سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : 91827
منبع : خبرگزاری فارس

«مقاومت» و «عقلانیت» دو بال مقابله با دشمنان

قم نيوز : دومین نشست علمی «اربعین و امت سازی، از خودسازی تا تمدن سازی» به عنوان یکی از نشست های علمی هفتمین کنگره بین المللی «اربعین مِن المَعهد مع الحسین (ع) حتّی اللّقاء» در قم برگزار شد.
«مقاومت» و «عقلانیت» دو بال مقابله با دشمنان
«مقاومت» و «عقلانیت» دو بال مقابله با دشمنان
به گزارش قم نیوز در نشست علمی «اربعین و امت سازی، از خودسازی تا تمدن سازی»که بعدازظهر امروز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حوزه علمیه قم برگزار و از طریق فضای مجازی پخش شد، حجت الاسلام سید کاظم سیدباقری با اشاره به مفهوم و مراحل صبر، مُصابره و مُرابطه در متون دینی و بویژه قرآن کریم بیان کرد: باید گفت بعد از مرحله صبر و استقامت و پایداری که بیشتر امری فردی است می توان به مرحله مُصابره یعنی صبر گروهی همراه با یکدیگر رسید و از آن جا به سوی مرابطه یعنی به وجود آوردن یک رابطه و حرکت جمعی عقلانی صعود کرد.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه این حرکت جمعی عقلانی را نشانه ای از اراده و توان جامعه و دولت اسلامی برای ایستادگی در برابر دشمن دانست و افزود: در حقیقت از مسیر صبر و مصابره و مرابطه است که می توان به مصلحت و سعادت فردی و اجتماعی دست یافت.

سیدباقری همچنین این عقلانیت برآمده از حرکت جمعی اهالی اسلام را هم واقع گرایانه و هم آرمان گرایانه عنوان کرد و گفت: باید در این مسیر فرصت ها و چالش های خود را بشناسیم و در یک روند معقول و گفتگومحور، رفتارهایی عاقلانه از خود نشان دهیم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: این مسیر تعیین می کند که باید از عقلانیت و ایستادگی در برابر قدرت دشمنان بهره بُرد و در عین حال به دنبال به دست آوردن منافع خود بود، همان گونه که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در این سال ها به دنبال آن بوده است.

همچنین در ادامه این نشست، علی العبودی به عنوان نماینده کتائب حزب الله عراق در سخنانی به زبان عربی به نقش گروه های مقاومت عراقی در برابر اشغالی آمریکایی اشاره کرد و گفت: سه مرحله «سقوط صدام و اشغال عراق توسط آمریکا»، «اشغال عراق توسط داعش و خروج نیروهای آمریکایی» و «پایان داعش و ورود مجدّد نیروهای اشغالگر آمریکایی» در این سال ها در عراق دیده شده که یکی بعد از دیگری به وقوع پیوسته اند.

وی افزود: اشغالگران آمریکایی در زمان ورود خود به عراق فکر نمی کردند که با مقاومت مردم عراق رو به رو شوند، در حالی که عملیات های جهادی کتائب حزب الله و در ادامه تشکیل دیگر گروه های مقاومت در عراق سبب شد تا بخشی از نیروهای اشغالگر مجبور به عقب نشینی شوند.

العبودی با بیان اینکه این عقب نشینی در ظاهر به عنوان یک قرارداد بین آمریکا و عراق مطرح می‌شد اما در حقیقت نوعی شکست برای آمریکا بود اضافه کرد: مرحله دوم مورد اشاره بنده، ورود داعش به عراق است که اگرچه با خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی همراه است، اما در حقیقت باید آن را ادامه همان پروژه اشغال آمریکایی دانست، چراکه منافع آمریکا در آن مقطع ایجاب می کرد که به ظاهر از عراق خارج شوند و داعش را جایگزین خود کنند.

وی ادامه داد: داعش کم کم توانست 80 درصد خاک عراق را به اشغال خود در آورد و به 50 کیلومتری بغداد و 120 کیلومتری کربلا برسد، تا آن جا که بسیاری از سیاسیون کیف های خود را برداشتند و پا به فرار گذاشتند.

 

شکست داعش از فتوای آیت الله سیستانی

نماینده کتائب حزب الله عراق سپس به نقش ویژه فتوای جهاد آیت الله سیستانی در اوج خوف داعش اشاره کرد و گفت: این فتوا و تشکیل حشد شعبی و گروه های مقاومت در کنار حضور مهم جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم و دولت عراق و بویژه نقش ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سبب شد تا ترمز داعش کشیده شود

وی تصریح کرد: ملت و دولت عراق نقش مهم جمهوری اسلامی را در این مقطع فراموش نمی کنند و این همیاری تا پایان تاریخ در اذهان عراقی ها باقی خواهد ماند.

العبودی در عین حال اظهار کرد: پایان داعش در عراق با اشغال دوباره توسط آمریکا همراه شد، اما گسترش فرهنگ مقاومت و نقش ویژه گروه های جهادی در عراق سبب شده تا اکنون روزانه یک عملیات علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق تدارک دیده شود، عملیات های مهمی که متأسفانه رسانه های جهان اسلام در بازتاب آن ها با قدرت عمل نمی کنند.

 

حضور نماینده سازمان ملل در عراق مقدمه اخراج آمریکا از منطقه

وی تأکید کرد: خسارت های فراوان به نیروهای اشغالگر سبب شده تا اخیرا نماینده سازمان ملل به خدمت معاون حشد الشعبی عراق برسد و از وی توقف عملیات ها علیه آمریکایی ها را خواستار شود و چنین بیان دارد که ادامه توقف این عملیات ها، خروج آمریکا از عراق خواهد بود.

العبودی در پایان بیان داشت: تردیدی نیست که برکت خون شهدای مقاومت سبب پایان اشغال عراق توسط آمریکایی ها و در نهایت اخراج آنان از کل منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgu79y.ak9qx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما