کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داغی که کرونا و رکود بازار بر اصناف قم گذاشت

خبرگزاری تسنیم , 5 آذر 1399 ساعت 21:30

کرونا و رکود بازار اصناف قم را داغدار و زخم دردناکی را بر پیکر کارگران ساختمانی به یادگار گذاشت.


به گزارش قم نیوز 10 ماهی است که نحسی ویروس کرونا همه کشور به‌ویژه استان قم را گرفته است چراکه شهر قم به دلیل تکیه‌بر مشاغل خدماتی و گردشگری بیشترین ضربه را از این ویروس مهلک دیده است، ویروسی که  به همراه مشکلات و جنگ اقتصادی آمده بود اقتصاد بیمار کشور را بیمارتر و بیکارانی را به جمع بیکاران کشور افزایش دهد.

در طول این ماه اصناف و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف که در کنار نبود توریست ضربه‌های سنگینی به آن‌ها واردشده و هم‌چنین با اعمال محدودیت‌های سنگین کرونایی و تعطیلی دیگر نقره‌داغ تر شده و به جمع آمار بیکاران اضافه شدند این در حالی است که در کنار این محدودیت‌های شدید کرونایی دولتی‌ها بسته‌های حمایتی مطلوبی را برای خانواده‌های آن‌ها در نظر نگرفته‌اند.

با توجه به آمارهای قابل‌تأمل مرگ‌ومیرهای کرونایی که تنها دیروز 482 نفر بود ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های شدیدی را بر اصناف اعمال کرد اما هرگز به این نکته مهم توجه نکرد که در این آشفته‌بازار اقتصادی خانواده‌های این اصناف از کجا می‌توانند برای تأمین معیشت خود امرار معاش کنند، چرا تا از قبل رسیدن آمار مرگ‌ومیر به عدد سه‌رقمی جلوی مسافرت‌های غیرضروری گرفته نشد و چرا اعمال محدودیت‌ها دیر اجرا شد.

سنگر سازان بی سنگر و بی حامی در بحران کرونا و اقتصادی

در چندین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا استاندار قم بحث‌هایی برای ساماندهی کارگران ساختمانی مطرح کرد، با ادامه محدودیت‌ها و قرمز شدن وضعیت کرونایی قم دیگر رو به فراموشی رفت و اکنون کارگران نگون‌بخت ساختمانی حلقه مفقوده بحث‌های ستاد استانی مقابله با کرونا هستند، درحالی‌که از سوی طرح‌ها و محدودیت‌های جدید اعمال‌شده طرح «محله محور» هم برای حمایت از خانواده‌های کم برخوردار دیده‌شده است آیا برای خانواده این کارگران که به قولی سنگر سازان بی سنگر هستند هم‌فکری شده است؟

تضاد در اجراشدن اعمال محدودیت‌های کرونایی

در جلسه امروز ستاد پیشگیری از کرونا معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم از صدور 100 مجوز تردد برای خودروهای مختلف پرده برداشت و گفت این مجوزها برای تردد در محورهای مواصلاتی و شهر قم است که 50 درصد آن به بخش صنایع قم برمی‌گردد، در یک دورنمای عمیق در استانداری و رفت‌وآمدهای مختلف شهروندان این سؤال به ذهن می‌آید که واقعاً این مجوزهای صادرشده با بررسی و نظارت بوده ؟ باوجود تراکم جمعیت برای دریافت جواز تردد آیا در تضاد با اعمال محدودیت‌ها نیست ؟

استان قم نخستین استانی بود که ضربه‌های سنگینی از کرونا دیده است آن‌هم به‌واسطه متکی بودن به بخش خدماتی ولی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که چندین ماه از فعالیت و نشستن آن‌ها بر کرسی نمایندگی می‌گذرد انگار فراموش کردند اصناف شهرشان در چه وضعیت بد معیشتی قرار دارند، وجود چک‌های برگشتی و مالیات و اجاره‌بها اصناف قم را داغدار کرده است.

مشکلات اقتصادی و کم شدن سفره‌های مردم و نبود بسته‌های حمایتی گلایه‌هایی است که همیشه مردم در مصاحبه‌های میدانی دارند نمایندگان مردم مسئولیت اصلی خود را فراموش و گاه به بیگاه به سمت حواشی مختلفی هدایت می‌شوند درحالی‌که مردم قم برای به دست آوردن یک کیلو مرغ دولتی و روغن در صف‌های طولانی صف‌کشیده و خود را در معرض ویروس کرونا قرار می‌دهند، درحالی‌که از یک‌سو اصناف را تعطیل و از سویی مردم را به‌سوی تجمعات خطرناک دعوت می‌کنند.

اداراتی که ملزم به ارائه خدمات غیرحضوری نیستند

درحالی‌که در بیشتر سخنان استاندار قم در اکثر تریبون‌های مختلف خبری بر خدمات غیرحضوری و ارائه خدمات الکترونیکی تأکید شده است برخی ادارات نه‌تنها خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌کنند بلکه در ارائه زیرساخت‌های دولت الکترونیک هم شانه خالی می‌کنند، آمار جمعیت متراکم برای دریافت یک خدمت جزیی از سوی شهروندان در کنار هرکدام از ادارات مؤید این واقعیت است.

کافی است به یکی از شعبه‌های دادگاه‌ها و یا مراکز قضایی استان به‌ویژه در خیابان ساحلی قدم بگذاریم خواهیم دید چه جمعیتی برای دریافت خدمت قضایی ایستاده‌اند از دیگر طرف محدودیت اعمال می‌شود و از طرفی هم شهروندان را مجبور به تجمعات با طعم کرونا می‌کنیم .

بانک‌ها که قصه دیگری است وقتی می‌گوییم اصناف باید تعطیل باشند این نکته هم را باید در نظر می‌گرفتیم که در کنار تعطیلی بانک‌ها را ملزم می‌کردیم که نسبت به چک‌های برگشتی مدت‌زمان تنفسی را در نظر می‌گرفتند یا اجاره‌بهای اصناف به مدت یکی دوماه دریافت نشود، دولتی‌ها باوجوداین مشکلات اقتصادی آیا به فکر خانواده‌های آسیب‌پذیر کرونایی هم هستند.

صف‌های طولانی مرغ و روغن و دیگر اجناس موردنیاز خانوارها را دیگر نسبت به کرونا بی‌خیال کرده است، نبود نظارت دقیق بر بازار و تأمین نیازهای اساسی مردم مهم‌ترین خواسته مردم از دولت است و درک می‌کنند دولت منتخب آن‌ها با جنگ نابرابر اقتصادی هم‌دست و پنجه نرم می‌کند ولی آیا بیشتر این مشکلات از تحریم است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 92929

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92929/داغی-کرونا-رکود-بازار-اصناف-قم-گذاشت

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir