کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران:

منزلت حضرت معصومه(س) نتیجه بندگی خداوند و پیروی از امام معصوم است

خبرگزاری مهر , 7 آذر 1399 ساعت 8:37

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران به نسب پاکیزه حضرت معصومه (س) اشاره کرد و گفت: آن حضرت مصدر حدیث و دارای جایگاه رفیع در میان اهل بیت (ع) بودند.


به گزارش قم نیوز معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات حضرت معصومه (س) اظهار داشت: مضجع شریف کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) نگین انگشتری شهر مقدس قم است و آن حضرت مهمانی بود که برای همیشه میزبان ایرانیان شد.

وی به نسب پاکیزه حضرت معصومه (س) اشاره کرد و ادامه داد: نسب حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) از یک مادر، بنام نجمه خاتون معروف به ام البنین بود بر همین اساس امام رضا (ع) علقه خاصی به حضرت معصومه (ع) داشتند زیرا بعد از ۲۵ سال خداوند این خواهر را از همان مادر به ایشان عطا کرد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به شرایط زندگانی امام موسی کاظم (ع)، عنوان کرد: حضرت در شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کردند به گونه‌ای که بیشتر عمر خویش را به دور از خانواده در زندان، حصر و تبعید سپری کردند از این رو شرایط تربیتی کریمه اهل بیت (ع) بیشتر تحت اداره و نظارت امام رضا (ع) انجام می‌شد و همین سبب شد علاقه و انس این دو خواهر و برادر به یکدیگر بیشتر شود.

معصومه (س)؛ مصدر حدیث و دارای جایگاه رفیع در میان اهل بیت (ع)

ظهیری درباره نبوغ و استعداد کریمه اهل بیت (س)، گفت: حضرت چشمه علم، فضائل و استعداد و مورد اعتماد پدر و برادر بودند؛ همان داستان معروف که حضرت در غیاب پدر پاسخ گفتند سبب شد که امام موسی کاظم (ع) خطاب به ایشان سه مرتبه «فداها ابوها» بفرمایند همانند اصطلاحی که پیامبر اکرم (ص) خطاب به حضرت زهرا (س) فرمودند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حضرت معصومه (س) مصدر حدیث و دارای جایگاه رفیع در میان اهل بیت (ع) بودند، ابراز کرد: حضرت راوی حدیث بودند لذا نام ایشان جز راویان بیان می‌شود، کریمه اهل بیت (س) با نقل حدیث غدیر و ثقلین از راویان احادیث امامت محسوب می‌شوند زیرا ایشان جایگاه امامت را به خوبی می‌دانستند و برای مردم نقل می‌کردند.

معصومه؛ مشهورترین لقب کریمه اهل بیت (ع)

وی کریمه اهل بیت (س) را مبلغه تراث اهل بیت (ع) معرفی کرد و ادامه داد: ایشان آن سرمایه گرانمایه ای که از ائمه اطهار (ع) به یادگار مانده بود را با عنوان حدیث و روایت برای مردم نقل می‌فرمودند و همین امر سبب شد در بین مردم بسیار محبوب شوند.

ظهیری یکی دیگر از ویژگی‌های بانوی کریمه اهل بیت (ع) را پاکدامنی و عفیف بودن برشمرد و عنوان کرد: امام رضا (ع) به سبب تقوا، پاکدامنی، طهارت و سلامت درونی به خواهر لقب معصومه دادند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با گذری بر اسرار تولد حضرت معصومه (س) اظهار داشت: پیش از تولد کریمه اهل بیت (س) تولد ایشان بشارت داده شده بود و این امر در طول تاریخ درباره کمتر کسی رخ داده است آن هم درباره یکی از شخصیت‌های غیر معصومی که به سبب عمل صالح و تقوا نزدیک به چهره‌های معصوم است.

شفیعه روز قیامت

وی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه قم آشیانه و حرم اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: حضرت فرمودند: فرزندی از فرزندان موسی متولد خواهد شد، مدفن ایشان قم است و به شفاعتش همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند؛ قبل از تولد این بانوی با کرامت محل و مدفن حضرت به شیعیان خبر داده شده است.

ظهیری با تاکید بر اینکه چهار امام معصوم (ع) درباره جایگاه و منزلت کریمه اهل بیت (س) روایت بیان فرمودند، گفت: طبق صریح روایات؛ اگر کسی حضرت را با معرفت زیارت کند و ایشان را بشناسد بهشت بر او واجب می‌شود، همچنین در حدیث دیگری آمده شفاعت حضرت موجب بهشتی شدن شیعیان و پیروان ایشان می‌شود؛ درباره کمتر چهره‌ای است که چهار امام معصوم درباره‌اش سخن گفته باشند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به فرازی از زیارت نامه حضرت، عنوان کرد: در زیارت نامه این محدثه والامقام چنین بیان شده که ایشان دارای جایگاه ویژه ای نزد خداوند متعال است؛ قرب و جایگاه انسان نزد خداوند به عمل اوست و در زیارت نامه ایشان می‌خوانیم شما شانی از شئون و جایگاهی از جایگاه‌های رفیع را نزد خداوند دارید.

وی افزود: این شأن و جایگاه نتیجه بندگی خداوند متعال، پیروی از امام معصوم و انجام عمل صالح است؛ در سایه سار انجام عمل صالح، پیروی از امام، امام شناسی و آگاه بودن به زمان است که انسان می‌تواند به بالاترین درجات کمال دست یابد.

دلیل وفات حضرت معصومه (س)

ظهیری با بیان اینکه حضرت معصومه (س) آگاه به زمان بودند، اظهار داشت: زمانی که امام رضا (ع) مجبور به هجرت اجباری شدند و به دلیل آن موقعیتی که در حکومت قرار گرفتند پیام و فراخوانی با اهداف خاص تعیبه و تدارک دیدند و حضرت را به مرو فراخواندند؛ حرکت کاروان حضرت معصومه (س) به سوی ایران خود یک کار تبلیغی بود که سبب شد ارتباط بین مدینه و مرو تقویت شود، این حرکت به قدری اثر گذار بود که حکومت را حساس کرد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: حساسیت حکومت به جایی رسید که این کاروان را در نزدیکی شهر ساوه مورد هجمه و حمله قرار داد و تعدادی از همراهان و امامزادگان که حضرت معصومه (س) را مشایعت می‌کردند به شهادت رساندند؛ بر همین اساس حضرت به سبب سختی سفر و شرایط روحی وارد شده بیمار می‌شوند و به دستور ایشان به قم منتقل و بعد از چند روز این بانوی فاضله، صالحه و محدثه در شهر مقدس قم دار فانی را وداع می‌گویند.

وی در خصوص جایگاه شهر مقدس قم، بیان داشت: شهر مقدس قم به دلیل وجود مضجع شریف حضرت معصومه (س) به عنوان ام القری جهان اسلام شناخته می‌شود، از این شهر است که علوم آل محمد نشر پیدا می‌کند برای همین قم را شهر علم و اجتهاد می‌نامند؛ بعثت انقلاب از این شهر مقدس آغاز شد و همواره در طول تاریخ پایگاه بسیاری از نهضت‌های اسلامی و علمی بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم نیز از جمله مدارس مشهوری است که در طول تاریخ شیعه تراث اهل بیت (ع) در او تدریس و به دیگر بلاد نشر داده می‌شد لذا شهر عالم پروری که محل مراجعه خوبان، مؤمنان و متقین است از جمله شهرهای امن در عصر کنونی به شمار می‌رود که به قطب فرهنگی معروف است، رهبر معظم انقلاب درباره شهر مقدس قم فرمودند: قطب فرهنگی بودن قم را باید گرامی داشت و حفظ کرد؛ لذا متولیان امور فرهنگی و حاکمیتی باید بیش از گذشته به این مرکز فرهنگی، علمی و اجتماعی توجه داشته باشند و با برنامه ریزی دقیق حرمت این شهر مقدس را حفظ کرده و تلاش کنند ساختار فرهنگی این شهر به گونه‌ای باشد که نه تنها قطب فرهنگی ایران بلکه به قطب فرهنگی جهان اسلام تبدیل شود.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 92944

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/92944/منزلت-حضرت-معصومه-س-نتیجه-بندگی-خداوند-پیروی-امام-معصوم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir