دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 83118
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون حرم حضرت معصومه(س):

توسعه فضاهای زیرسطحی در حرم حضرت معصومه در دستور کار است

قم نيوز : ​​​​​​​معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) گفت: در برخی روزهای سال زائران باید در فضاهای مسقف حضورداشته باشند و از خدمات سرمایشی و گرمایشی بهره‌مند شوند که این موضوع باعث شده ایجاد فضاهای زیرسطحی در دستور کار آستان قرار بگیرد.
توسعه فضاهای زیرسطحی در حرم حضرت معصومه در دستور کار است
توسعه فضاهای زیرسطحی در حرم حضرت معصومه در دستور کار است
به گزارش قم نیوز هادی محمودنژاد افزود: در تلاش هستیم فضاهایی با ارائه این‌گونه خدمات در اختیار زائر قرار دهیم و در این راستا شبستان‌هایی در طبقه‌های زیرین حرم مطهر احداث‌شده و یا در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: فضاهای زیرسطحی از سویی مشکل تملک ندارد و از سوی دیگر به روضه منوره و قبر مطهر حضرت معصومه(س) نزدیک است.

وی ادامه داد: زائرانی که در حرم‌های مقدس به‌ویژه حرم حضرت معصومه(س) حضور می‌یابند، علاقه‌مند هستند تا جایی که امکان دارد به فضاهایی مشرف شوند که به روضه منوره نزدیک‌تر باشد.

محمودنژاد بابیان این‌که ‌این حضور به لحاظ معنوی و انجام فریضه‌های حرم مطهر برای زائران لذت‌بخش‌تر است، اضافه کرد: در حال حاضر در قسمت‌هایی از حرم مطهر که امکان دارد فضاهای زیرسطحی ایجاد شود، عملیات ساخت در حال انجام است.

وی با اشاره به این‌که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای حرم مطهر برای پذیرایی از زائران ۱۴ هزار مترمربع بود، گفت: در حال حاضر باوجود ۱۴۰ هزار مترمربع فضای مسقف و روباز حرم برای پذیرایی از زائران همچنان در مناسبت‌های خاص که با افزایش حضور زائران مواجه هستیم، به‌شدت مشکل فضا برای پذیرایی از زائران داریم.

وی بابیان این‌که ظرفیت فضاهای مسقف و روباز در حرم بیش از ۵۰ هزار زائر می‌باشد، خاطرنشان کرد: صحن امام هادی(ع)(عتیق) یکی از اماکن زیرسطحی حرم مطهر است که در سال‌های گذشته مطالعات آن انجام و طراحی شبستان در زیر این صحن صورت گرفته است که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

معاون حرم افزود: درصورتی‌که شبستان پیامبراعظم(ص) و امیرالمومنین(ع) تکمیل شود و در اختیار زائران قرار گیرد، بار زیادی از تامین فضای زیارتی زائران از دوش آستان حضرت معصومه(س) برداشته می‌باشد.

وی گفت: شبستان پیامبر اعظم(ص) در ضلع شرقی حرم مطهر و در بدو ورود از بلوار پیامبر اعظم در طبقه زیرین صحن فاطمی قرار دارد و طبق گزارش سازمان مجری باید تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: این شبستان با حدود ۶ هزار مترمربع فضای مسقف برای حضور زائران فراهم می‌کند.

محمودنژاد اضافه کرد: عرصه شبستان حضرت امیرالمومنین(ع) پنج هزار مترمربع با زیربنای ۶ هزار مترمربع و ارتفاع ۱۰ متر می‌باشد که با بهره‌گیری از معماری شاخص و منحصربه‌فرد احداث خواهد شد؛ این شبستان در طبقه همکف و در مجاورت شبستان حضرت زهرا(س) قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حرم حضرت معصومه(س) دارای پنج صحن عتیق(امام هادی)، اتابکی(امام رضا(ع)) صاحب‌الزمان(عج)، جوادالائمه(ع) و فاطمی و سه شبستان حضرت امام خمینی(ره)، نجمه خاتون(س) و حضرت زهرا(س) می‌باشد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcaa6na.49ne615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما