شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 83252
منبع : خبرگزاری فارس

پیشرفت 90 درصدی نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب قم

قم نيوز : معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم از روند بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم بازدید و ابراز امیدواری کرد این تصفیه‌خانه هر چه زودتر در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.
پیشرفت 90 درصدی نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب قم
پیشرفت 90 درصدی نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب قم
به گزارش قم نیوز محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم از مراحل بازسازی و نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم شامل احداث حوضچه‌های لجن گیر، آشغالگیر، مهندسی اولیه ایستگاه‌های پمپاژ لجن، مراحل لایروبی حوضچه‌های هوادهی، بازسازی تأسیسات کلرزن و نیز احداث سیستم زهکشی، تأسیسات برق و الکترومکانیکال بازدید کرد و از نزدیک در جریان مراحل پیشرفت این پروژه قرار گرفت.

وی پس از این بازدید در نشستی با حضور مدیرعامل و مدیران شرکت آب و فاضلاب در سخنانی با قدردانی از فعالیت‌های عمرانی آبفای استان گفت: شرکت آب و فاضلاب یکی از دستگاه‌های فعال استان به شمار می‌رود که در زمینه فعالیت‌های خود به صورت علمی و تخصصی کار می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با ابراز خرسندی از بازسازی تصفیه‌خانه شماره دو قم اظهار کرد: استفاده مجدد از ظرفیتی که به هر دلیل از دسترس خارج بوده اقدام مثبتی است که امیدوارم هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان خاطرنشان کرد: در زمینه‌های کارشناسی، جانمایی و نحوه اجرای پروژه به جمع‌بندی مناسبی رسیدیم و برای تأمین منابع آن نیز همه استان باید دست به دست هم دهیم.

بهشتی بر لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب این تصفیه‌خانه نیز تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری بیش‌ترین بهره‌بردار از پساب است باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد تا همزمان با آغاز احداث تصفیه‌خانه، خط انتقال و شبکه‌های لازم برای آن اجرا شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان در بحث‌های تخصصی در شرایط مناسبی قرار دارد، گفت: در بحث تأمین آب شرب خوشبختانه استان مشکلی خاصی ندارد و حتی شهرهای پیرامونی و روستا هم با بهره‌مندی از آب سر شاخه‌های دز با مشکلات کمتری مواجه هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به اینکه شبکه‌های فاضلاب در سطح شهر هر سال توسعه می‌یابد، یادآور شد: با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان نیز تا سال‌های سال بحث تنش اجتماعی در حوزه فاضلاب نخواهیم داشت.

وی همچنین فعالیت‌های صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: آبفای استان می‌تواند در این زمینه الگوی مناسبی باشد تا این فرهنگ در تمام دستگاه‌های استان نهادینه شود.

بهشتی در پایان با تقدیر از مدیرعامل و کارکنان آبفای استان در پیشبرد اهداف سازمانی خاطرنشان کرد: با توجه به روحیه خدمتی که در مجموعه شرکت آب و فاضلاب وجود دارد، ما نیز در حد توان کمک خواهیم کرد تا برنامه‌های این شرکت در خدمت‌رسانی به مردم محقق شود.

 
8 میلیون مترمکعب آب شرب پای فضای سبز

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این نشست به ارائه گزارشی از عملیات نوسازی، بازسازی و تکمیل تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب قم پرداخت و با اشاره به پیشرفت فیزیکی 90 درصد این پروژه گفت: امیدواریم با به کارگیری تمام ظرفیت‌های پیمانکاری و مشاوری استان تا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه باشیم.

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب قم حدود 4 سال خارج از مدار بهره‌برداری بوده است، خاطرنشان کرد: در مجموع عملیات بازسازی و نوسازی این تصفیه‌خانه با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان انجام می‌شود.

علی جان صادق پور همچنین با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر قم اظهار کرد: در این زمینه با حمایت‌های استان، گفتمان خوبی ایجاد شده هرچند هنوز نتیجه نهایی محقق نشده است.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها شهرداری سالانه 8 میلیون مترمکعب از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند، به هزینه‌های سنگین تصفیه و انتقال آب شرب به شهر اشاره و خاطرنشان کرد: آبیاری فضای سبز با آب شرب برخلاف اقتصاد مقاومتی است و هزینه سنگینی را به کشور وارد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه با جایگزینی پساب به جای آب شرب، بخشی از مشکلات تأمین آب استان نیز برطرف می‌شود، گفت: با تجربیاتی که داریم و با همکاری شهرداری و حمایت استانداری کارهای بزرگی می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcj88eo.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما