شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : 73850
منبع : خبرگزاری فارس
امیرآبادی در برنامه حالا خورشید مطرح کرد

اختصاص سهمیه‌ 24 لیتری بنزین به هر ایرانی

قم نيوز : عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: طرح می‌گوید که ما برای هر ایرانی 24 لیتر در ماه سهمیه بنزین به کارت سرپرست خانوار واریز می‌کنیم که زیرساخت‌های آن در بانک و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی آماده شده است.
اختصاص سهمیه‌ 24 لیتری بنزین به هر ایرانی /یک نماینده 300 کارگر به ایران خودرو معرفی کرد
اختصاص سهمیه‌ 24 لیتری بنزین به هر ایرانی /یک نماینده 300 کارگر به ایران خودرو معرفی کرد
به گزارش قم نیوز احمد امیرآبادی فراهانی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگوی تلوزیونی در برنامه حالا خورشید،‌ با اشاره به مساله خصوصی سازی در کشور اظهار کرد: خصوصی سازی در کشور ما رهاسازی شده و به اهل داده نشده است؛‌ در همین قضیه نیشکر هفت‌تپه کارگرها به مجلس آمدند و گفتند که کسی که آنجا را گرفته قسم می‌خورد به بابکم که پول شما را می‌دهم،‌ ما فکر کردیم بابک پسرش هست اما رفت از داخل ماشین یک سگ بیرون آورد و به جان او قسم خورد؛‌ آیا این فرد برای گرفتن یک کارخانه در کشور اهلیت دارد؟

وی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی در کشور ما درست انجام نشده است گفت: کسی که شرکت ماشین‌سازی تبریز را گرفت در بحث ارز بیش از 420 میلیون دلار از دولت گرفت و در بازار آزاد فروخت و آیا این فرد اهلیت دارد؟ در الکترونیک رشت هم که خانم بعضی مسوولان آنجا را گرفتند دستگاه‌ها را از بین بردند و کارگرها را بیرون کردند. قصدشان از گرفتن این کارخانه این بوده که زمین را گرفته و تقسیم کنند و بفروشند.

 

مخالف استیضاح رئیس جمهور هستیم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید پاسخگوی مردم باشند گفت:‌ مجلس حق انتقاد به دولت را دارد اما دولت حق ندارد به خودش انتقاد کند و باید پاسخگوی مردم باشد؛‌ اگر آقای رئیس جمهور سال اول ریاست جمهوری‌اش حرف‌های امروز را می‌زد که می‌زد یک مقدار قابل پذیرش بود اما امروز نزدیک به 6 سال از عمر دولت گذشته و باید پاسخ مردم را بدهد.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در خصوص اینکه باید رئیس جمهور استیضاح شود تصریح کرد: ما مخالف استیضاح رئیس جمهور هستیم،‌ رئیس جمهور باید بماند و کار کند و پاسخ مردم را بدهد؛ وزیر بهداشت کجا رفت،‌ اصلاً چرا رفت،‌ باید می‌ماند و پاسخ می‌داد. 18 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان‌های بیمه‌گر ما در بخش بهداشت و درمان است؛‌ مسؤولان جایی که باید استعفا بدهند باید بدهند. اگر کسی در پی حادثه قطار -تبریز-مشهد استعفا داد ارزش دارد نه استعفایی که برای فرار از پاسخگویی که شما طرح را ارائه کردید بعد می‌خواهید اینطور از پاسخگویی فرار کنید.

امیرآبادی اذعان کرد:‌ آقای هاشمی باید می‌ماند و مشکلاتی که در طرح بهداشت و درمان به وجود آمده حل می‌کرد چون فقط خود او می‌توانست مشکلات را حل کند. ما در تلفیق بودجه سال 93 یک درصد ارزش افزوده را در مجلس اضافه کردیم تا وضعیت درمان مردم بهتر شود ولی بنا نبود طرح اینطور اجرا شود. قرار بود به شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها درمان رایگان بدهیم و در شهرهای پرجمعیت برای بیماران صعب‌العلاج و سرطانی‌ها درمان رایگان باشد و باقی مردم بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کنند. نخستین کاری که آقای هاشمی انجام داد این بود که دستمزد پزشکان متخصص و فوق تخصص را افزایش داد.

وی ادامه داد: آیا فکر می‌کنید با این کار زیرمیزی‌ها واقعاً از بین رفته است‌؟ نه اینطور نشده. البته مجلس هم باید نظارت کند؛‌ خیلی جالب نیست من نماینده استیضاح کنم و استیضاحم را پس بگیرم.

 

پس گرفتن امضای استیضاح با یک پیامک

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح دلایل پس گرفتن امضاهای استیضاح‌ها توسط نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: اینکه وزیر به کمیسیون بیاید و نماینده را قانع کند و امضایش را پس بگیرد منطقی است اما در مجلس هم عنوان کردم که من را هم‌چون کیان ایرانی از اسب پیاده کردند و رها کردند و از بیرون پیامی برای نماینده‌ها آمده که امضاهای خود را پس بگیرید و به آقای آخوندی رأی مثبت بدهید که اگر این کار را انجام ندهید دفعه بعد در لیست ما جایی ندارید.

وی اضافه کرد: البته اشکالی ندارد اگر شخصیتی در انتخاباتی لیست می‌دهد به مردم رسماً بگوید که ما با استیضاح وزیر مسکن مخالفیم اما فردا نگوید که ما نبودیم. اشکال ندارد که ما جایگاهی در بین مردم داشته باشیم و لیستی به نام امید می‌دهم و مردم هم به اعتبار من به لیست رأی می‌دهند؛‌ اما وقتی من به نمایندگان می‌گویم به آقای آخوندی رأی بدهید استیضاح نشود باید مسوولیت آن را بپذیرم نه اینکه وقتی کسی می‌گوید بگویند چرا چنین مطالبی را پشت تریبون گفته‌ای.

 

تا سال 1408 مصرف بنزین 250 میلیون لیتر می شود

امیرآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح اختصاص بنزین سهمیه ای به تمام مردم اظهار کرد: این طرح بیش از 8 ماه در مرکز پژوهش‌های مجلس کارشناسی می‌شود. ما در حال حاضر حدود 100 میلیون لیتر بنزین تولید داریم و حدود 94 میلیون لیتر مصرف داریم. اگر این روند مصرف پیش رود سال 1408 طبق پیش بینی مرکز پژوهش‌های مجلس مصرف بنزین به 250 میلیون لیتر خواهد رسید،‌ یعنی 150 میلیون لیتر باید واردات انجام شود و در این شرایط اگر تحریم نباشد و شرایط خوب باشد هرچقدر که نفت خام صادر می‌کنیم باید بنزین وارد کنیم و در این شرایط چاره‌ای جز کنترل مصرف و کاهش آن را نداریم.

وی با اشاره به راهکارهای مختلف کنترل مصرف بنزین در کشور تصریح کرد: یکی از راهکارها بحث خودرو است که از مشکلات اساسی کشور در حوزه مصرف بنزین است؛‌ بدترین خودرو ساخت کشورهای دنیا حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می‌کند در حالی که در کشور ما بهترین حالت بین 10.5 تا 12 لیتر است.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه باید تا سال 1408 مصرف 12 لیتر در 100 کیلومتر را به 6 لیتر بر 100 کیلومتر برسانیم گفت: در خودروسازی ما نگاه پیشرفتی که در برخی بخش‌ها است وجود ندارد و باندهایی هست که در همه دولت‌ها ارتباط حزبی،‌ سیاسی و جناحی دارند. کسانی که در حوزه موشکی کار می‌کنند سالم هستند و فاسد نیستند و به همه اجازه ورود می‌دهند اما در خودروسازی اینطور نیست.

 

ماجرای نماینده ای که 300 کارگر به ایران خودرو معرفی کرد

وی تاکید کرد: مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید 8 هزار کارگر ایران‌خودرو از دوره اول مجلس را نمایندگان معرفی کرده‌اند و فقط یک نماینده 300 نفر را معرفی کرده است؛‌ من عنوان کردم که چرا قبول کردید و پاسخ این بود که ما مشکلات مالی زیادی داریم و اگر تحقیق و تفحص شود به مشکل برمی‌خوریم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا خصوصی‌سازی واقعی اتفاق نیفتد همین روند در خودروسازی ادامه خواهد یافت گفت: دولت و مجلس باید ناظر عملکرد شرکت‌ها باشند؛‌ یکی از مطالبی که در حوزه واردات خودرو مطرح است بحث حمایت از تولید داخل به معنای حفظ اشتغال است. مدافعان این مساله می‌گویند که هزاران کارگر خودروسازی و صنایع وابسته بیکار می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر 35 میلیون لیتر روزانه صرفه‌جویی مصرف صورت گیرد حدود سالانه 13 هزار میلیارد تومان می‌شود؛‌ حدود 55 هزار کارگر صنایع خودروسازی اگر ماهیانه 2 میلیون تومان حقوق بگیرند سالانه درآمد آن‌ها حدود 10 درصد این مبلغ می‌شود. در این شرایط ما می‌توانیم این صنایع را با صرفه جویی بنزین و استفاده از خودروهای با کیفیت تعطیل کنیم و 12 برابر به آنها حقوق بدهیم. البته در این بخش نباید متکی به واردات و مصرف شویم و باید تکنولوژی را وارد کنیم؛‌ اشکالی ندارد که ما هزینه کنیم ولی روزی متکی به خودمان باشیم.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه امروز در کشور 17 میلیون خودرو برای 80 میلیون نفر جمعیت داریم گفت: میانگین خانوار ایرانی 3.2 نفر است که اگر این دو عدد بر هم تقسیم شود مشخص می‌شود که 1.5 نفر خودرو ندارند. تا سال‌های قبل کارخانه‌های خودروسازی، خود پایه گازسوز را تا 30 درصد تولید رساندند اما امروز این حجم تولید به 5 درصد رسیده است،‌ یعنی تولید خودرو بنزینی از گازسوز بیشتر به صرفه است و اجباری هم برای تولید گازسوز برای آن‌ها دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما 6 میلیون خانوار کمیته‌امدادی و بهزیستی داریم که زیر 10 درصد آن‌ها خودرو دارند؛‌ حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان براساس سهمیه‌های بنزین پیش‌بینی شده سهم این بخش از جامعه از بنزین کشور است و کل مستمری که به این بخش جامعه پرداخت می‌شود 3 هزار میلیارد تومان است.

 

واریز سهمیه 24 لیتری هر ایرانی به کارت سرپرست خانوار

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: طرح می‌گوید که ما برای هر ایرانی 24 لیتر در ماه سهمیه بنزین به کارت سرپرست خانوار واریز می‌کنیم که زیرساخت‌های آن در بانک و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی آماده شده است و سرپرست فرصت دارد تا پایان ماه آن را مصرف کند که اگر چیزی از آن باقی ماند زمانی که دولت می‌خواهد کارت شما را مجدد شارژ کند موظف است که 90 درصد قیمت آن را براساس قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس به حساب سرپرست واریز کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر براساس قیمت فوب خلیج فارس و دلار 10 هزار تومان قیمت بنزین 4 هزار و300 تومان است،‌ ما پیشنهاد دادیم که دولت پایه دوم قیمت بنزین را 3 هزار تومان بگیرد یعنی اگر کسی 24 لیتر بنزین را در ماه مصرف نکرد روز سی ام  48 هزار تومان قیمت بنزین به کارت بانکی او واریز شود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه در این طرح قیمت سی ان جی و گازوئیل گران نخواهد شد گفت: تاکید داریم که سرانه مورد نیاز حمل و نقل عمومی گران نشده و سهمیه بنزین هم به تاکسی‌ها تعلق گیرد. در واقع بر این اساس دو سوم مصرف بنزین کشور با قیمت هزار تومان عرضه می‌شود و باقیمانده برای دولت باقی می‌ماند و دولت آن را باید به مصرف کننده بیش از 24 لیتر مصرف بدهد؛‌ زمانی که سهمیه 60 لیتر بود 83 درصد مصرف‌کننده‌ها همین میزان مصرف را داشتند و 17 درصد بیش از این میزان مصرف می‌کردند.

وی افزود: اگر نفت گران شود و فوب افزایش پیدا کند کسی که مصرف بنزین کمتری دارد پول بیشتری دریافت خواهد کرد. ما بنزین به کسی نمی‌دهیم بلکه یارانه بنزین می‌دهیم.

 

طرح جدید سهمیه بندی بنزین به نفع دهک های پایین جامعه

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثر تورمی اجرای این طرح اذعان کرد: براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس اثر تورمی این طرح در دهک‌های بالا 4 درصد و در دهک‌های پایین حتی ضریب جینی را بهبود می‌بخشد. برخی دنبال این هستند که این طرح را مسخره کند می‌گوید که هرکسی باید به پمپ بنزین مراجعه کند و سهم خود را در گالن بگیرد اما اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه یک سوم باقیمانده سهمیه بنزین با مابه التفاوت 2 هزار تومان نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد خواهد داشت تصریح کرد: با این 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که 20 درصد برای گازسوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص یابد،‌ البته به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا خودرو خود را گازسوز کنند تا کرایه‌ها گران نشود. 20 درصد هم برای مردم اختصاص می‌یابد تا خودرو خود را گازسوز کنند که به صورت وام خواهد بود. 60 درصد باقیمانده نیز برای اشتغال‌زایی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.‌ پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح 10 تا 15 میلیون لیتر کاهش مصرف خواهیم داشت.

 

در طرح هدفمندی یارانه‌ها قانون اجرا نشد

امیرآبادی در پاسخ به این سؤال که چنین شرایطی در طرح هدفمندی یارانه‌ها هم پیش‌بینی شده بود اما آنگونه که باید به بخش‌های لازم اختصاص پیدا نکرد گفت: در طرح هدفمندی یارانه‌ها قانون اجرا نشد، رئیس‌جمهور وقت در این طرح به همه یارانه داد در حالی که 50 درصد این طرح اختصاص یارانه نقدی بود.

وی اذعان کرد: ما در این طرح به کسی یارانه مستقیم نمی‌دهیم که منابع مالی کم بیاوریم بلکه 24 لیتر به حساب واریز می‌کنیم می‌خواهد مصرف کند یا اجازه دهد دولت بفروشد. اگر این کار را نکنیم آیا مسیر در راستای عدالت است؟

امیرآبادی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی زمان خوبی برای آزادکردن واردات خودرو نیست اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم نباید اجازه دهیم دشمن راه‌های دور زدن را متوجه شود.

وی با بیان اینکه این طرح در کمیسیون تلفیق این هفته مطرح خواهد شد تصریح کرد: قرار است این هفته رأی‌گیری در مورد طرح صورت گیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccx4qm.2bq1p8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما