?>?> ورود دستگاه زباله سوز به پسماند قم | قم نیوز
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : 92478

ورود دستگاه زباله سوز به پسماند قم

قم نيوز : معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: با توجه به تصویب از سوی شورای اسلامی شهر قم، دستگاه زباله سوز به پسماند قم ورود پیدا می‌کند.
ورود دستگاه زباله سوز به پسماند قم/زباله‌های عفونی به طور کاملا بهداشتی در قم دفع می‌شود
ورود دستگاه زباله سوز به پسماند قم/زباله‌های عفونی به طور کاملا بهداشتی در قم دفع می‌شود
به گزارش قم نیوز سید امیر سامع ظهر امروز در یک صد و شصت و پنجمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر اظهار داشت: دستگاه امحا پسماندهای پزشکی دارای قابلیت‌های مفیدی برای شهر قم به ویژه در شرایط کرونایی است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: این دستگاه طبق نامی که کمپانی برای آن انتخاب کرده است برای امحا پسماندهای پزشکی است و می‌تواند زباله سوز نیز معنا بدهد، چرا که سوختن همیشه به معنای قرار گرفتن تنها در دمای 800 درجه نیست و گاهی در دمای معمولی نیز صورت می‌گیرد.

سامع بیان کرد: با توجه به ویژگی‌هایی که وجود دارد این دستگاه می‌تواند زباله سوز نیز تلقی شود، نکته مهم درباره دستگاه این است که از نظر تکنولوژی در کشور مانند این تجهیزات را نداشتیم و فرصت با ارزشی در دفع پسماند عفونی در اختیار قم قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: تجهیزات هیدروکلاوهای موجود در بیمارستان‌های قم با بخار کار می‌کند و در دمای 110 درجه به ضوعفونی می‌پردازد، با تامین دستگاه زباله‌سوز، پسماند از نظر ضدعفونی در مرحله مناسبی قرار می‌گیرد و به طور کامل میکروبها و عفونیت و ویروس را نابود می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: همچنین این دستگاه توانایی هزار برابری کارایی در شرایط عادی برای انحا و ضد عفونی دارد و در شرایط کرونایی بسیار مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه در جهت ضد عفونی کارایی بیشتری نسبت به تجهیزات هیدروکلاو دارد به ویژه اینکه در دستگاه های هیدروکلاو فعال در بیمارستان‌ها دارای مشکلاتی به لحاظ بخار و دما و مصرف بالای برق هستیم و این تجهیزات دارای اپراتورهای سختی در روند استفاده هستند.

سامع گفت: دستگاه امحا چنین نواقصی را ندارد، از طرفی در بیمارستان‌های شهر قم چنین تجهیزاتی موجود است و مطب‌ها و کلینیک‌ها فاقد تجهیزات هیدروکلاو است.

وی افزود: مطب‌ها روزانه 4 تن زباله عفونی تولید می‌کنند و گاهی پسماند را مانند زباله‌های عادی تحویل می‌دهند، همچنین پسماند کلینیک گاهی در حد بک بیمارستان است و به طور ناشیانه‌ای ارائه می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قم بیان کرد:علی‌رغم چنین مسائلی، زباله‌های عفونی به طور کاملا بهداشتی در سایت البرز قم دفع می‌شود، می‌توان دستگاه زباله‌سوز را در نقطه‌ای از سایت مستقر کرد و با قیمت مناسبی که از پزشکان دریافت می‌شود زباله‌های عفونی را امحاء کرد و برای آن دو اپراتور قرارداد.

وی اظهار داشت: این مسائل در کارگروه پسماند مطرح شد و با تعامل با محیط زیست خواستار تقدیم لایحه‌ای برای اجرای این کار با هماهنگی علوم پزشکی شده‌ایم، هر چند برای هر مطب نمی‌توان یک دستگاه هیدروکلاو قرار دهیم اما از ظرفیت این دستگاه زباله‌سوز می‌توان به خوبی استفاده کرد.

روزانه بیش از 4 تُن زباله از مطب‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌های قم جمع آوری می‌شود

سامع خاطرنشان کرد:وقتی روزانه بیش از 4 تُن زباله از مطب‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌های قم و به صورت زباله عادی جمع آوری می‌شود باید برای امحای آن چاره‌اندیشی کنیم، از این رو علت برخی از مخالفت‌ها را با هبه این دستگاه به قم نمی‌دانیم.

وی گفت: بومی سازی تکنولوژی جدید این دستگاه نیز یک ظرفیت بسیار با ارزش است و می‌توان با همراهی مجموعه‌های فعال در فناوری و تکنولوژی این دستگاه را توسط سازمان پسماند و فناوری بومی سازی کرد، چرا که مزیت‌های زیاد اقتصادی به همراه دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد: هزینه استقرار این دستگاه در سایت البرز تا یک میلیارد تومان است اما قیمت دستگاه تا 30 میلیارد تومان است و یک ارزش افزوده و توجیه اقتصادی خوبی برای قم است

گفتنی است شورای اسلامی شهر قم با هبه این دستگاه زباله سوز به قم موافقت کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjoxeh.uqe8azsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما