کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طراحی و تولید بازی های دینی در قم ادامه می یابد

خبرگزاری فارس , 4 آذر 1399 ساعت 21:08

استاد مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی از تداوم طراحی و تولید اسباب بازی و بازی های دینی در مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خبر داد.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام علیرضا افشاری مقدم ظهر امروز و درنشست مجازی «کودک و بازی» با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حجت الاسلام و المسلمین راستگو اظهار کرد: بر این باورم که آن مرحوم خدمت بزرگی به کشور انجام داده اند و ما همگی از شاگردان ایشان در امر تربیت دینی کودکان و نوجوانان هستیم.

 

بازی و مسابقه، در صدر روش های آموزش مفاهیم دینی

وی خاطر نشان کرد: بنده 15 سال است که در این عرصه مشغول فعالیت و پژوهش هستم و اذعان دارم که هیچ روشی برای یاد دادن مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان، قدرتمندتر از روش بازی و مسابقه نیست.

نویسنده کتاب «بازی، کودک، تربیت، 51 بازی تربیتی برای آموزش معارف دینی به کودکان و نوجوانان» همچنین یادآور شد: سالیانی است که در امر طراحی و ساخت بازی های دینی و همچنین اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان فعالیت داریم و این مقوله را تداوم خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در قم درباره عدم موفقیت حوزه علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی در زمینه تولید اسباب بازی و بازی های دینی تصریح کرد: این انتقاد، وارد و بجاست و آن را قبول دارم، اگرچه چند سالی است حرکت های خوبی در این زمینه آغاز شده و امید است با تداوم آن به نتایج مفیدی برسد.

حجت الاسلام افشاری مقدم همچنین به برخی بازی های تعریف شده و مفید برای مقطع پیش دبستانی (کمتر از 7 سال)، کودکان 7 تا 12 سال و همچنین نوجوانان بیش از 12 سال اشاره و با معرفی کتاب «دوست من قرآن» نوشته مشترک مجید غلامی و زهرا حمیدیان بیان داشت: یکی از بازی های قرآنی که می تواند زمینه خوبی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با نام سوره های قرآن و ورود آنان به بحث معارف قرآنی باشد، بازی مشاعره با نام سوره های قرآن است، به این شکل که وقتی فردی نام یکی از سوره ها را گفت، فرد دیگر باید با حرف آخر نام آن سوره، سوره بعدی را اشاره کند.

وی اضافه کرد: البته تأکید می شود که این بازی تنها برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با نام سوره های قرآن بویژه نام سوره هایی است که کمتر شنیده شده است و البته این بازی می تواند مقدمه ای مناسب برای آموزش مفاهیم قرآنی به جامعه هدف و بر اساس طراحی و اجرای بازی ها و مسابقات دیگر باشد.

 

بازی چیزی جُز هیجان و جذابیت نیست

نویسنده کتاب «قرآن، کودک و سرگرمی» همچنین درباره مقوله مهم جذابیت و هیجان در طراحی بازی ها و مسابقات گفت: اولا باید دانست که بازی یعنی هیجان، از این رو هرچه مربّی یا والدین بتوانند بازی را به شکل هیجانی تری طراحی و اجرا کنند، قطعا بچه ها نیز بیشتر دوست خواهند داشت.

وی افزود: در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای بازی ها و مسابقات معارفی و همچنین اجرای آن ها با ریتم تند در کنار نوع بیان مربی یا والدین، نقش تعیین کننده ای در هیجان بازی و مسابقه خواهد داشت.

حجت الاسلام افشاری مقدم سپس به بازی دیگری درباره آشنایی کودکان با نام معصومین (ع) اشاره کرد و بیان داشت: روش دیگری که برای آموزش معارف دینی به کودکان و نوجوانان مفید است، روش قصه گویی اشتباهی نام دارد که در آن، معارفی از احکام یا اخلاق برای کودکان و نوجوانان توضیح داده شده و در ادامه، داستانی بر اساس این معارف طرح ریزی و اجرا می شود که حاوی برخی اشتباهات است و کودک یا نوجوان باید این اشتباهات را در داستان بیابند.

وی اضافه کرد: به طور مثال می توان برای چند دقیقه درباره احکام وضو، احکام نماز یا احکام مَحرم و نامحرم و مانند آن برای بچه ها توضیحاتی مختصر و مفید داد و در ادامه داستانی بر این اساس تعریف کرد تا نکات گفته شده به خوبی در ذهن بچه ها ثبت و ضبط شود.

استاد مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: توضیح کامل تر این بازی و دیگر بازی ها در کانال «افشاری مقدم» در پیام رسان ایتا آمده است.

نویسنده کتاب «بازی، کودک، تربیت» در پایان سخنان خود تصریح کرد: مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنان به امر آموزش و تربیت مربی و البته طراحی بازی ها و اسباب بازی های دینی ادامه خواهد داد و امیدوار است این بازی ها با همراهی و حمایت مسؤولان به مرحله تولید و توزیع برسند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 92887

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92887/طراحی-تولید-بازی-های-دینی-قم-ادامه-می-یابد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir