شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 92034
منبع : خبرگزاری فارس

اجرای طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک

قم نيوز : رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از اجرای طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک خبر داد.
اجرای طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک
اجرای طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک
به گزارش قم نیوز محمدتقی کاظم‌زاده امروز پیگیری طرح استحصال شورابه‌های دریاچه نمک را یکی از برنامه‌های جهش تولید بخش معدن استان ذکر و اظهار کرد: دریاچه نمک حوض السلطان در کنار اتوبان قم ـ تهران است و کسانی که در این مسیر تردد می‌کنند می‌توانند این دریاچه را مشاهده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این دریاچه تنها برداشت نمک سطحی صورت می‌گیرد و در سال حدود 100 هزار تن برداشت انجام می‌شود.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه تصفیه نمک به طور عمده به خارج از استان و کارخانجات پتروشیمی منتقل می‌شود، گفت: دریاچه نمک بزرگ یکی از منابع، ذخایر و پالایشگاه معدنی استان است که بین سه استان قم، سمنان و اصفهان واقع شده است.

وی عنوان کرد: دریاچه نمک با مساحتی حدود  2 هزار و 300 تا 2 هزار و 400 کیلومتر مربع پس از دریاچه اورومیه بزرگترین دریاچه نمکی کشور است.

وی گفت: ذخایر با ارزش و استراتژیک در این دریاچه شناسایی شده که به عنوان مثال 32 میلیون تن ذخایر منیزیم، 150 میلیون تن ذخایر پتاس و سایر منابع و ذخایر معدنی مانند لیتیوم، بور و سایر مواد معدنی با ارزش و استراتژیک در این دریاچه وجود دارد.

کاظم‌زاده با بیان اینکه پروانه دریاچه از سال 84 به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی صادر شده است، گفت: پیگیری‌های متعدد صورت گرفته و در نهایت شرکت تهیه و تولید در سال 95 سرمایه‌گذاری هولدینگ معدنی را از طریق مناقصه انتخاب و به عنوان سرمایه‌گذار معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار در طول دو سال گذشته مطالعات جامعی انجام داده و اکنون در مرحله احداث کارخانه است.

رئیس اداره معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به تصمیم‌گیری در آخرین جلسه شورای معادن استان گفت: تصمیم بر این اساس بود در صورتی که سرمایه‌گذار دریاچه نمک در محدوده جغرافیایی استان قم تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشد فعالیت خود را ادامه دهد و در غیر این صورت از سوی استان قم نسبت به فراخوان سرمایه‌گذار اجرای طرح استحصال شورابه دریاچه نمک قم به صورت مستقل اقدام خواهد شد.

 انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchkvnw.23nixdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما