يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79737
منبع : خبرگزاری ايرنا

تعالیم زندگانی امام رضا(ع) سرچشمه هدایت بشر است

قم نيوز : معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، گفت: زندگانی امام رضا(ع) سرچشمه تعالیم الهی برای سعادت بشر است و هر انسانی با عمل به آموزه های اجتماعی مشهود در سیره ایشان می‌تواند در راه هدایت گام بردارد.
تعالیم زندگانی امام رضا(ع) سرچشمه هدایت بشر است
تعالیم زندگانی امام رضا(ع) سرچشمه هدایت بشر است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا بیان کرد: تعالیم و معارف زندگانی امام رضا (ع) علاوه بر جنبه های فردی در ابعاد مختلف اجتماعی و مدیریت جامعه اسلامی الگویی کارآمد است.

وی افزود: در سیره امام رضا (ع) تواضع و کمک به نیازمندان با نهایت احترام و حفظ کرامت انسان ها، بسیار مشهود است که این عمل می تواند برای رسانه های ما درسی باشد تا از نمایش چهره نیازمندان در هنگام دریافت کمک های خیران، پرهیز کنند.

وی ادامه داد: نگاه به سیره امام رضا (ع) به ما می آموزد که نسبت به کارگران رئوف و مهربان باشیم و حق و حقوق آنان را قبل از اینکه مشغول به کار شوند تعیین کنیم تا پس از اتمام کار نسبت به آنچه دریافت می کنند، رضایت داشته باشند.

قاسمی نیا گفت: تقویت بصیرت از مهمترین درس های سیره امام رضا (ع) برای شیعیان است، این امام همام با نگاه راهبردی خویش توانستند شیعیان را در دوران سخت حکومت عباسیان به سمت تعالیم اصلی اسلام و آموزه های پیامبراکرم (ص) هدایت کنند.

وی بیان کرد: در سیره امام رضا (ع) بر ولایتمداری بسیار تاکید شده است و این امام راستین، داشتن محبت نسبت به اهل بیت (ع) و عمل به آموزهای ایشان را همواره توصیه می فرمودند.

وی ادامه داد: مهربان بودن نسبت به اعضای خانواده و عموم مردم در جامعه از جمله محورهای مهم تربیتی سیره امام رضا (ع) است که در همه زمان ها و به خصوص در زمان ما، می تواند جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی و اختلافات خانوادگی را بگیرد.

امام علی بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنود» می‌باشد. یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.
پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بود که در سال ۱۸۳ ه.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسید و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.
مدت امامت حضرت رضا (ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccmmqm.2bqo18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما