پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : 92351
منبع : خبرگزاری فارس

بزرگ‌ترین آسیب حوزه محدود شدن به نظام آموزشی است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه تنها یک مجموعه آموزشی نیست، گفت: بزرگ‌ترین آسیب این است که حوزه به یک نظام آموزشی محدود شود.
بزرگ‌ترین آسیب حوزه محدود شدن به نظام آموزشی است
بزرگ‌ترین آسیب حوزه محدود شدن به نظام آموزشی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور امروز در نشست برخط با اساتید این نهاد گفت: اولین و مهم‌ترین کار پیامبر اکرم(ص) تزکیه مردم بوده است و پبامبر(ص) برای تربیت مردم آموزش می‌دادند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های قرآن به تبع اهداف تربیتی است و هیچ گاه در قرآن مطالب آموزشی را به تنهایی نمی‌بینیم، افزود: تا زمانی که تزکیه روحی ایجاد نکنیم نوبت به تعلیم نمی‌رسد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه چهره اساتید خواهر و برادر قبل از چهره معلمی، چهره مربی‌گری است افزود: حوزه به طور طبیعی تربیت‌گر و نظامش نظام تربیتی است.

وی با اشاره به اینکه از نگاه قرآن تفقه برای ایفای نقش اجتماعی انذار و هشدار است، یادآور شد: مطالب اساتید باید به گونه‌ای باشد که سهم خود را در تربیت به نحو شایسته‌ای ایفا کنید و تربیت صرفا به اساتید اخلاق واگذار نشود.

بهجت‌پور در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف ترسیم‌شده برای حوزه‌های علمیه خواهران، اظهار کرد: تبدیل کردن خواهران طلبه به کنش‌گران فرهنگی، اجتماعی و علمی از اهداف حوزه است و حوزه باید زمینه‌های این توانایی را فراهم کند تا زنان نقش‌های اجتماعی خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به ضرورت توجه دستگاه علمی و تربیتی حوزه به مسائل جنسیتی اضافه کرد: وقتی برای تعلیم و تربیت اقدام می‌کنیم متربیان خانم‌ها هستند و با هویت زنانه در جامعه یا خانواده نقش ایفا می‌کنند، بر این اساس باید دانش و تولید دانش متناسب با این ظرفیت شکل بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: باید در 15 سال آینده بخش قابل توجهی از کتاب‌های تعلیمی و تربیتی حوزه متناسب با اقتضائات زنان نوشته شود و چه خوب است که نویسنده این کتاب‌ها بانوانی باشند که درک درستی از مسائل زنان دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به بازه‌های پنج‌ساله دست‌یابی به افق ترسیم شده 1414 گفت: در 5ساله اول هدف ما رفع نواقص بوده است.

وی افزود: برای دستیابی به افق پنج‌ساله اول حوزه علمیه با شمارش موارد کاستی، آنها را کنار بگذارد و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کند تا در پنج‌سال آینده به عنوان یک دستگاه تاثیرگذار حضور به هم رساند.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهجت‌پور محور این حرکت را اساتید دانست و گفت: باید برای نقش‌آفرینی اساتید در این عرصه برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت جلب همکاری مدیران، کادر و اساتید در این راه افزود: شعار مدرسه‌محوری نیز به محوریت مدرسه در رشد حوزه اشاره دارد.

وی با اشاره به فعالیت حدود 6 هزار استاد در حوزه‌های علمیه خواهران گفت: طراحی و اجرای نظام رتبه‌بندی اساتید برای این اساتید ضروری است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تاسیس مدارس علمیه خواهران و دایر کردن رشته‌های سطح دو و سطح سه گفت: با وجود دایر شدن مدارس علمیه متعدد، اساتید کافی برای اشباع مدارس و رشته‌ها نداشته‌ایم.

وی همچنین بااشاره به ضرورت تشکیل گروه‌های علمی در مدارس علمیه گفت: مرکزی که گروه‌های علمی ندارد حرکتش به سمت قله کند خواهد شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjvteh.uqe8izsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما