سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : 80265
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله اعرافی تبیین کرد:

نهادینه‌سازی هویت حوزوی و روحانیت در عرصه جهانی

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به ظرفیت تاریخ‌سازی و تمدن‌آفرینی هجرت علما، با بیان این که ارزش هجرت‌ها به عوامل درونی و پاکسازی عوالم درون بستگی دارد، بیان نمود: اگر هجرت در عین خلوص نیت، با اندیشه و حکمت همراه باشد، دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
نهادینه‌سازی هویت حوزوی و روحانیت در عرصه جهانی
نهادینه‌سازی هویت حوزوی و روحانیت در عرصه جهانی
به گزارش قم نیوز آیت‌الله اعرافی، پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی، که با شعار «بازطراحی حضور المصطفی در عرصه بین‌الملل در چشم‌انداز گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد، تصریح کرد:  به آیاتی از قرآن کریم اشاره نمود و با تأکید بر این که هجرت به عنوان مقوله‌ای راهبردی مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: هجرت، ترک وضعی و استقبال از وضعی دیگر برای پی‌گیری آرمان در شرایط جدید و پدیده‌ای تاکتیکی و مقطعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه  افزود: در منطق قرآن، هجرت فراتر از رویکردهای تاکتیکی، گذرا و محدود است. در منطق اسلامی و نظام‌واره قرآنی و دینی ما، هجرت و آمادگی برای آن، راهبردی و عمیقی است که آمادگی آن باید در هر مؤمنی وجود داشته باشد و این نکته باید همواره مورد توجه طراحان و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه  با بیان این که هجرت در جایگاه واژگان کلیدی معارف قرآنی و روایی اسلام قرار دارد، خاطرنشان کرد: ارزیابی مفهوم هجرت در مفاهیم کلان و تسری آن از مقوله‌های عین مکانی، شمول هجرت را بسیار گسترده‌تر خواهد نمود.

وی ضمن ارائه انواعی از تقسیمات هجرت، با بیان این که هر قدر در هجرت‌ها از انفعال به سمت فعال حرکت کنیم، ارزش‌بخشی آن افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: هجرت مورد نظر مبانی دینی، عموماً برای رهایی‌بخشی و آزادی‌بخشی مردم در نظر گرفته می‌شود.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: در منطق اسلامی، زمانی جایگاه هجرت متعالی می‌شود که روح باطنی آن الهی گردد؛ هجرت گاهی جمعی و سازمانی و برنامه‌ای، در برخی از موارد، زودگذر و در برخی از موارد پویا، راهبردی و اثربخش است. هجرت در برخی از موارد، اهدافی سیاسی، علمی و معرفتی دارد که در برخی از موارد، مستقلاً مقبولیت داشته، در مواردی دیگر، مقبولیت آن در گرو امر دیگری است.

وی با تأکید بر این که هجرت‌های المصطفایی، برتر، والاتر و معطوف به آرمان‌های برجسته‌ای است، خاطرنشان کرد: هویت جامعةالمصطفی، ذات مهاجرت الی‌الله دارد که نیازمند تمرین، ممارست و خودسازی است.

آیت الله اعرافی با بیان این که عمر، جوانی و مسئولیت‌های ما سپری خواهد شد و تنها روح بزرگ الهی و معنوی و نیت‌های پاک و نیز هجرت‌های بزرگ الی‌الله و رسوله باقی خواهد ماند، تصریح کرد: در جای جای سیره انبیا و اولیای الهی هجرت‌هایی به چشم می‌خورد که امتداد اجتماعی داشته و سرنوشت جوامع را تغییر داده است.

مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن اشاره به ظرفیت تاریخ‌سازی و تمدن‌آفرینی هجرت علما، با بیان این که ارزش هجرت‌ها به عوامل درونی و پاکسازی عوالم درون بستگی دارد، بیان نمود: اگر هجرت در عین خلوص نیت، با اندیشه و حکمت همراه باشد، دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

استاد حوزه علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که در شرایط امروز، هوشمندی روزافزون المصطفی و نمایندگان آن بیش از پیش اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در نقطه عطفی قرار داشته، جامعةالمصطفی در این عرصه وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد.

وی بر اهمیت بومی‌سازی و نهادسازی فعالیت‌ها تأکید نمود و با بیان این که شبکه‌های فکری و معرفتی باید به صورت نهادینه، در عمق جوامع ریشه بدواند، تصریح کرد: نهادینه‌سازی هویت حوزوی و روحانیت در عرصه جهانی، در عین پالایش عیوب آن، از رسالت‌های المصطفی به شمار می‌رود.

آیت‌الله اعرافی با بیان این که کادرسازی و بومی‌سازی فعالیت‌ها، کمترین آسیب فعالیتی را دارد، خاطرنشان کرد: باید با مطالعات عمیق اجتماعی و آشنایی با تحولات، اقتضائات رویکرد راهبردی را فراهم نمود.

وی بر رویکرد وحدت در کثرت و تنوع و تکثر در عین وحدت در فعالیت‌های دینی و حوزوی در خارج کشور تأکید نمود و یادآور شد: باید ظرفیت تنوع و تکثر در عین آرمان‌های واحد و استانداردهای کلان را دنبال کنیم. جمع این دو در تعاملات فکری، نکته‌ای مهم در فعالیت‌های بین‌المللی است.

عضو جامعه مدرسین، پرورش نخبگان و اهتمام به استعدادهای برتر، در عین توجه به استعدادهای متوسط را مهم برشمرد و ابراز داشت: آینده کار جامعة‌المصطفی، نیازمند مدیران طراح با رویکرد راهبردی و مستقل است و صیانت از کرامت، عزت و شخصیت المصطفائیان، از شروط اساسی آن به شمار می‌رود.

وی با بیان این که انسان‌های بزرگ، همواره در عرصه آزادی عمل، حفظ کرامت و شخصیت تربیت می‌شوند، اظهار داشت: جامعةالمصطفی نقش وساطت و دریچه‌ای به جهان دارد که این مهم باید مورد توجه مدیران المصطفی قرار گرفته، نیازمند طراحی‌های اساسی و راهبردی است.

استاد حوزه علمیه توجه به اقتضائات رویکردهای مردمی و تعاملی را از الزامات طلبگی عنوان و تصریح کرد: زیباترین رفتار و سلوک روحانیت، که برخاسته از باور تعاون و عشق‌ورزی مردمی است، باید در المصطفائیان نهادینه شود.

وی رویکردهای قانونمندی و توجه به رسمیت حضور را بسیار مهم برشمرد و اذعان داشت: باید ضمن فهم درست گفتمان انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، این گفتمان بی‌بدیل، عمیق و ریشه‌دار در طبیعت عالم و فطرت بشری را به درستی ارائه نماییم.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با تأکید بر این که جامعة‌المصطفی در گفتمان انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: همگان باید در تعمیق و ترویج این گفتمان پویا و متعالی به رسالت الهی خویش بکوشیم.

آیت‌الله اعرافی، در پایان سخنان خود، با بیان این که تا رابطه ما با خداوند متعال نورانی، صادقانه، شفاف و معنوی نباشد، نمی‌تواند در روابط دیگر عمق داشت، خاطرنشان کرد: باید سیمای فضای کار دینی و حوزوی، تجلی‌بخش رابطه عارفانه با ذات اقدس الهی باشد.

انتهای پیامم / 137
https://qomnews.ir/vdcamuna.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما