دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 81700
منبع : خبرگزاری فارس

محرم و عاشورا نردبان ترقی بشر و تقرب إلی الله است

قم نيوز : یکی از فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه عاشورا و محرم نردبان رشد و تقرب به سوی خدا است، گفت: نظرات برخی روشنفکران که محرم و عاشورا را فصل نگریستن و نه گریستن و یا ایام شادمانی و نه غم و عزا می دانند در نقطه مقابل روایات ائمه اطهار است.
محرم و عاشورا نردبان ترقی بشر و تقرب إلی الله است
محرم و عاشورا نردبان ترقی بشر و تقرب إلی الله است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی در مجلس ذکر مصیبت امام حسین (ع) در مسجد جمکران قم با بیان تعابیر قرآنی و روایی درباره امت پیامبر آخر الزمان (ص) اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم و در چند آیه، امت حضرت رسول الله (ص) را «اُمت وسط» یعنی امت به دور از افراط و تفریط و همچنین «خیر اُمّه» یا بهترین امت می‌خواند که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و حجت و گواه بر همه امت‌ها هستند.

وی افزود: البته در زبان روایات ائمه معصومین (ع) هم، تعابیری الهام گرفته از همین تعابیر قرآنی درباره امت پیامبر خاتم (ص) دیده می‌شود که «امّت مرحومه» یعنی امتی که بیش از همه امت‌ها مشمول رحمت الهی هستند از جمله همین تعابیر است.

این روایتگر سیره شهدا اضافه کرد: اکنون می‌توان این پرسش را مطرح کرد که مهم‌ترین ملاک‌های برتری امت حضرت ختمی مرتبت (ص) چیست تا بتوانیم با حفظ این ویژگی‌ها، وظیفه مسلمانی خود را به جای آوریم. در این باره روایات مختلفی وارد شده که یکی از آن‌ها از حضرت موسی (ع) نقل شده است؛ آن جا که آن حضرت از خداوند تبارک و تعالی همین پرسش را مطرح کرد و حضرت حق به 10 ویژگی اشاره کردند.

وی ادامه داد: بر اساس این روایت، 10 ویژگی اشاره شده، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، عِلم و عاشورا هستند که حضرت موسی (ع) پس از این پاسخ، تنها از خداوند درباره «عاشورا» پرسید و شنید که عاشورا، گریه کردن یا خود را به گریه کردن زدن درباره مصیبت و مظلومیت سبط مصطفی (ص) است.

میرزامحمدی سپس با انتقاد از نظرات برخی به اصطلاح روشنفکران که محرم و عاشورا را فصل نگریستن و نه گریستن و یا ایام شادمانی و نه غم و عزا - به دلیل رسیدن امام حسین (ع) و اصحاب آن حضرت به وصال حق -  می‌خوانند تصریح کرد: همه این نظریات، در نقطه مقابل روایات ما قرار دارد؛ چراکه روایات معصومین (ع) مانند روایت اشاره شده به نقل از حضرت موسی (ع)، محرم و عاشورا را زمان ندبه، عزا، بُکاء و تباکی معرفی می‌کنند و این را از ملاک‌های برتری امت حضرت محمد مصطفی (ص) می‌دانند.

وی در عین حال اظهار کرد: عاشورا در درجه ای از اهمیت قرار دارد که همه پیامبران معصوم از آدم تا خاتم، آن را وسیله تقرب به سوی خدا می‌دانند و از این وسیله برای این تعالی استفاده کرده‌اند از این رو می‌توان نتیجه گرفت که عاشورا مایه طهارت، بیداری و رشد جامعه بشری است.

میرزامحمدی در ادامه به نکته ای از مرحوم آیت الله بهجت اشاره کرد که آن مرجع عالیقدر، گریه بر حسین (ع) را برتر از نماز شب می‌دانستد.

وی افزود: این مسئله، بیان ذوقی یک نکته نیست، بلکه حقیقتی آشکار است که می‌تواند موجبات تعالی همگان را فراهم آورَد.

این استاد حوزه همچنین تأکید کرد: محرم و عاشورا آمده است تا ما را به نردبان ترقی و بالاترین مدارج بندگی، تحت تربیت بنده ترین بندگان خدا یعنی حضرت سیدالشهداء حسین بن علی (ع) برساند. 

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfxedc.w6dyxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما