پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : 73803
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله اعرافی: حوزه به دنبال گسترش مرزهای دانش است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انقلاب اسلامی برآمده از حوزه است، گفت: حوزه باید به سطحی برسد که هیچ کاستی در پاسخ به نیازهای روز و گسترش دانش نداشته باشد.
انقلاب اسلامی برآمده از حوزه است/ حوزه به دنبال گسترش مرزهای دانش است
انقلاب اسلامی برآمده از حوزه است/ حوزه به دنبال گسترش مرزهای دانش است
به گزارش قم نيوز آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در بیستمین همایش کتاب سال حوزه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء با اشاره به ویژگی‌های حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار قدرت مدیریت در بحران داشت و از ولایت صیانت کرد.

وی ادامه داد: حوزه وظیفه تربیت نیرو و تولید فکر را دارد، جمهوری اسلامی ایران گرچه که در چهار دهه اخیر گام‌های بلندی را در زمینه علمی برداشت، اما نباید در این زمینه به وضعیت کنونی قانع باشیم، تمام شاخص‌های علمی کشور در 40 سال اخیر رشد کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در برخی از تحقیقات حوزوی شاهد گسست بین نظام سنتی حوزه و نیازهای روز جامعه هستیم، باید پژوهشگران حوزوی به این مساله توجه کنند. نظام سنتی علمی حوزه را باید ادامه بدهیم، اما باید به دنبال گره گشایی از مشکلات جامعه در تحقیقات خود در حوزه باشیم.

آیت‌الله اعرافی ماندن در گذشته بدون نگاه به دنیای جدید را ضعف دانست و تصریح کرد: البته باید سنت پیشین را در حوزه صیانت کنیم، در طراحی برنامه‌های حوزه به این مساله توجه می‌شود و به دنبال توسعه مرزهای دانش در حوزه هستیم، در درس‌های خارج مراجع عظام تقلید به مسائل جدید پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: در نمایشگاه هفته پژوهش حوزه حدود چهار هزار اثر در حوزه علوم انسانی اسلامی عرضه شد که حدود هزار و 500 اثر از این آثار جزو آثار برجسته در این زمینه بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: از سال گذشته جشنواره مقالات علمی حوزه آغاز شد، چون تمام تحقیقات علمی به صورت کتاب عرضه نمی‌شود، حوزه مجلات علمی زیادی دارد و امیدوار هستیم که تعداد این مجلات و مقالات علمی حوزویان افزایش پیدا کند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم گسترش درس‌های خارج در حوزه اظهار کرد: ایجاد درس‌های خارج در خصوص علومی غیر از فقه و اصول در حوزه به گسترش قلمروهای دانش منجر می‌شود.

وی ادامه داد: باید یک تحلیل جامع از برگزاری 20 دوره همایش کتاب سال حوزه صورت بگیرد تا ضعف‌های پژوهش در حوزه مشخص شود و با این تحلیل به دنبال رفع این ضعف‌ها باشیم، البته این همایش آینه تمام نمای تولید علمی حوزه نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در زمینه مطالعات راهبردی و مطالعات انقلاب اسلامی در حوزه قدم‌هایی برداشته شده است، البته ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید به تدریج برداشته شود.

آیت‌الله اعرافی انقلاب اسلامی را برآمده از حوزه دانست و تصریح کرد: حوزه باید به سطحی برسد که هیچ کاستی در پاسخ به نیازهای روز و گسترش دانش کاستی نداشته باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaean0.49new15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما