چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 81081
منبع : خبرگزاری ايرنا

حریم رودخانه سلمان قم به پسماندهای صنعتی آلوده‌شده است

قم نيوز : معاون فنی و عمرانی فرمانداری قم با انتقاد از دفن پسماندهای صنعتی در حریم رودخانه‌های استان گفت: دفن پسماندهای ویژه و صنعتی، حریم رودخانه سلمان در محدوه بخش سلفچگان قم را به‌شدت آلوده کرده است.
حریم رودخانه سلمان قم به پسماندهای صنعتی آلوده‌شده است
حریم رودخانه سلمان قم به پسماندهای صنعتی آلوده‌شده است
به گزارش قم نیوز علی طالبی در چهارمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قم در سالن جلسات فرمانداری افزود: این پسماندهای ویژه تخلیه‌شده فاصله بسیار اندکی با چاه‌های آب آشامیدنی قم داشته و مساله خطرناکی است.

وی اضافه کرد: پسماندهای صنعتی تخلیه‌شده در بستر این رودخانه به دلیل حساسیت‌هایی که دارد باید در اسرع وقت به سایت ۱۸ هکتاری دفن پسماند شهرداری منتقل شود.

سد مخزنی «سنجگان» در روستای سنجگان از توابع بخش سلفچگان قم و در فاصله ۵۴ کیلومتری جنوب غربی این استان بر روی روخانه سلمان بناشده ‌است. از سال ۱۳۸۷ و با شروع خشک‌سالی شدید، رودخانه سلمان که تامین کننده اصلی آب پشت سد سنجگان بوده است به رودخانه‌ای فصلی تبدیل شد و تنها در ۶ ماه از سال توان تامین بخشی از آب پشت سد را دارد.

وی تصریح کرد: باید در تمام جاده‌هایی که دسترسی به بستر رودخانه‌های استان دارند تابلوهای ممنوعیت دفن پسماند نصب‌شده و با افراد متخلف نیز برخورد قاطع صورت بگیرد.

طالبی خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی ازنظر قانونی موظف به معرفی و ارائه اطلاعات کامل پسماندهای صنعتی خود به محیط‌زیست و سازمان صمت استان هستند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب سایت ۱۸ هکتاری دفن پسماند شهرداری نیز اظهار داشت: جانمایی این سایت به دلیل قرارگیری در نقطه بالادست قم، در صورت بروز سیلاب عملا آلودگی‌ها را وارد شهر می‌کند.

طالبی خاطرنشان کرد: جانمایی سایت ۱۸ هکتاری دفن پسماند کارشناسی شده نیست، این سایت باید در نقطه پایین‌دست قم احداث می‌شد.

وی ابراز کرد: محیط‌زیست برای گردش کار و ساماندهی پسماندهای ویژه باید شیوه‌نامه مشخصی در راستای مدیریت پسماند تدوین کند.

مکان مشخصی برای دفن پسماندهای ویژه احداث شود

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم نیز با اشاره به دفن پسماندهای صنعتی در بستر رودخانه سلمان بیان کرد: به دلیل برخی ابهامات در قانون و عدم مشخص بودن وظایف دستگاه‌ها، برای رفع آلودگی از بستر این رودخانه نیاز به همکاری بین دستگاهی وجود دارد.

اسماعیل احمدی زاده ادامه داد: برای جلوگیری از دفن پسماندهای ویژه در بستر این رودخانه، رایزنی‌های مطلوبی با شهرداری برای انتقال پسماندها به سایت ۱۸ هکتاری انجام‌شده است.

وی تصریح کرد: مکان دفن پسماندهای ویژه و صنعتی ازنظر استانداردهای بهداشتی و سلامت، حساسیت‌های ویژه‌ای داشته و در کارگروه پسماند استان در دست بررسی است.

احمدی زاده گفت: برای مکان‌یابی سایت دفن پسماندهای صنعتی، کمیته زیربنایی استان وارد عمل شده است.

وی عنوان کرد: احداث سایت ویژه دفن پسماندهای صنعتی در جوار سایت دفن پسماند البرز شهرداری، پیشنهاد محیط‌زیست قم برای جلوگیری از تخلیه پسماندهای صنعتی در حریم رودخانه‌ها است.

احمدی زاده تصریح کرد: تاکنون ۱۰ واحد صنعتی که پسماندهای ویژه خود را در حریم رودخانه سلمان دفن می‌کنند شناسایی و به مراجع قانونی معرفی‌شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای شناسایی افراد متخلف در دفن پسماندهای صنعتی، محیط بانان استان نیز وارد عمل شده‌اند.

معضل دفن پسماندهای ویژه در قم جدی است

دادیار دادسرای قم نیز در این جلسه، ابراز کرد: مشکل اصلی پسماندهای صنعتی در قم این است که اصولا برنامه واحد و جامعی برای دفن این قبیل پسماندها در دستگاه‌های متولی مانند سازمان صمت و محیط‌زیست وجود نداد.

محمد کشاورزی اضافه کرد: محیط‌زیست باید برنامه مدونی برای دفن پسماندهای ویژه و صنعتی تدوین و شیوه‌نامه آن را به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کند.

وی تصریح کرد: مشکل دفن پسماندهای صنعتی در قم بسیار جدی‌تر و وسیع‌تر از دفن آن‌ها در حریم رودخانه سلمان بوده و باید تدبیر اساسی برای آن صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: صرفا برخوردهای قهری با افراد متخلف نیز راهکار نهایی جلوگیری از دفن پسماندهای صنعتی نبوده و لازم است تا شیوه‌نامه و مکان مشخصی برای امحای آن‌ها در استان تدوین و احداث شود.

کشاورزی خاطرنشان کرد: در رابطه با دفن پسماندهای ویژه و صنعتی، رویه دستگاه‌های متولی مطلوب و رضایت‌بخش نبوده و برنامه خاصی برای جلوگیری از این اقدام‌ها انجام نمی‌شود.

حریم رودخانه سلمان تا ۲ هفته آینده پاک‌سازی می‌شود

همچنین معاون نظارت سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در این جلسه، عنوان کرد: رودخانه سلمان در مرز حریم شهری قرارگرفته و برای جلوگیری از دفن پسماندهای ویژه در این رودخانه باید همکاری‌های بین دستگاهی بیشتر شود.

حسین شریفی اضافه کرد: برای پاک‌سازی و جلوگیری از دفن پسماندهای ویژه در بستر این رودخانه، باید سازمان‌های ذی‌نفع مانند صنعت، معدن و تجارت اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: برای مدیریت منطقی دفن پسماندهای صنعتی در حریم رودخانه‌های استان، باید مکان مشخص و مجزایی برای تخلیه نخاله‌ها و پسماندهای صنعتی پیش‌بینی شود.

شریفی عنوان کرد: در صورت همکاری‌های بین دستگاهی تا دو هفته آینده، تمام پسماندهای صنعتی تخلیه‌شده در حریم رودخانه سلمان پاک‌سازی خواهد شد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchzvn6.23nz6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما