چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : 84400
منبع : خبرگزاری تسنیم

شیوه آموزشی حوزه‌های علمیه پژوهش محور شود

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با تأکید بر اینکه دروس ارائه‌شده و شیوه‌های آموزشی حوزه‌های علمیه به طلاب کلاس محور و متن محور است، گفت: باید به سمت شیوه آموزشی پژوهش محور رفت و در این زمینه اساتید نقش مهمی دارند.
شیوه آموزشی حوزه‌های علمیه پژوهش محور شود
شیوه آموزشی حوزه‌های علمیه پژوهش محور شود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ حسین تهرانی پیش از ظهر امروز در همایش«آفاق علمی پیش روی حوزه‌های علمیه خواهران» که به مناسبت هفته پژوهش در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با بیان اینکه فقه به معنای دین‌شناسی عمیق است، اظهار داشت: دین‌شناس واقعی زندگی بهتری داشته و مراتب عالیه را به شکل مطلوب‌تری طی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قم عوامل کند شدن روند مسیر پژوهش و آسیب‌های پیش روی این روند را مورداشاره قرار داد و گفت: پژوهش فرایندی برای پردازش و گردآوری اطلاعات بوده که همراه با نظام سازی است.

وی با اشاره به سه آسیب پیش روی مسیر پژوهش عنوان کرد: نظام‌مند نبودن پژوهش در مسیر آموزش طلاب، کاربردی نبودن موضوعات پژوهش از سوی مسئولان و طلاب و عدم آشنایی با منابع و چگونگی رجوع به آن‌ها مهم‌ترین آسیب‌های مسیر پژوهش طلاب هستند.

تهرانی بیان کرد: در حال حاضر 116 نشریه علمی تخصصی وجود دارد که از این تعداد 68 نشریه به حوزه‌های علمیه تعلق دارد و مابقی غیر حوزوی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با تأکید بر اینکه دروس ارائه‌شده و شیوه‌های آموزشی حوزه‌های علمیه هم‌اکنون کلاس محور و متن محور است، ابراز کرد: باید به سمت شیوه آموزشی پژوهش محور رفت و در این زمینه اساتید نقش مهمی دارند.

وی مطرح کرد: باید علاقه‌مندی به مطالعه در بین طلاب گسترش یابد که نتیجه آن دست‌به‌قلم شدن طلاب به‌ویژه خواهران طلبه می‌شود.

تهرانی با تأکید لزوم نقد کارهای پژوهشی انجام‌گرفته در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی شاهد کرسی‌های علمی پژوهشی در میان طلاب باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با تأکید بر اینکه باید در زمینه شناسایی کارهای پژوهشی بانوان طلبه کارهای بیشتری انجام گیرد، خاطرنشان کرد: نقش بانوان در عرصه پژوهشی به‌صورت تفکیکی موردتوجه نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه 51 نشریه علمی ترویجی در سطح کشور داریم که 9 نشریه از وزارت علوم مجوز گرفته است، افزود: 334 نشریه در حوزه علوم انسانی و اسلامی در کشور منتشر می‌شود که 176 مورد مربوط به حوزه‌های علمیه بوده و مابقی مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی است.

تهرانی در پایان با تأکید بر اینکه پایان‌نامه‌ها باید جهت یافته و کاربردی‌تر شوند، اضافه کرد: یکی از کارهای مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران این بوده که کارهایی که قابلیت ارائه و انتشار دارد را در مرکز پژوهش‌های حوزه به منصه ظهور و عرضه بگذاریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfxjdc.w6djxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما