يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : 78362
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله فاضل لنکرانی:

طلاب باید با مبانی فکری امام راحل آشنا شوند

قم نيوز : رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر لزوم آموزش مبانی فکری امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: هنوز قوت و قدرت علمی فقاهت و اصولی امام راحل بر حوزویان روشن نشده است.
طلاب باید با مبانی فکری امام راحل آشنا شوند
طلاب باید با مبانی فکری امام راحل آشنا شوند
به گزارش قم نیوز آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر یکشنبه در درس خارج فقه خود در قم گفت: وقتی در دروس حوزوی هرچه بیشتر با نظرات فقهی امام (ره) آشنا می‌شویم، اعتقاد ما به قوت فقهی و علمی ایشان نیز افزوده می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که هنوز قوت و قدرت علمی فقاهت و اصولی امام راحل بر حوزویان روشن نشده است، افزود: درست نیست که چنین وضعی حاکم باشد، بلکه حوزویان باید بیش از پیش با این نظرات آشنا شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام راحل زحمات بسیاری در این مسیر متحمل شده است و کسانی که در مباحث علمی ورود دارند به خوبی به این مسئله پی می‌برند؛ این درحالی است که ایشان از نظر تفسیری و اخلاقی و عرفانی در عالی‌ترین جایگاه قرارداشتند.

وی پرداخت هرچه بیشتر به نظرات امام (ره) در حوزه‌های علمیه را از جهت احیای نام امام، لازم دانست و گفت: احیای نام و نظرات علمی امام از وظایف اولیه ما حوزویان است، زیرا ایشان نه تنها برای حوزه‌های علمیه و شیعه و مسلمین، بلکه ایشان در دوره خود، بر همگان حق پیدا کرده‌اند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به مسئولیت مهم مدیران حوزه در گنجاندن دروسی با عنوان افکار امام (ره) در متن درسی حوزه بیان کرد: باید ترتیباتی اتخاذ شود که طلاب از ابتدا تا درس خارج با افکار امام آشنا شوند؛ شرط شکل گیری حوزه انقلابی همین مسئله است؛ چند متن کتاب درسی حوزه درسی ما از افکار امام تدوین شده است؟ متأسفانه در برخی مدارس خبری از آن نیست و بعضاً طلاب را به چله نشینی‌ها و زهدهای غیر صحیح سوق می‌دهند.

وی با انتقاد ازعدم توجه برخی طلاب به وظیفه اصلی خود در دوران طلبگی گفت: کدام مرجع و بزرگی بیان می‌کند که طلاب به جای درس خواندن به سراغ این مسائل برود؟ وقتی طلبه برای رضای خدا درس بخواند و تبلیغ کند امام زمان (عج) به ایشان توجه می‌کند و نیازی به این چله نشینی‌های بی عمل نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با ذکر این مطلب که امام خمینی (ره) برای خدا، درس گفت و خواند و نوشت، تصریح کرد: وقتی به تاریخ مرجعیت و رهبری ایشان می‌نگریم به این نکته واقف می‌شویم که ایشان برای رضای خدا و برای رد یک کتاب شبهه ناک چندین ماه درس خارج خود را تعطیل کرد تا کشف الاسرار را بنویسد.

وی با ذکر این مطلب که امام راحل حق بزرگی بر همه مردم دارند، عنوان کرد: به برکت قیام امام راحل و مردم و خون شهدا است که امروز شاخ آمریکا و اسرائیل و چپاول گران شکسته است و پس از ۳۰ سال به درجه‌ای از استیصال رسیده‌اند و تنها چنگ و دندان نشان می‌دهد و جرأت اقدامی ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: درست است که امروز شاهد مشکلاتی مثل گرانی و اختلاس و… هستیم که باید رفع شود، ولی نمی‌توان از این حقیقت چشم پوشی کرد که امام به اسلام در دوران معاصر عزت دادند که البته این عزت دهی به برکت قرآن و اهل بیت (ع) بود.

وی گفت: امروز شیعه در دل کرملین و کاخ‌ها و اروپا و مراکز سلطنتی اروپا نفوذ کرده است در حالی که پیش از امام خمینی (ره)، شیعه را کسی در دنیا نمی‌شناخت؛ امروزه از ده‌ها میلیون شیعه در سراسر جهان سخن گفته می‌شود در حالی که پیش از انقلاب به هیچ عنوان چنین آماری در جهان وجود نداشت.

آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر این مطلب که امام راحل با انقلاب، شیعه و اسلام محمدی را به دنیا معرفی کرده است، بیان کرد: امام راحل نگاهی متعالی به مسئله ولایت داشت و ایشان، ولایی ترین شخصیت در قرن معاصر بود؛ ایشان سطح ولایت را ارتقا دادند و ولایت ائمه معصومین بر بشر را تبیین کردند.

وی با بیان اینکه اداره حکومت توسط نواب ائمه طاهرین و امام زمان (عج) مسئله بسیار مهمی بود که امام بیان کردند، گفت: ایشان فرمودند که در غدیر، ولایتی که رسول خدا (ص) به امر خدا به امر اعلام کرد، ولایت قلبی نبود بلکه ولایتی بود که از طرف خدا و بعد از پیامبر، کسانی که حق حکومت بر بشریت دارند، همین دوازده نفر هستند و پس از دوران غیب با ادله خاص، حکومت فقیه را قبول می‌کند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcf0mde.w6dcvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما