شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : 92148
منبع : خبرگزاری فارس

«کرونا در دایره پرسمان» منتشر شد

قم نيوز : کتاب «کرونا در دایره پرسمان» شامل پرسش و پاسخ هایی در موضوع کرونا و از منظر قرآنی، حدیثی، کلامی، تاریخی، اخلاقی، مشاوره ای و فقهی به بازار نشر عرضه شد.
«کرونا در دایره پرسمان» منتشر شد
«کرونا در دایره پرسمان» منتشر شد
به گزارش قم نیوز این کتاب به همت بوستان کتاب (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) و مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی سامان یافته و مجموعه ای از پرسش ها و پاسخ ها درباره همه گیری ویروس کرونا و نقش دین در کارزار بحران است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «با آغاز داستان کرونا (کووید19) جهان با پدیده ای شگفت، پیچیده و چالش برانگیز مواجه شد.

این بیماری جدید در مدت نسبتا کوتاهی به دل مشغولی مشترک و بلکه نگرانی و ترس مشترک انسان ها در مناطق مختلف تبدیل شد، نگرانی هایی که در موارد بسیاری خطرناک تر از خود بیماری بود.

در بحبوحه این ماجرا، کارکردهای دین و انتظار بشر از دین چونان یک پرسش برای مردمان رخ نمود که می بایست پاسخی در خور می یافت ... .»

«کرونا در دایره پرسمان» شامل پرسش و پاسخ های قرآنی، حدیثی، کلامی، تاریخی، اخلاقی، مشاوره ای و فقهی است و در آن ضمن بیان پاسخ اجمالی به پرسش های موضوعی مردم و مخاطبان، پاسخ تفصیلی و همچنین جمع بندی و نتیجه گیری درباره تک تک پرسش ها نیز آمده است.

در عین حال در پایان هر پرسش از این کتاب، منابعی نیز برای مطالعه بیشتر به خوانندگان تقدیم شده است.

نکته دیگر درباره کتاب این که بخش پاسخ های فقهی به پرسش های کرونایی بر اساس فتاوای مقام معظم رهبری تنظیم شده است که برای نمونه می توان به این پرسش و پاسخ اشاره کرد:

«در این روزها که کرونا شیوع دارد، آیا میهمانی یا رفتن به منزل دیگران موجب ضمان است؟

در صورتی که عامل اصلی انتقال این بیماری به شخص دیگر یا فوت او باشد، باعث ضمان برای انتقال دهنده است.»

همچنین در بخش پرسش های حدیثی، مسئله داروی امام کاظم (ع) به عنوان یکی از مسائل روز جامعه مورد بررسی قرار گرفته و به این نکته اشاره شده که روایت مربوط به این مسئله، دارای سندی ضعیف است و البته سند ضعیف لزوما به معنای جعلی بودن حدیث نیست، در عین حال که برای اعتبارسنجی یک روایت، فقر سند ملاک قرار نمی گیرد.

بر طبق این روایت، داروی امام کاظم (ع) منتسب به روایتی از این امام هُمام (ع) است که حضرت در آن به ترکیب هلیله سیاه، شکر قهوه ای و رازیانه برای فصول گرم و هلیله سیاه، شکر قهوه ای و مصطکی در فصول سرد و برای پیشگیری و درمان زُکام و موارد نزدیک به آن اشاره می فرمایند که البته در بررسی این روایت در این کتاب به این نکته هم توجه داده شده که ممکن است امام (ع) این دارو را صرفا برای آب و هوای آن منطقه و یا به عنوان نسخه ای برای شخصی خاصّ تجویز کرده باشند و این امر لزوما نمی تواند به معنای نسخه ای عام برای همگان باشد.

کتابنامه «کرونا در دایره پرسمان» نشان می دهد از 96 منبع برای جمع بندی و انتشار این کتاب استفاده شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdjf0n.yt0xo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما