سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : 91251
منبع : خبرگزاری تسنیم

ارتباط مستقیمی میان سطح بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد

قم نيوز : معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم گفت: ارتباط مستقیمی میان سطح بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جوامع وجود دارد.
ارتباط مستقیمی میان سطح بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد
ارتباط مستقیمی میان سطح بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارد
به گزارش قم نیوز بیژن سلیمان پور ظهر امروز در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی که در سالن جلسات معاونت سیاسی استانداری برگزار شد، اظهار داشت: علم و دانش جایگاه مهمی در تاریخ تمدن این سرزمین داشته است و در سال 38 نیز اداره تعلیمات فرهنگی شکل گرفت پدران و مادران ما از طریق اکابر درس می‌خواندند اما توجه انقلاب اسلامی به ریشه‌کن شدن بی‌سوادی چشمگیر بود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم افزود: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، توجه خاصی به سوادآموزی شکل گرفت و یکی از اولویت‌های مهم تشکیل نهضت سوادآموزی و توجه به آموزش بود.

وی تصریح کرد: تشکیل نهضت سواد آموزی مد نظر رهبر انقلاب امام نشان می‌دهد تاریخ تمدن و انقلاب و دین بر این بوده است که در جهت رشد و توسعه و زدودن گرد و غبار جهل و از میان رفتن نادانی و پسرفت و نابودی استثمار و استبداد و خشونت باید به ارتقای سطح آگاهی در جامعه پرداخت چرا که جهل و بی‌سوادی در بسیاری از کشورها، زمینه استثمار انسان‌ها را فراهم می‌کند.

سلیمان پور بیان کرد: ، خوشبختانه از تاریخ تشکیل سوادآموزی دستاوردهای زیادی را شاهد هستیم، تکلیف این سازمان پرداختن به وضعیت موجود است تا فاصله گرفتن از آمار بی‌سوادی را در پیش گیریم، باید برای رسیدن به دنیایی بدون بی‌سوادی تلاش کرد، هر چند معنای سواد در ملل متحد تغییر کرده و فقط خواندن و نوشتن را شامل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: برای داشتن یک زندگی خوب باید سواد رایانه‌ای و سواد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و سواد رسانه‌ای داشت، بی‌سوادی مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده و ارتباط مستقیمی میان سطح بی‌سوادی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جوامع وجود دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم خاطرنشان کرد: امروز باید در جهت افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه تلاش و کارگاههای آموزشی برای اقشار مختلف برگزار کرد، اگر امروز جامعه این قدر تحت تاثیر جریان‌های دروغ شبکه‌های ضد انقلاب قرار می گیرد به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای است.

وی گفت: بسیاری از خانواده‌ها امروز تحت تاثیر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای قرار می‌گیرند و چه بسا زندگی‌ها که متلاشی می‌شود؛ در جامعه دینی نباید طلاق را عادی جلوه داد تا جایی که زوجین برای رهایی از مشکلات، به راحتی طلاق بگیرند و با ایجاد جذابیت‌های کاذب، فروپاشی خانواده‌ها رقم بخورد.

سلیمان پور افزود: در آخرین سرشماری دو میلیون نفر در کشور اظهار بی‌سوادی کرده بودند که 4 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دادند، اگر چه در سالهای اخیر در دنیا به دستاوردهای علمی زیادی در کشور دست یافته‌ایم و فرزندان ما در عرصه‌های علمی درخشیده‌اند، اما باید به طور کامل بی‌سوادی را از میان ببریم.

وی تصریح کرد: 75 درصد جمعیت بی سواد دنیا در ده کشور زندگی می‌کنند که عمدتا جغرافیای آسیای شرقی و خاورمیانه را در برمی‌گیرد و در این مناطق جهل و تحجر و گروههای افراطی چون داعش بیشتر دیده می‌شود که محصول بی‌سوادی و جهل علم ستیزی است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم بیان کرد: دین اسلام همواره بر جستجوی علم و دانش تاکید دارد و این سناریوی نخ نمایی است که تصور می‌کنند دین مخالف علم است، در حالی که دین برپایه علم بنا شده است و اعلام موجودیت اسلام با خواندن بود.

وی عنوان کرد: بسیاری از دشمنان تلاش کردند تا جامعه دینی را کم سوادترین افراد بدانند، در حالی که بصیرت دینی رهبری و مراجع بسیار خردمندانه بوده و بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کرده و نشان داده‌اند که دین و علم منافاتی با هم ندارد.

سلیمان پور اظهار داشت: در چند دهه اخیر سطح آموزش در میان دانش آموزان بالا رفته و بی‌سوادی در آنها بسیار پایین است، اما هنوز دانش آموزانی داریم که از تحصیل محروم هستند و باید بر آن تمرکز کنیم زیرا شایسته نیست فرزندی از این آب و خاک از تحصیل محروم بماند.

وی گفت: برای از میان رفتن بی‌سوادی باید افقی را در نظر بگیریم و شمارش معکوسی را آغاز کنیم و با بسیج و همراهی دستگاهها و احصای یک آمار دقیق، میان تعداد کلاس‌ها و جمعیت بی‌سواد، تناسب ایجاد شود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم افزود: همه باید پای کار باشند و با دل و جان همراه سوادآموزی باشیم جمعیت بی سواد در جامعه هدف خود را در بیاوریم تا بتوانیم در زمان‌بندی مناسب و افقی مشخص تعداد بی‌سوادان را کاهش دهیم، در این میان مشارکت تشکل‌ها و سمن‌ها اهیمت زیادی در سوادآموزی دارد.

وی تاکید کرد: سمن‌ها نباید تک‌بعدی باشند و باید همه مسائل را در نظر بگیرند و فقط روی برخی از آسیب‌ها تمرکز نکنند و توازنی ایجاد شود و همه به صحنه بیایند، در سطح جهانی بسیاری از سازمان‌های غیردولتی و مردمی نقش مهمی در سوادآموزی دارند و با هزینه کمتری انجام می‌شود، با مطالعات وسیع بر روی سمن‌های قم، افراد علاقه مند و پای کار را به میدان بیاوریم.

سلیمان پور عنوان کرد: بی‌سوادی دارای رنج و درد بسیاری است، باید به سطح مطلوبی از سلامت و آسایش و صلح در ریشه کن شدن بی سوادی و ارتقای علم در جامعه برسیم، ما در ایران دارای فرهنگ غنی در مهرورزی هستیم و می توانیم اثرگذار باشیم.

وی اظهار داشت: آموزش نیاز به بالا رفتن آستانه صبر و تحمل دارد، باید در جامعه آستانه تحمل را افزایش داد، تمرکز بی‌سوادی نباید در یک منطقه باشد و ما نیاز به کار جهادی و دینی داریم و در هر زمینه‌ای ظرفیت را پای کار بیاوریم تا دین خود را نسبت به جامعه ادا کنیم و به افق و هدف اصلی یعنی ایرانی عاری از بی سوادی دست یابیم.

اخذ رتبه برتر باسوادی در قم به مدت 5 سال متوالی در کشور

همچنین حجت الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا در این جلسه اظهار داشت: سواد‌آموزی از اولویت‌های مهم ملی و جهانی و از شاخص‌های توسعه کشورها به شمار می‌رود و از آموزه‌های دین مبین اسلام و جزء بایدهای مهم در فعالیت‌ و برنامه‌های جمهوری اسلامی است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ما را به سوادآموزی مکلف کرده است؛ در آستانه روز جهانی سواد آموزی در 18 شهریور امیدواریم بتوان با حمایت مسئولان و حضور موثر و مشارکت جدی مردم و افراد محروم از سواد قدم های بهتر و موثرتری برای سواد‌آموزی استان قم برداریم.

وی تصریح کرد: شعار امسال یونسکو برای سواد آموزی آموزش و یادگیری سواد در بحران کووید 19 و بعد از آن است، به همین دلیل برنامه‌های مختلفی از جمله تجلیل از سواد آموزان در طرح آموزش مقدماتی کار با رایانه برای سومین سال در قم را در دستور کار داریم.

 قاسمی‌نیا بیان کرد: همچنین تجلیل از آموزش‌دهندگان در تولید فیلم کوتاه در فضای مجازی و تقدیر از سواد آموزان برتر شرکت کننده در مسابقات آموزشی و فرهنگی و علمی و تجلیل از برگزیدگان پرسش مهر ریاست جمهوری در قالب انشاء نویسی سال قبل از دیگر برنامه‌هاست.

وی عنوان کرد: از 28 شهریور کلاس گذاری برای بی سوادان و کم سوادان را در دست اجرا داریم و ثبت نام از افراد بی سواد به دلیل شیوع ویروس کرونا با حفظ دستورالعمل بهداشتی و فاصله گذاری را آغاز کرده‌ایم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: در برنامه‌های خود سه اولویت مهم را محور قرار داده‌ایم که شامل آموزش فرد به فرد و آموزش طرح خودآموز و تشکیل کلاس‌های گروهی است، البته کلاس‌ها با حداکثر ده نفر سواد آموز در رعایت پروتکل‌ها شکل می‌گیرد، چرا که حفظ سلامت و بهداشت خانواده در اولویت اول است.

وی افزود: برنامه تلویزیونی لوح و قلم از مهرماه از تلویزیون پخش می‌شود همان طور که در هفت ماه گذشته نیز از شبکه قم پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

قاسمی‌نیا گفت: در فضای مجازی تولیداتی در حال آماده سازی برای استفاده از سواد‌آموزان است و برای اولین بار در کشور از ظرفیت رادیو برای آموزش دوره سواد آموزی به منازل هم‌استانی ها استفاده می‌کنیم.

وی عنوان کرد:رهبر انقلاب می‌فرمایند بی‌سوادی یک آفت برای یک ملت است، وقتی انسان از سواد محروم باشد از یک عالم و جهان محروم است و به طور کلی رشد و توسعه کشور با افراد با سواد سریع تر از کشورهایی است که سواد پایینی دارند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: برای اولین بار توافق نامه‌ای برای تعدادی از اتباع انجام شده است و در این باره اقدامات خوبی شکل گرفت، ما در هر کجا بتوانیم سوادآموزی تشیکل می‌دهیم یکی از نشانه های اراده حرکت به سمت سوادآموزی است.

وی در ادامه اظهار داشت: حدود یک میلیارد بی سواد و بازمانده از تحصیل در دنیا هستند و از هر سه نفر بی سواد در سطح جهان دو نفر را بانوان تشکیل می دهند، همچنین 67 میلیون کودک در جهان در سنین ابتدایی هنوز وارد مدرسه نشده‌اند.

حجت الاسلام قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: آمار در قم نشان می‌دهد که بی‌سوادی در ایران به طور چشمگیری کاهش یافته است و در فاصله سال 90 تا 95 حدود 3 درصد رشد داشته ایم و در استان قم از سال 90 تا 98 تا 3.5 درصد رشد باسوادی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در گروه سنی 6 سال به بالاتر به 91 درصد و در گروه سنی 10 تا 49 سال به 97.5 درصد باسوادی در قم رسیده ایم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: خوشبختانه برای پنجمین سال متوالی با ارزیابی عملکرد از فعالیت معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم توسط سازمان سواد آموزی دارای رتبه برتر و قابل تقدیر شده‌ایم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchzinw.23nzmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما