کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مراجع تقلید» از همدردی با مردم تا سخنی با مسؤولان

خبرگزاری فارس , 31 تير 1399 ساعت 18:39

این روزها وضعیت نگران کننده معیشت اکثریت مردم، صدای مراجع معظم تقلید قم را نیز بر آورده است، آن جا که به مسؤولان نهیب می زنند و خواستار تمرکز بر عمل مسؤولانه به جای صرفا حرف زدن هستند.


به گزارش قم نیوز شرایط بازار و افزایش سرسام آور قیمت کالاها و خدمات، نکته ای است که اگر این روزها از زبان تعداد زیادی از مردم هم شنیده نشود، به وضوح با چشم دیده و با گوشت و پوست لمس می شود.

این بی ثُباتی نسبی در شرایط فعلی، نوعی نگرانی از آینده را نیز در بین مردم ایجاد کرده و آن ها از خود می پرسند فردا چه خواهد شد؟

در این شرایط، انتشار سخنان، پیام ها و نامه های دردمندانه برخی از مراجع معظم تقلید قم حاوی نکات دقیقی است که توجه جدی به مفاد آن ها برای همه مردم و مسؤولان درس آموز خواهد بود، مفادی که نقاط مشترک فراوانی مانند «لزوم توجه جدی به کف بازار و خواسته های به حق مردم بویژه برنامه ریزی برای ثبات قیمت ها»، «ضرورت عدم دلبستگی مسؤولان به خارج از مرزها و گِرِه نزدن سرنوشت کشور به تحریم ها» و «لزوم برنامه ریزی برای برون رفت از وضعیت فعلی بویژه در زمینه مسائل معیشتی مردم» در خود دارد.

 

نکته نخست و شاید مهم ترین نکته درباره دلسوزی های اخیر مراجع عظام تقلید آن است که ایشان در سخنان و پیام های خود به صراحت اشاره کرده اند که در برابر این وضع سکوت نکرده و سکوت نخواهند کرد و تذکر مکرّر به مسؤولان را وظیفه خود می دانند.

آیات عظام همچنین به این نکته هم اشاره دارند که در نامه های مردم به ایشان چنین عنوان شده که مراجع سکوت کرده اند و تذکر نمی دهند، در حالی که چنین نیست.

در این جا باید به این نکته مهم نیز توجه داد که ضرورت توجه ویژه مسؤولان به وضعیت معیشت مردم، بویژه اقشار ضعیف و کم درآمد، نکته ای نیست که در همه این روزها و سال ها از یاد مراجع معظم تقلید رفته باشد و آنان بارها و در دیدار با مسؤولان خُرد و کلان، لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین بهبود وضع معیشتی مردم را یادآور شده اند و همچنان یادآور می شوند.

 

چرا مسؤولان شفاف و صریح با مردم سخن نمی گویند؟

از دیگر نکات کلیدی سخنان و پیام های اخیر مراجع تقلید قم، اشاره به این پرسش است که چرا مسؤولان در قبال این وضعیت، خونسردند و حتی اظهار شرمندگی نمی کنند؟!

این نکته را می توان این گونه شرح و بسط داد که چرا مسؤولان در این شرایط خاص و خطیر، وضعیت را به روشنی برای مردم تشریح نمی کنند و چرا با آنان به شفافیت و صراحت سخن نمی گویند؟ آیا آنان برنامه و تدبیری برای خروج از این وضعیت ندارند که با مردم سخن نمی گویند و آنان را به همیاری و بسیج همگانی برای برون رفت از این وضعیت فرا نمی خوانند؟

متأسفانه باید گفت در این شرایط نه تنها مسؤولان کلان با مردم سخن نمی گویند که به تعبیر برخی از آیات عظام، برخی مسؤولین با پرداختن به مسائلی مانند افتتاح پروژه ها و یا آمار برخی موفقیت ها - که در جای خود قابل تقدیر است - عملاً خود را از زیر بار مسؤولیت سنگین گرانی های سرسام آور کنار می‌کشند!

البته این تذکرات اخیر مراجع تقلید قم تنها به مسؤولان دولتی هم  نیست و همه قوای کشور را در بر می گیرد که چرا جز انتقاد، راهکارهای عملی ارائه نمی دهند و حتی بعضاً به امور حاشیه ای می‌پردازند.

و اما از دیگر نکات مورد توجه آیات عظام در این پیام ها و نامه های اخیر اشاره به این مسئله است که در این وضعیت نظارت ضعیف، برخی سودجویان نیز سوء استفاده می کنند و سیلی به روی هموطنان ضعیف خود می زنند؛ به بیان دیگر بخشی از وضعیت فعلی، حاصل عملکرد نادرست تعدادی از مردم است که متأسفانه به یکدیگر رحم نمی کنند و در واقع، از فقدان نظارت کافی دستگاه های ناظر سوء استفاده می کنند.

 

چه باید کرد؟

سخن آخر این پیام های و نامه های دلسوزانه اخیر آیات عظام قم اشاره ای به راهبرد برون رفت از وضعیت فعلی است، آن جا که همه مسؤولان و مردم باید دست در دست هم دهند و به جای سخن، بر عمل بیفزایند، یعنی در شرایطی که صرفا انتقاد و یا اعتراض جواب نمی دهند، باید همه مسؤولان عوامل گرانی را پیدا کنند و با توجه به محدودیت های موجود همچون تحریم های ظالمانه، راهکارهای مناسبی برای خروج از این وضع نابسامان ارائه دهند.

نکته پایانی نیز این که بر اساس حُکم عقل و شرع و بویژه در شرایط خاص و خطیر کنونی، دامن زدن به انتشار مطالب ناامیدکننده و فتنه برانگیز بویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی – که متأسفانه آگاهانه یا ناآگاهانه توسط برخی از مردم نیز دنبال می شود – قطعا نتیجه مطلوبی به بار نمی آورَد و حتی می تواند به فرجامی مانند یأس عمومی و افسردگی اجتماعی بینجامد.

بر همین اساس است که مراجع معظم تقلید چنین تذکر داده و می دهند که افراد نمی توانند به این بهانه که نویسنده یا تهیه کننده این گونه مطالب نیستند و فقط اقدام به بازنشر آن می کنند، ذمّه خود را بریء بدانند و چنان چه این موارد موجب گسترش حالت شکست یا ناامیدی یا فتنه انگیزی در میان مردم جامعه و امت اسلامی شود – که غالبا چنین است – هم تهیه، هم انتشار و هم بازنشر آن مسؤولیت شرعی دارد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 90309

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/90309/مراجع-تقلید-همدردی-مردم-سخنی-مسؤولان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir