قم نيوز : عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: تعیین بافت تاریخی و قدیمی قم به‌صورت لکه‌ای از سوی سازمان‌های متولی، اجازه احیای بافت‌های فرسوده را نمی‌دهد.
باید بافت‌های تاریخی و فرسوده قم به‌طور کارشناسی از یکدیگر تفکیک شود
باید بافت‌های تاریخی و فرسوده قم به‌طور کارشناسی از یکدیگر تفکیک شود
به گزارش قم نیوز زین‌العابدین قره چورلو در خصوص ضرورت ایجاد یک تحول در بافت‌های فرسوده قم اظهار داشت: بازدید از بافت فرسوده در برخی از مناطق به‌ویژه در منطقه یک، نشان می‌دهد که زندگی کردن در این وضعیت برای اهالی بسیار دشوار و سخت است  و حداقل امکانات مانند راه دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل و عبور و مرور وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: فقدان استحکام بناها از دغدغه‌های جدی در این منطقه است، ساختمان‌ها اکثراً خشتی و گلی و آجری است و باگذشت زمان و عمر طولانی سازه، بسیار ناامن شده‌اند و نیازمند احیاست.

وی تصریح کرد: با وضعیت کشور و گرانی‌ها و خشک‌سالی مالی شهرداری‌ها و عدم همکاری سازمان‌های متولی، نمی‌توان در این بافت‌ها اقدامی انجام داد، به‌خصوص با توجه به خشک‌سالی بودجه شهرداری و تحقق آن با تفریق سال 98 اگر طرحی بخواهد عملیاتی شود، اجرای آن طولانی می‌شود و مردم با مشکلاتی مواجه شوند.

قره چورلو بیان کرد: تزریق مالی با توجه به درآمد شهرداری بسیار سخت است و پروژه‌ها طولانی می‌شود، در این وضعیت برخی از خانه‌های فرسوده تخریب و به حال خود رهاشده و کیفیت زندگی ساکنین در محله‌ها را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تعیین بافت تاریخی و قدیمی قم به‌صورت لکه‌ای از سوی سازمان‌های متولی، اجازه نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده را به ساکنین نمی‌دهد و این‌یکی از دغدغه‌های جدی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: اگر توسعه شهری اتفاق بیفتد و خیابان‌ها بر اساس طرح تفضیلی تعریف شود می‌توان از سرمایه محل در نوسازی استفاده کرد اما به دلیل نگرشی که در سازمان میراث فرهنگی است، توسعه در مناطق اتفاق نمی‌افتد و مردم مجبور هستند در این وضعیت زندگی کنند.

تغییر فرهنگ در محله‌های قدیمی و سنتی قم نگران‌کننده است
وی گفت: در این محلات، برخی از خانواده‌ها به‌صورت استیجاری زندگی می‌کنند و عمدتاً افرادی که اهل محل نیستند منازل را اجاره می‌کنند یا خانه‌های قدیمی را می‌خرند که باعث تغییر فرهنگ می‌شود و همین تغییر فرهنگ در محله‌های قدیمی و سنتی ازجمله نگرانی‌هاست.

قره چورلو افزود: مردم در این محله‌های قدیمی الفت زیادی به محل زندگی دارند و به نظر باید توسعه شهری در منطقه خودش اتفاق بیفتد تا علاقه از بین نرود.

وی تصریح کرد: باید بافت‌های تاریخی و اصیل و فرسوده به‌طور کارشناسی و دقیق از یکدیگر جدا شود تا اهالی با نوسازی بافت‌های فرسوده درجایی که یکدیگر را می‌شناسند باقی بمانند و همیاری و همدلی میان ساکنین قدیمی از بین نرود.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: ما به سمت صنعتی شدن شهرها حرکت می‌کنیم و این روند محبت و همدلی مردم را از میان می‌برد و این موضوع یکی از نگرانی‌های بنده است، من انتظار دارم سازمان‌های متولی تفکرات خود را تغییر دهند تا جامعه را گرفتار نکنند.

وی اظهار داشت:ما یک نیازمند یک‌همت اساسی در شهر هستیم و نباید با توجه به مسندی که قرار دارم نظرات شخصی خود را اعمال کنم، باید ببینم با تصمیمات ما در جامعه در آینده چه چیزی شکل می‌گیرد.

قره چورلو عنوان کرد: باید به سمتی پیش رویم که به نفع مردم و فرهنگ جامعه است، اینکه باکار خودمان جامعه را متضرر کنیم، شاید به نظر خودم کار علمی انجام می‌دهم و تفکری را پیش می‌برم اگر این تفکر برای جامعه سازنده و مفید نباشد، واقعاً ضرر دارد و برای جامعه هزینه ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: این نگرانی‌ها به‌جا است و مشکلات وجود دارد و باید برای آن فکری شود، در واقع لازم است سازمان‌های متولی تفکرات و سلایق خود را تغییر دهند و نیازهای شهر را جامع‌تر ببینند تا مشکلات مردم حل شود.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcdnj0n.yt0x96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما