پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : 92259
منبع : خبرگزاری فارس

آیت الله مکارم شیرازی: هرگونه تلاش برای وحدت اسلامی یک عبادت است

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید هرگونه تلاش و کوشش برای تحقق وحدت اسلامی را یک عبادت دانست و تندروها و وهابیون را به بازگشت به آموزه های قرآن دعوت کرد.
هرگونه تلاش برای وحدت اسلامی یک عبادت است/ تندروها به آموزه‌های قرآن بازگردند
هرگونه تلاش برای وحدت اسلامی یک عبادت است/ تندروها به آموزه‌های قرآن بازگردند
به گزارش قم نیوز آیت الله مکارم شیرازی در سخنرانی خود که دقایقی پیش در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی انجام شد با بیان اینکه تشکیل این کنفرانس از ابتکارات بسیار خوب و برای مقابله با مخالفان وحدت اسلامی است اظهار کرد: مخالفان وحدت سه گروه هستند که یکی از این سه گروه تندروانی اند که در مذاهب مختلف دامن به آتش اختلاف می‌زنند.

وی افزود: وهابی‌ها هم که تنها خودشان را مسلمان و بقیه اعم از شیعه و سنی را کافر می‌دانند، گروه دومی هستند که مخالف وحدت اسلامی شمرده می‌شوند و البته گروه سوم نیز اجانب، غربی‌ها، آمریکا، اسرائیل و مانند آن‌ها هستند که کارشان ایجاد اختلاف و مانع شدن از وحدت اسلامی است.

این مرجع تقلید ادامه داد: کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در مقابله با این گروه‌های سه گانه تلاش داشته و دارد تا ابتکار عمل را در دست بگیرد و باید گفت انصافا در این مسیر هم مؤثر ظاهر شده است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که پیام وحدت، پیامی عقلانی ولی اختلاف حامل پیامی شیطانی است تصریح کرد: بهترین راه در این مسیر، بازگشت به آموزه‌های اسلامی و بویژه آموزه‌های قرآن است.

وی ضمن اظهار تعجب از کسانی که این آموزه‌ها را می‌بینند و در عین حال دامن به آتش اختلاف می‌زنند گفت: یکی از آموزه‌های قرآنی درباره ضرورت وحدت اسلامی در آیه 103 سوره آل عمران آمده و می‌فرماید « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» که «حبل الله» در این جا به معنای قرآن است.

این مرجع تقلید ادامه داد: آیه 105 همین سوره نیز از دیگر آموزه‌های متعالی درباره وحدت اسلامی است که به مسلمانان دستور می‌دهد مانند کسانی که اختلاف کردند، متفرق شدند و وحدت دینی را به هم زدند نباشند.

وی سپس به آیه 46 سوره انفال توجه داد و خاطر نشان کرد: در این آیه اطاعت خدا و پیامبر توجه داده شده و خواسته شده تا از نزاع با یکدیگر دوری شود، چراکه به تعبیر الهی، این نزاع سبب سستی و از بین رفتن روح مذهب – که همانا وحدت است – می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین به آیه 65 سوره انعام اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه، به دو عذاب فوق مانند صاعقه و عذابی از زیر پاها مانند زلزله اشاره می‌فرماید و در ادامه، عذاب سوم را در ایجاد اختلاف بیان می‌کند، به تعبیر دیگر این ایجاد اختلاف‌ها همردیف صاعقه‌ها و زلزله‌ها قرار می‌گیرد.

وی با ابزار تأسف از این که تندروها و وهابیون از این آموزه‌های الهی دور شده اند افزود: خداوند متعال در آیات 31 و 32 سوره روم نیز چنین بیان می‌فرماید که از مشرکان نباشید، آن‌ها که در دینشان تفرقه ایجاد کردند و خود به گروه‌هایی تبدیل شدند، بنابراین از این آیه هم می‌توان نتیجه گرفت که مسئله تفرقه و اختلاف، همردیف شرک است.

این مرجع تقلید دیگر تعبیر قرآنی در این موضوع را درباره قوم یهود عنوان کرد که با بیان «تَحسَبُهم جَمیعا و قُلوبهم شتّی» آمده و اشاره می‌فرماید که مسلمانان، این گروه را متحد می‌پندارند، در حالی که به دلیل فقدان عقل، اختلاف دارند و این تعبیر هم نشان می‌دهد که اختلاف داشتن، نوعی بی‌عقلی است.

وی یادآور شد: مسلمانان قدرت بزرگی در عالم هستند، به شرط آن که اتحاد خود را حفظ کنند.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: امروز بیگانگان توانسته اند بسیاری از کشورها اسلامی را در آتش اخلاف بسوزانند و گروه داعش در همین راستا تأسیس شد، به بیان دیگر دشمن همچنان تلاش دارند تا امت اسلامی را از درون خود متلاشی کند.

وی افزود: دشمن با این حربه، هم خود وارد میدان نمی‌شود و هم با هزینه کمتر تلاش می‌کند تا امت اسلامی را به وسیله گروه‌هایی که به ظاهر از درون همین امت هستند به نابودی بکشاند.

این مرجع تقلید با ابراز امیدواری نسبت به بازگشت همه به آموزه‌های قرآنی تصریح کرد: البته تندروها و وهابیت خود را به نفهمیدن این آموزه‌ها می‌زنند، چراکه به بازیچه ای در دست بیگانگان تبدیل شده و در همان راستا در حال جنگیدن با وحدت اسلامی اند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه اهمیت کنفرانس وحدت اسلامی را یادآور شد و گفت: همه باید به این کنفرانس اهمیت دهند و تصمیمات آن را اجرا کنند و همچنین سعی شود که این کنفرانس هر سال قوی تر از سال قبل برگزار شود، چراکه دشمنان هم هر سال برنامه‌های جدید را برای مقابله با وحدت اسلامی و دامن زدن به آتش اختلاف بروز می‌دهند.

وی با بیان این که هرگونه تلاش و کوشش برای وحدت اسلامی یک عبادت است خاطر نشان کرد: امیدوارم آن‌هایی که در خواب غفلت هستند و یا خود را به خواب زده اند، از خواب بیدار شوند و ضمن دوری از هر نوع اختلاف افکنی، مُنادی وحدت اسلامی باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgyx9y.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما