دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 91804
منبع : خبرگزاری تسنیم

دریاچه نمک برکت خدادادی برای مردم قم است/وجود 27 نوع ماده معدنی

قم نيوز : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: اگر از وجود دریاچه نمک به‌درستی بهره‌برداری شود برکتی بزرگ و داشته‌های معدنی با اشتغال‌زایی بالا را برای استان رقم خواهد زد.
دریاچه نمک برکت خدادادی برای مردم قم است/وجود ۲۷ نوع ماده معدنی
دریاچه نمک برکت خدادادی برای مردم قم است/وجود ۲۷ نوع ماده معدنی
محمود سیجانی با اشاره به وضعیت معادن استان در ایجاد اشتغال اظهار داشت: دریاچه نمک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن استان دارای ذخایر فلزی باارزشی است به‌گونه‌ای که تنوع مواد معدنی در این دریاچه ارزش دلاری بسیار بالایی دارد که در سال 85 شرکت ملی فولاد ارزش ریالی دریاچه را 20 میلیارد اعلام کرد که باید نسبت به ظرفیت‌های آن در بحث فرآوری این دریاچه نیز توجه بسیاری صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: دریاچه نمک با وسعت 2400 کیلومترمربع در شرقی‌ترین نقطه بین استان‌های سمنان، اصفهان و قم مشترک است و   در آن علاوه بر نمک طعام، بیش از 27 نوع ماده معدنی وجود دارد که به‌مراتب از ارزش فرآوری بسیار بالایی برخوردار است.

وی دریاچه نمک قم را ثروت و برکتی خدادادی برای مردم استان دانست و افزود: پیش‌ازاین وجود دریاچه نمک عاملی بر شوری خاک و آب استان تصور می‌شد، درحالی‌که اگر از این نعمت به‌درستی بهره‌برداری شود برکتی بزرگ و داشته‌های معدنی با اشتغال‌زایی بالا را برای استان رقم خواهد زد.

دریاچه نمک، طیف گسترده‌ای از منابع تمام‌نشدنی

به گفته سیجانی دریاچه نمک دارای طیف گسترده‌ای از منابع تمام‌نشدنی است، چراکه با خاصیت زایشی این دریاچه، هر چه از منابع آن استخراج و برداشته شود با ریزش هر بارانی دوباره به آن بازمی‌گردد اما به دنبال آن هستیم تا علاوه بر نمک طعام از دیگر املاح این ثروت بزرگ بهره‌برداری شود.

وی عناصر استراتژیک منیزیم، پتاس و لیتیوم را از دیگر املاح دریاچه معرفی کرد و گفت: هرکدام از این عناصر در تولید صنایع فولادی، کالاهای الکترونیک، صنایع شوینده و آرایشی بهداشتی نقش و کاربرد بسیار مهمی دارند که در این مسیر بهره‌برداری بهینه از این منبع غنی هدف‌گذاری شده است.

    وی بخشی از معادن استان را علاوه بر مصارف ساخت‌وساز، در صنایع پتروشیمی و پزشکی نیز پرکاربرد دانست و افزود: یکی از معادن  بزرگ کشور معادن منگنز قم و در بحث معادن گچ و آهک نیز توانستیم سرآمد عمل کنیم اما هدف بهره‌مندی از ذخایر معدنی به نحو عالی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان کلام راهبردی مقام معظم رهبری درزمینهٔ «جایگزینی معادن بر نفت» خاطرنشان کرد: معادن به‌عنوان منبعی در ایجاد اشتغال، صادرات، عدم وابستگی به واردات و تأمین خوراک صنایع مادر و صنایع متوسط و کوچک نقش‌آفرینی بسیاری دارند.

فراوری در جوار معادن، گشایشی در اجرای سیاست‌های فرآوری

وی تداخل شعاع 120 تهران با حوزه جغرافیایی قم را علت عدم فرآوری بسیاری از معادن دانست و گفت: فرآوری برخی از مواد معدنی ما در محور قم- تهران قرار دارد، بنابراین موضوع در شورای معادن استان مطرح شد و درنتیجه معادن از این محدودیت استثنا و فرآوری در جوار معادن تصویب شد.

به گفته سیجانی، فرآوری در جوار معادن، گشایشی در راستای اجرای سیاست‌های فرآوری معادن است، چراکه به دنبال تحقق آن، ترددهای اضافه که سبب مصرف انرژی، آلودگی زیست‌محیطی و تحمیل هزینه‌های تولید در این زمینه می‌شود کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی 2 درصد از معادن کشور را متعلق به استان قم دانست و یادآور شد: بامطالعه ژئوفیزیک هوایی که با استفاده از مدرن‌ترین روش شناسایی مواد معدنی بدون هیچ‌گونه تخریبی در سطح زمین انجام می‌شود یافته‌ها و عناصر معدنی باارزشی که شاخص توسعه‌یافتگی است را به دست آوردیم.

به گفته رئیس سازمان صمت استان باوجود فرآوری اکتشافات معدنی، گمانه‌زنی‌ها و شناسایی پتانسیل‌های معدنی باارزشی چون طلا، مس و آهن، استان قم با کسب رتبه 27 در بهره‌برداری اکتشافات زمین‌شناسی نتوانست به مرحله خوبی دست پیدا کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbawb9.rhb8gpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما