پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : 86998
منبع : خبرگزاری مهر

پرستاران قم در یک قدمی خطر/ کمک به مجاهدان سلامت با قرنطینه خانگی

قم نيوز : رئیس نظام پرستاری قم گفت: تاکنون ۱۲۱ از پرستاران قم با بیماری کرونا درگیر بودند که ۲۵ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری و تحت مراقبت هستند.
پرستاران قم در یک قدمی خطر/ کمک به مجاهدان سلامت با قرنطینه خانگی
پرستاران قم در یک قدمی خطر/ کمک به مجاهدان سلامت با قرنطینه خانگی
به گزارش قم نیوز آخرین روزهای بهمن‌ماه بود که خبری مردم قم و کل کشور را شوکه کرد و آن مبتلای ۲ شهروند قمی به کرونا بود که باعث شد کادر درمانی، پرستاری و پزشکان شهر قم بیش از همه در خط مقدم خطر رفته و با توجه به کمبودها به بیماران و مردم شهر خود سلامتی را به ارمغان آورند.

در فضای مجازی این روزها تصاویری از شادی و پایکوبی پرستارانی دیده می‌شود که به رغم اینکه خود در یک قدمی خطر هستند ولی مانند یک رزمنده جهادگر جان خود را به سلامت انداخته تا سلامتی و نشاط را به مردم و بیماران هدیه کنند.

بی دلیل نیست روز ولادت حضرت زینب کبری (س) را روز پرستار نامیده‌اند، چرا که پرستاران ما با الگو گرفتن از پرستار دشت کربلا امروز مسئولیت جهاد در عرصه سلامت را عهده‌دار شده‌اند و مانند حضرت زینب (س) پیام آور عاشورا، که با وجود مصیبت‌هایی که بر اثر از دست دادن برادران خود داشتند از حضرت سجاد (ع) در اوج خطر پرستاری و به همگان در اوج مهنت و مصیبت بردباری و انگیزه می‌دادند.

امروز همت بلند کادر درمانی به ویژه پرستاران فرشته خوی ما باعث ایجاد انگیزه و امید به جامعه و مردم شد؛ بیمارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند نیاز به پرستاری و مراقبت دارند و این پرستاران در میان خطر رفته و به آنها انگیزه و امید به زندگی می‌دهند.

جهاد و تلاش پرستاران با توجه به کمبودها و خلأ نیروی انسانی جایگزین، حتی نمایندگان سامان جهانی بهداشت را در سفر خود به قم به وجد آورد و این همت بالا را مورد تحسین و ستایش قرار دادند.

اما در شرایطی که بحران کرونا بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرده و شهر قم هم از استان‌های درگیر کشور با این ویروس موذی است باید در کنار این همت بزرگ پرستاران مردم هم مشارکت و همکاری کنند چرا که قرنطینه خانگی باعث می‌شود زنجیره انتقال کم‌تر و آمار بیماران مشکوک راهی بیمارستان هم کاهش یابد؛ ولی برعکس اگر مردم همراهی نکنند میزان انتشار روند صعودی یافته و کار پرستاران را دو چندان خواهد کرد، اگر بخواهیم قدردان این فرشتگان سفید پوش جهادگر عرصه سلامت شهرمان باشیم باید در خانه مانده و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

درگیری ۱۲۱ پرستار با کرونا در قم

رئیس سازمان نظام پرستاری قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پرستاران استان قم از همان ابتدای شروع بحران وارد عرصه جهاد شدند و از ۳۰ بهمن‌ماه که شروع بحران بود تاکنون ۱۲۱ نفر از پرستاران قمی درگیر ویروس کرونا شدند و با توجه به وجود علائم شدید ۲۵ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری و تحت درمان و مراقبت هستند که خوشبختانه در قم پرستار فوتی از کرونا ویروس نداریم.

علیرضا طریقی بیان می‌کند: در استان قم ۲ هزار و ۳۱۰ نفر عضو سازمان نظام پرستاری به طور داوطلب و همچنین ۳ هزار نفر هم در گروه پرستاری، کارشناس و یا بهیار و کارشناس ارشد هستند تا قبل از شیوع بیماری کرونا به ازای هر تخت ۲ و نیم پرستار در قم فعالیت داشتند و در شرایط کنونی به ازای هر تخت یک پرستار فعالیت دارد که با کمبود نیرو روبرو هستیم.

بعضی پرستاران به طور چند نوبتی در حال ارائه خدمت به بیماران به ویژه بیماران کرونایی هستند

وی در ادامه با اشاره به کمبود نیروی پرستاری با توجه به درگیری استان قم با کرونا، بیان می‌کند: ۵ بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) و امام رضا (ع)؛ شهید بهشتی و کامکار و فرقانی هم درگیر ارائه خدمت به بیماران کرونایی و یا مشکوک به کرونا هستند و با توجه به تراکم ورود بیماران بعضی پرستاران به طور چند نوبتی در حال ارائه خدمت به بیماران به ویژه بیماران کرونایی هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری قم با بیان اینکه در شروع بحران این کمبودها بیشتر احساس می‌شد و با نامه نگاری به وزارت بهداشت مشکل را مطرح کردیم، اظهار داشت: با توجه به این شرایط و کمبودها پرستاران پر خطر مانند پرستاران باردار و یا اینکه نوعی بیماری زمینه‌ای دارند در کل ۲۰۰ پرستار را از چرخه پرستاری و ارائه خدمت در بیمارستان‌ها خارج کردیم.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل، این پرستاران به دلیل شرایط بهداشتی در مواجه با بیماران کرونایی و شرایط خاص بیمارستان کامکار و فرقانی و دیگر بیمارستان‌های درگیر با ویروس کرونا از دیگر پرستارها جدا شدند.

هر پرستاری قمی به انداز ۴ پرستار خدمت می‌کند

طریقی با اشاره به فراخوان و ایجاد پویش سفیدپوشان ایثار، می‌افزاید: برای جبران این کمبود ما فراخوان داده و ۶۰ پرستار و نیروی داوطلب از یک مرکز به کمک ما آمده و حتی پرستارانی که نوبت‌هایی در دیگر بیمارستان‌ها فعالیت دارند با اضافه شدن نوبت‌های کاری به دیگر بیمارستان‌های درگیر قم منتقل شدند یعنی پرستاران قمی در یک یا چند نوبت کاری فعالیت دارند.

از استاندار قم انتظار داریم نقش نظارتی در زمینه توزیع اقلام بهداشتی از جمله ماسک را بیشتر اعمال کند

وی با بیان اینکه به جرئت می‌توان گفت که هر پرستار در هر بیمارستانی به اندازه ۴ پرستار و آن هم در یک شرایط پر خطر و طاقت فرسایی فعالیت می‌کنند، گفت: انگیزه این پرستاران برای خدمت به بیماران کرونایی بسیار بالا است اگر این کمبودها با افزایش نوبت کاری و فراخوان جبران نمی‌شد شاید الآن در این بحران با بحران دیگری و آن هم افزایش بیماران فوتی روبرو بودیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود امکانات برای پرستاران اشاره کرده و می‌گوید: در شروع بحران کرونا با کمبود شدید تجهیزات و اقلام بهداشتی از جمله ماسک روبرو بودیم و با توجه به این کمبودها قم به سمت تولید اقلام بهداشتی و ماسک هدایت شد؛ کمبودها به اندازه شروع بحران نیست و اکنون فرآیند توزیع زیر نظر معاونت غذا و دارو است ولی باید یک دستگاه و حاکمیت نظارتی هم وارد عمل شود.

وی افزود: از استاندار قم انتظار داریم بیشتر در این زمینه وارد عمل شود و در کنار رهبری ستاد بحران، نقش نظارتی در زمینه توزیع اقلام بهداشتی از جمله ماسک را بیشتر اعمال کند یا اینکه به اعمال پیشگیرانه و شکست حلقه انتقال همکاری کند.

طریقی در پایان سخنان خود از مردم خواست بحران کرونا را جدی گرفته و در این زمینه تأکید می‌کند: هرچند اکنون کادر درمانی با جهاد و تلاش در خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس با انگیزه در حال خدمت‌رسانی هستند ولی مردم هم باید مشارکت کنند و با کاهش حضور در اجتماع و اهمیت به قرنطینه خانگی حلقه انتشار ویروس را بشکنند.

مردم با رعایت نکات بهداشتی، خود مراقبتی و پرهیز از بیرون رفتن می‌توانند در کاهش بحران کمک کنند چرا که پرستاران و کادر درمانی هم تا اندازه‌ای ظرفیت فعالیت و خدمت در عرصه سلامت را دارند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjoheo.uqemhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما