و ارائه راه حل است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdzs05.yt0xx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما