کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک بام و دو هوا برای صادرکنندگان

خبرگزاری فارس , 12 مهر 1399 ساعت 19:38

تولیدکنندگان حلال‌های هیدروکربنی ایران معتقدند تلاطم‌های ارزی اخیر در کشور این بخش از صنعت را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است.


به گزارش قم نیوز عناوین پرمعنا و آینده‌نگری که رهبر معظم انقلاب با موضوع «رونق تولید» بر سال 1398 و «جهش تولید» بر سال 1399 نهاد و کلید حل مشکلات اقتصادی را توسعه تولید ملی توصیف کرد، ذهن‌ خسته و روحیه از دست رفته بسیاری از تولید کنندگان کشور را احیا و بار دیگر آنها را به آینده امیدوار کرد.

در واقع با امیدی که فرمایش‌های گران‌بهای مقام معظم رهبری در جامعه ایجاد کرد، بسیاری از کارخانه‌های راکد از تعطیلی درآمد، ظرفیت تولید برخی واحدها افزایش یافت، شرکت‌های دانش‌بنیان به میدان آمدند و گام‌های جدّی در پژوهش و تحقیق به ‌عنوان سرچشمه تولید برداشته شد تا ایران اسلامی علیرغم تداوم دشمنی‌های آمریکا و با وجود تحریم‌های سنگین همچنان روی پای خود بایستد.

رهبر انقلاب با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، بر استفاده حساب شده از بازار فروش 80 میلیونی داخل کشور و ارتباط با فروش و بازارهای خارجی برای رفع مشکلات اقتصادی و تبدیل تهدیدهای تحریم به فرصت برای آبادانی کشور نیز توصیه کرده‌ و از دست‌اندرکاران این امر خواسته‌ به شکلی عمل کنند که با جهش تولید، در زندگی مردم نیز تغییر محسوس ایجاد شود.

 اعتراض تولیدکننده‌های هیدروکربن‌های نفتی به اصلاحات بانکی

اما ظاهرا برخی مسائل اقتصادی در کشور از جمله اصلاحات بانکی این روزها در روند تولید موانعی ایجاد کرده و نگرانی برخی تولید کننده‌ها را به دنبال داشته، چنانکه انجمن تولید کنندگان هیدروکربن‌های نفتی آن را برای صادرات و تولید در کشور یک تهدید بزرگ می‌داند.

اصل ماجرا به تصمیم اخیر بانک مرکزی باز می‌گردد که برای خرید ارز صادراتی از صادرکننده در سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی سقف معامله را در نظر گرفته اما در بورس کالا که محل تهیه مواد اولیه است سقف رقابتی 10 درصد را حذف کرده و این موضوع سبب شده تا مواد اولیه از سوی عرضه کننده‌ها و خصوصا عرضه کنندگان مواد اولیه فرآورده‌های نفتی به هر قیمتی که سلیقه آنها است به تولید کننده فروخته شود.

بانک مرکزی از روز دوشنبه گذشته روی عرضه ارزهای نیما سقف گذاشته که تولید کنندگان معتقدند به دنبال این تصمیم، اختلافی هزار تومانی در معاملات درهمی نسبت به بازار آزاد ایجاد شده و این یک تهدید برای صادرات به شمار می‌رود زیرا در این شرایط صادر کننده مجبور است ارزی را که بانک مرکزی می‌خواهد بگیرد و این ارز را در سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی بنا بر دستوری که بانک مرکزی می‌دهد ارائه کند.

 وجود مانع بزرگ در تحقق فرمایش رهبر انقلاب

این تصمیم بانک مرکزی اکنون شرایطی ایجاد کرده که بر اساس آن تولید کنندگان برای خرید و تامین مواد اولیه در راستای تولید و نهایتا صادرات ناگزیرند به سراغ بورس رفته و مواد اولیه مورد نیاز خود را به هر قیمتی و گاها تا 30 درصد رقابت خریداری کنند که از نگاه کارشناسان اقتصادی و تولید کننده‌ای که صادر می‌کند و یا کالای خود را به صادر کننده عرضه می‌نماید متحمل خسارات  مالی زیاد از ناحیه برگشت ارز می‌شود و این اتفاق یک مانع بزرگ در تحقق فرمایش رهبر انقلاب یعنی «جهش تولید» است.

انجمن تولید کنندگان هیدروکربن‌های نفتی که از سال 1395 با عضویت بیش از 25 شرکت تولیدی فعال، زیر نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران فعالیت می‌کند و به شکل صنفی، حرفه‌ای و تخصصی به منظور بهبود محیط کسب و کار اعضا و توسعه صنعتی فعالیت دارد به این موضوع اعتراض دارد و نقطه نظر مشترک اعضای انجمن این است که اصلاحات بانکی به شکل کنونی یک تهدید بزرگ برای تولید و صادرات کشور محسوب می‌شود و سیاست جدید بانک مرکزی در موضوع گذاشتن سقف در ارز نیمایی نه تنها جهش تولید را محقق نمی‌کند بلکه برای تولید و صادرات کشور یک تهدید بزرگ است.

خطر نابودی «تولید و صادرات» کشور را تهدید می‌کند

درد دل تولید کنندگان نفتی این است که از آن طرف در بورس کالا، کالاهایی که به عنوان مواد اولیه عرضه می‌شود تماما بر اساس بازار آزاد است، در واقع بانک مرکزی نرخ نیمایی را علم می‌کند که بگوید بورس کالا پایه قیمت‌های مواد اولیه و بر اساس ارز نیما است، در حالی که عملا به دلیل رقابت سنگینی که به سبب عرضه قطره چکانی مواد اولیه در بورس می‌شود، این قیمت‌ها گاها 30 تا 40 درصد بالا می‌رود و با یک محاسبه دقیق، قیمت واقعی خرید مواد اولیه بالای قیمت‌های منطقی و معقول در می‌آید.

تولید کنندگان هیدروکربن‌های نفتی معتقدند بانک مرکزی از یک طرف توصیه به خرید با ارز آزاد می کند و از سوی دیگر فروش ارز را به سامانه نیما الزامی می داند .

این تولید کنندگان همچنین معتقدند با تجربه‌ای که از سال‌ها فعالیت اقتصادی و تلاش در تولید و صادرات دارند، این داستان بانک مرکزی باعث می‌شود تولید و تمام صادرات کشور، ظرف یکی دو ماه آینده در خطر نابودی قرار گیرد مگر اینکه قیمت خوراک به نسبت ارز در بورس کالا منطبق شود.

 نامه انجمن تولید کنندگان نفتی به مسوولان کشور

این انجمن که مسوولیت دبیر کلی آن را سیدمحمود رضائیان بر عهده دارد در پیگیری این موضوع نامه‌ای خطاب به دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر همتی رئیس بانک مرکزی، دکتر پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دکتر عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و کارگروه رفع موانع جهش تولید نوشته و در آن ضمن اشاره به تلاطمات ارزی اخیر در کشور و خطر فروپاشی این بخش از صنعت نفت به دلیل عدم حمایت دولتی و فقدان مدیریت هدفمند و راهبردی‌ اعتقاد دارند، عارضه‌ای که در لایه‌های مختلف اقتصادی در حال وقوع است مغایر تمامی دورنماها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر جهش تولید است و تلاطمات ارزی در چند سال اخیر همانند زلزله‌هایی مداوم بنیان‌های اقتصادی کشور را در معرض تهدید قرار داده ولی به همت تولید کنندگان به عنوان سربازان جنگ اقتصادی جاری و با همیاری و عزم راسخ مسئولان نظام در تصمیم‌گیری کلان راهبردی، به موقع و آینده‌نگرانه مطابق ضرورت‌های موجود، پاسخ مشخص در این مورد قابل وصول است.

اعضای انجمن تولید کنندگان هیدروکربن‌های نفتی در پایان از مسوولان کشور خواستار حل اساسی و بنیادین این مجموعه از مشکلات شده‌اند.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 91759

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/91759/یک-بام-دو-هوا-صادرکنندگان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir