پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : 83748
منبع : خبرگزاری تسنیم

آیت‌الله سبحانی: اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود

قم نيوز : مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه باید اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود،گفت:این مفسر بزرگ قرآن کریم اعتقاد داشت که در علم اصول مسائل اعتباری باید از مسائل فلسفی جدا شود و هر علمی را باید از مبادی خود دنبال کنیم.
آیت‌الله سبحانی: اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود
آیت‌الله سبحانی: اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود
به گزارش قم نیوز آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان شامگاه چهارشنبه در سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و همایش بزرگ نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن این مفسر بزرگ قرآن کریم برگزار شد،با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار داشت:میزان به معنای ترازو است و در اینجا منظور از ترازوی رسمی نیست بلکه حقیقتی در آن نهفته است.

وی افزود:علم اصول میزانی برای تصدیق قضایای فقهی است، هر علمی برای خود مبانی تصدیقیه دارد و سبب می‌شود انسان به آن موضوعات یقین پیدا کند، تا زمانی که موضوع منطق برای ما قطعی نشود در فلسفه به نتیجه نمی‌رسیم.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد:از زمان امام صادق(ع) علمای شیعه درزمینهٔ علم اصول اقدام به نگارش کتاب کردند و به‌تدریج این علم به تکامل رسید،علم از روز نخست کامل نیست و به‌مرور به تکامل می‌رسد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد:تذکره مرحوم شیخ مفید جامع‌ترین کتاب در اصول فقه است ولی متأسفانه اصل این کتاب در اختیار ما نیست و بخشی از آن موجود است.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: سید مرتضی و شیخ طوسی درزمینهٔ علم اصول ورود پیدا کردند سپس اخباری‌ها به مدت دو قرن تسلط یافته و علم اصول به رکود کشیده شد.

وی افزود:اصول فقه شیعه ملاحظه اجماعات را می‌کند و در عین اینکه قواعد کلی در اصول فقه اصالت دارد و از هر دو قاعده اصولی برخورداریم و قواعد برای ما اصالت دارد و قاعده را محترم می‌شماریم.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه یک روز باید به نام روز اصول فقه نام‌گذاری شود، بیان کرد:تحولی که در اصول باید مورد تأکید باشد این است که باید مسائل حُسن و قبُح را مستقیماً موردبحث قرار دهیم و اینکه مراد از حُسن و قبُح چه چیزی است و در اصل هدف شناخت خدا است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: حُسن و قبُح را نظری و یا بدیهی قرار می‌دهیم ، امروز در برخی از کتاب‌هایی که در حوزه تدریس می‌شود و گفته می‌شود که حُسن و قبُح از مشهورات است و فقها به آن تأکید کردند و باید آن را از قطعیات بدانیم.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: حُسن و قُبح درگرو خیر و شر و مصالح و مفاسد نیست و درزمینهٔ حُسن و قبُح به‌صورت کلی بحث شود و باید عظمت اصول فقه شیعه را به دنیا ثابت کنیم.

وی افزود: امروز در مراکش و تونس و مصر نوعی تحول در فقه ایجادشده است و از اشعری گری خارج‌شده است و فقهی بر اساس مصالح ایجاد کردند، در این زمینه کتاب‌هایی نیز نوشتند و باید این موضوع را موردتوجه قرار دهیم که در دنیا چه می‌گذرد و از دنیا جدا نباشیم.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد:علامه طباطبایی حاشیه‌ای برکفایه دارد که چاپ‌شده است و اخیراً جناب آقای نجفی قدسی اوراقی در اختیار من قرارداد که بخشی از کتاب علامه طباطبایی است که از صفحه 1 الی 30 است از کتاب اصول ایشان بهتر و جامع‌تر است که این را موقعی تدریس نوشته است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید اندیشه‌های علامه طباطبایی در علم اصول آشکار شود،خاطرنشان کرد:این مفسر بزرگ قرآن کریم اعتقاد داشت که در علم اصول مسائل اعتباری باید از مسائل فلسفی جدا شود و هر علمی را باید از مبادی خود دنبال کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjoaeo.uqetxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما