دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : 86648
منبع : خبرگزاری فارس

انتقال 10 هزار کیت تشخیص کرونا از آلمان به ایران

قم نيوز : رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران از تحویل 7 تن از ملزوماتی که می‌تواند به پیشگیری از کرونا کمک کند شامل هزاران دستکش و ماسک و لباس به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با همکاری یک انستیتو در آلمان 10 هزار کیت تشخیص کرونا قرار است به ایران منتقل شود.
انتقال 10 هزار کیت تشخیص کرونا از آلمان به ایران
انتقال 10 هزار کیت تشخیص کرونا از آلمان به ایران
به گزارش قم نیوز ریچارد برنان عصر امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا یک ویروس جدیدی است که به تازگی کشف شده است.

وی افزود: نخستین یافته‌های ما این است که کرونا تازه 67 روز است در جهان شیوع پیدا کرده و در کشور ایران نیز در شهر قم برای نخستین بار این ویروس کشف شد و بیشتر از 17 روز از زمان کشف این ویروس نگذشته است.

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت گفت: براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی تا امروز 103 کشور جهان درگیر این ویروس شدند.

برنان ادامه داد: کشف شیوع این ویروس در ایران موجب شد که نظام بهداشتی ایران تحت تاثیر قرارگرفته و با چالش مواجه شود.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی به دور از سیاست زدگی به دنبال کمک به کشورهایی است که با این ویروس درگیر شدند و در بازدیدهایی که از کشورهای جهان داریم دنبال این هستیم که سریع جلوی انتشار این ویروس گرفته شود.

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از مراکز درمانی که نسبت به درمان بیماران کرونایی اهتمام دارند، گفت: کشور ایران بویژه قم توانسته در زمینه مقابله با این ویروس اقدامات خوبی انجام دهد.

وی اضافه کرد: پیشرفت‌های خوبی برای مقابله با این ویروس در کشور ایران به ویژه استان قم مشاهده کردیم و توانسته اند با مدیریت صحیح انتشار این ویروس را مدیریت کنند.

برنان ادامه داد: مدیریت ایران در پیشگیری از انتشار این ویروس و مدیریت این اپیدمی ما را تحت تاثیر قرار داد و ایران توانسته این امتیاز را بدست بیاورد که می‌تواند این بیماری را مدیریت کند و پیشرفت‌های ایران نتیجه مدیریت صحیح است.

وی بیان کرد: تیم سازمان مرکز جهانی بهداشت به دلیل رهبری و مدیریت‌هایی که از سوی رئیس دانشکده علوم پزشکی قم و از خود گذشتگی‌هایی که تیم پزشکی و پرستاری برای مدیریت این ویروس دارد تحت تاثیر قرار گرفت.

 

فداکاری تیم پزشکی قم در مقابله با کرونا

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به فداکاری تیم پزشکی در قم برای مهار این ویروس ناشناخته گفت: مردم قم باید افتخار کنند به کسانی که در این حیطه جان فشانی می‌کنند و باید اذعان کنیم تلاش خوبی در زمینه آموزش افراد برای پیشگیری این بیماری صورت می‌گیرد و باید این مهم را بخاطر داشته باشیم که کرونا یک چالش بزرگی برای همه به شمار می‌رود.

وی با تاکید براینکه ویروس کرونا ویروسی چالش پذیر است و به سختی کنترل می‌شود، گفت: کنترل و مدیریت این اپیدمی مهمترین اولویت دولت و مسؤولان است و همین مسئله باعث می‌شود زودتر بتوانند به این ویروس غلبه کنند.

برنان بیان کرد: برای مقابله با کرونا همه باید مسئولیت پذیر باشند و در ابتدا باید از خود و خانواده شان با رعایت مسائل پیشگیری مراقبت کنند.

وی با اشاره به مهمترین مواردی که باید در پیشگیری از شیوع کرونا رعایت شود، گفت: همه بایدمرتب دست‌هایشان را مورد شست و شو قرار دهند و در صورت عطسه و سرفه از دستمال کاغذی و یا گودی آرنج استفاده کنند تا از ترشحات ناشی از عطسه و سرفه جلوگیری شود.

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: همه باید شیوع این ویروس را جدی بگیرند و در صورت مشاهده مشکلات و دردهای گوارشی سریع خودشان را به پزشک معرفی کنند.

وی اضافه کرد: پرهیز از اجتماعات و ماندن در خانه از دیگر راه‌های کنترل این ویروس است و مسؤولیت ساده ای است که همه به عنوان عضوی از شهری که در آن سکونت دارند باید به عهده بگیرند تا در پیشگیری از این بیماری سهیم باشند.

 

قم در برابر کرونا مسؤولیت پذیر است

برنان در ادامه در پاسخ خبرنگاری که پرسید چطور به این نتیجه رسیدید که کشور ایران به ویژه استان قم در مقابل با انتشار کرونا موفق عمل کرده است؟ پاسخ داد: ما از نزدیک جانفشانی‌‌های پرستاران و پزشکان را مشاهده کردیم. بررسی‌ها و بازدیدهای ما حاکی از آن بود که مسؤولیت پذیری خوبی در مقابل این ویروس وجود دارد و آموزه‌های سیستماتیک در قم به درستی انجام شده و مردم مسئولیت پذیر هستند.

یکی از خبرنگاران در این نشست گفت: «آیا در بازدیدهای انجام شده از بیمارستان‌ها متوجه شدید که وسایل مورد نیاز برای مقابله با این ویروس بسیار ناچیز است و برای تهیه تجهیزات و دارو با مشکل مواجه هستیم. آیا شما به سازمان بهداشت جهانی در این رابطه گزارش دادید؟»

برنان در این خصوص گفت: اگر بخواهم جواب صریح بدهم همه کشورها درگیر این ویروس هستند و همه در حال نبرد می‌باشند و می‌توان گفت همه در میدان جنگ هستیم.

وی افزود: وقتی داخل بیمارستان رفتیم با لباس وارد شدیم و خدمات پزشکان را دیدیم و حتی داوطلبانی را دیدیم که به پزشکان و بیماران کمک می‌کردند که مارا شگفت زده کرد.

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: برکسی پوشیده نیست برای مقابله با این ویروس نیاز جدی به وسایل حفاظتی وجود دارد اما کمبود آن نه تنها بخاطر تحریم است بلکه بیشتر بخاطر رقابت کشورهای دنیا برای حفاظت از مردم خودشان در مقابل این ویروس است.

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که نسبت به تولید لوازم مورد نیاز اهتمام دارند قیمت‌ها را افزایش دادند و به دنبال این هستند که این لوازم را به کشورهایی که نیاز دارند صادر کنند.

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: ما پیگیر هستیم تا وسایل بهداشتی مورد نیاز به دست مردم کشورهایی که با این ویروس درگیر شده اند برسد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که در ارتباط با ضرورت و لزوم قرنطینه شدن استان قم و توصیه سازمان بهداشت جهانی در این زمینه پرسید، اظهار کرد: یک سری راهکارهای بهداشتی مانند قرنطینه کردن برخی از نقاط صورت گرفته اما در ارتباط با قرنطینه شدن یک شهر باید مقامات دولتی و استانی تصمیم بگیرند.

برنان گفت: مسؤولان باید تصمیم بگیرند که چقدر این مسئله ریسک پذیر است و آیا قرنطینه کردن ضرورت دارد یا خیر؛ اما آنچه مسلم است محدود کردن‌ها می‌تواند مفید باشد اما تاثیر بدی هم روی وضعیت اقتصادی دارد و این مقامات هستند که باید تصمیم بگیرند.

 

انتقال 10 هزار کیت تشخیص کرونا به ایران

وی تصریح کرد: در صورتی که قرنطینه انجام شود این ریسک وجود دارد که از نظر اقتصادی ضربه شدیدی به آن شهرها وارد شود اما از طرفی بحث سلامتی مردم نیز وجود دارد که مسئولان باید تصمیم مناسبی بگیرند تا هیچ خطری مردم را تهدید نکند.

رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: ما 7 تن از ملزوماتی که می‌تواند به پیشگیری از کرونا کمک کند که شامل هزاران دستکش و ماسک و لباس می‌شود همراه خود به ایران آوردیم و تحویل وزارت بهداشت دادیم. با همکاری یک انستیتو در آلمان 10 هزار کیت تشخیص کرونا قرار است به ایران منتقل شود.

برنان در پاسخ خبرنگاری که پرسید چرا آمار مبتلایان به این ویروس در ایران برای رسانه‌های غربی بسیار مهم است گفت: تحریم‌هایی که نسبت به ایران وجود دارد سیاسی است و ما در سازمان جهانی نمی خواهیم وارد بازی سیاسی شویم و می‌خواهیم زمینه ای را برای کمک به ایران داشته باشیم تا مردم به آسانی از این بحران عبور کنند و در این راستا پیش از اینکه این ویروس در ایران کشف شود برای کمک به ایران آمادگی داشتیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه زمانی می توان از این ویروس در ایران جلوگیری و آن را ریشه کن کرد بیان کرد: در ایران برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در گام‌های نخست قرار داریم و مسئولین ایران به درستی پیش می‌روند و در صورتی که درست اقدامات صورت بگیرد این بیماری مهار می‌شود.

برنان اضافه کرد: این بیماری حالت شتابنده دارد و با توجه به ناشناخته بودن آن هنوز در ارتباط با آن آگاهی چندانی نداریم. کشور چین نیز مرتب استراتژی‌های خود را در مقابله با این ویروس در حال عوض کردن است زیرا این ویروس جدید است و ما نیز باید چنین باشیم تا بتوانیم در مقابل این ویروس پیروز شویم.

وی خاطرنشان کرد: برای مهار این ویروس همه باید احساس مسئولیت کنند از بالاترین مقام که رئیس جمهور است تا مردم باید احساس کنند که باید در این زمینه تاثیر گذار باشند تا بزودی این بیماری ریشه کن شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbw0bw.rhb0apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما