يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80120
منبع : خبرگزاری فارس

سواد و بصیرت رسانه ای لازمه تقوا مداری در فضای مجازی

قم نيوز : هدفمند بودن مواجهه با فضای مجازی، زمان مند کردن مراجعه به آن و عدم تولید و یا انتشار هر مطلب ، پست، عکس و فیلمی در این بستر، از مهم‌ترین الزامات و بایسته‌های رعایت تقواست که ما به عنوان یک مسلمان و شیعه، باید خود را ملزم به آن بدانیم.
سواد و بصیرت رسانه ای لازمه تقوا مداری در فضای مجازی
سواد و بصیرت رسانه ای لازمه تقوا مداری در فضای مجازی
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام دکتر سعید ارجمندفر: تاکید خاص رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر ائمه جمعه با ایشان مبنی بر رعایت تقوا در فضای مجازی، بی شک یکی از الزامات مهم در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد انقلابی است و فراتر از این مساله نیز البته همه افراد جامعه اسلامی باید خود را مقید به رعایت تقوا در همه شئون و عرصه‌ها به ویژه فضای مجازی بدانند.

همان طور که بزرگان به ما آموخته‌اند، تقوا شامل ابعاد و مراتب مختلفی است و همان طور که در عرصه فردی و اجتماعی، این مساله باید ظهور و بروز داشته باشد، در فضای مجازی نیز همین گونه است.

اساساً از منظر آموزه‌های دینی، استفاده از فضای مجازی تا وقتی در چارچوب سرگرمی و بدون هدف گذاری خاص و بدون محدودیت و قیدی صورت بگیرد، نتیجه ای جز لهو و لعب و اتلاف عمر انسان در بر نخواهد داشت و لذا غرق شدن در معضلات و آسیب‌هایی که فضای مجازی به جامعه ما تحمیل می‌کند، می‌طلبد که در این باره حساسیت و دقت لازم را داشته باشیم که همین مساله نیز خودش نمودی از رعایت تقوا در این وادی بسیار تأثیرگذار است.

در این راستا هدفمند بودن مواجهه با فضای مجازی، زمان مند کردن مراجعه به آن و عدم تولید و یا انتشار هر مطلب ، پست، عکس و فیلمی در این بستر، از مهم‌ترین الزامات و بایسته‌های رعایت تقواست که ما به عنوان یک مسلمان و شیعه، باید خود را ملزم به آن بدانیم.

توجه به انگاره‌های دینی در این مواجهه، جزو عواملی است که به تقویت بُعد تقوامداری در میان مخاطبان فضای مجازی، کمک شایان توجهی می‌کند، ضمن آن که شناخت مناسب و جامع از ماهیت فضای مجازی کمک می‌کند که ترفندها و تکنیک‌های دشمن در عرصه رسانه‌های نوین و به خصوص شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم و فریب آن‌ها را نخوریم.

طبعاً چنانچه اهداف دشمن و فریب‌ها، اغواها و تکنیک‌های رسانه ای او را به درستی نشناسیم و برای مقابله با آن مجهز به سواد و بصیرت رسانه ای نشویم، به تدریج از تقوا در این وادی نیز دور شده و در مسیری می اُفتیم که خواست دشمن است.

پس از فرآیند شناخت، ما باید نوع مواجهه خود در فضای مجازی را هدفمند کرده و در اعتماد به فضای مجازی صرفاً سراغ منابع معتبر برویم و خود را مقید بدانیم که هر مطلبی را تولید نکرده و مهم تر این که در انتشار هر مطلبی رعایت انصاف و تقوا و اخلاق را داشته باشیم و نسبت به صحت و سقم آن کسب اطلاع کنیم.

این را هم بدانیم که هر آن چیزی که ما در بستر فضای مجازی نشر بدهیم، روزی گریبانگیر خودمان می‌شود و لذا عملاً باید پاسخگوی همه مسایلی باشیم که عامل انتشار و یا تولید آن بوده و هستیم و این مساله حتی در مقام تخاطب نیز در زندگی شخصی حائز اهمیت است.

به هر صورت، باید بپذیریم که امروزه فضای مجازی عملاً به واقعیتی انکارناپذیر در زندگی ما تبدیل شده و انگاره‌ها و باورهای زیادی را دستخوش تغییر و تحول خود قرار می‌دهد و از این رو ما باید با تکیه بر باورها و اعتقادات دینی و در چارچوب الزامات شرعی با آن رفتار کنیم و گرنه خود به عاملی در راستای افزایش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی تبدیل می‌شویم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcaw6na.49nwu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما